Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 21 november 2011

E is een letter, die staat voor Europa...

Het kwam al op veel blogs aan de orde, nu wil ik ook weleens mijn ervaringen delen.
Een tijdje terug kreeg ik van mijn zus het boekje over E-nummers van Corinne Gouget. En nee, ik neem het niet mee als ik boodschappen ga doen, maar ben wel veel bewuster gaan inslaan. Ik ben er wel van overtuigd, dat het veel gezonder zal zijn zonder al die rode en oranje nummers.

Maar het is me wel duidelijk geworden dat helemaal (foute)E-nummervrij het bij ons niet snel zal worden. Want er zitten zo ongelooflijk veel verkeerde toevoegingen in allerlei producten, tot aan vitaminepreparaten toe, die ik de kinderen geef als ze een dag niet hun groente hebben gegeten. Ik lees van sommigen dat ze het roer helemaal omgegooid hebben: respect. Maar zelf vind ik het best lastig, om eerlijk te zijn. Met een feestje geen knakworstjes-in-bladerdeeg? Geen chips en zoutjes behalve naturel? Geen aanmaaklimonade? Moeilijk. Met pubers in huis is er nogal eens discussie. De één vindt nl. het best belangrijk om op E-nummers te letten (behalve als het niet zo in haar straatje past...) en de ander vindt het grotendeels maar gezeur.

Ik doe het dus op mijn manier: stapje voor stapje. Dat is bewust, omdat het nu eenmaal tijd kost om dingen anders te leren klaarmaken. Later gaan die dingen steeds meer automatisch en dan kun je weer aan iets nieuws denken. Zo werkt het voor mij tenminste. Mijn eerste streven is nu om het aantal rode nummers te verminderen, en op de langere termijn hopelijk uit te bannen. Ik bak zelf mijn taarten al, en daarin was ik al bezig met pure ingrediënten, omdat het ook goedkoper is dan taartmixen. En leuker, trouwens. Dus daarin was ik al een eindje op weg. En ik ben niet zo van de cupcakes en fondanttaarten, zo mierzoet... al vind ik het prachtig om te zien hoe sommigen daar complete kunstwerkjes van maken. Ik bak zelf brood, met een broodbakmachine, maar ben nog op zoek naar een adres waar ik goedkoper meel kan krijgen en het blijkt nu dat het meel wat ik nu gebruik, ook een aantal foute nrs. bevat. Groente en fruit heb ik vooral in de zomermaanden volop van eigen tuin, dus dat zit goed, de jam die ik ervan maak is ook genoeg voor een heel jaar.

Waar ik mee begon, waren dus de kant-en-klare pakjes mixen. Eerst voor nasi en macaroni e.d. Het was best uitvogelen en proberen, maar nu lukt het me om zoiets op tafel te zetten, wat qua smaak toch pittig genoeg is. Nu zijn de soepmixen aan de beurt, de laatste pakjes zijn bijna op en die hoef ik ook niet meer op mijn boodschappenlijstje te zetten. Het voordeel wat meteen merkbaar is, is dat je de zelf gekookte gerechten lang niet zo opboert dan dat kant-en-klare gebeuren.
Moeilijkere dingen zijn bv sausjes. Tegenwoordig staat dan op verpakkingen dat ze zonder kunstmatige toevoegingen zijn, maar dan zit er wel "gistextract" in. Waar dat dan voor staat mag je zelf bedenken...
Maar om al die sausjes dan elke keer zelf te maken vind ik toch behoorlijk veel werk... zeker als er nog een stel kinderen om je heen lopen. Wel wil ik mayonaise gaan maken, naar een recept in het kookboekje van Dinneke van den Dikkenberg.
Ik heb ook gemerkt dat er soms behoorlijk verschil zit tussen de merken. Ik had een fles ketchup staan van Remia, of van een goedkoper merk, die komt hier nu niet meer in. Ik neem nu Heinz, iets duurder maar gezonder.
Over het algemeen zijn gezondere dingen wel duurder, maar ik bespaar ook weer een hoop doordat ik veel minder mixpakjes koop. En  ik ben nogal sneller klaar met die boodschappen, omdat het steeds meer basaal wordt.

Het leuke van meer zelf maken is dat ik het koken veel leuker ben gaan vinden. Ik vond bakken altijd leuk, taarten (maar die maak ik grotendeels alleen met verjaardagen) en koekjes, cake en kruidkoek....
Maar warm eten klaarmaken, daar was ik nooit zo'n ster in. Omdat ik nu meer experimenteer, weet ik veel meer wat bij wat zou kunnen, wat het effect is van een uitje erdoor bijvoorbeeld. Grappig is dat, koken vind ik dus best leuk. Het organiseren, dát is wat ik lastig vind (chaoot die ik ben). Maar ook dat leer je dan steeds beter.
Limonade vind ik ook lastig. De enige die ze hier lusten is die met aspartaam (en de rest...). Ik heb een grote pol met citroenmelisse in de tuin, maar er is nog steeds niet van gekomen om zelf limonade te maken. Wellicht volgend jaar, ik kan niet alles tegelijk. Bovendien wil ik temidden van alles wel tijd overhouden voor bezinning en ontspanning, na een zomer vol werk.

Even nog op een rijtje:
Voordelen:
* Natuurlijk gezonder.
* Kinderen schijnen er rustiger van te worden (niet overbodig in deze sint-en-piet gekmakende tijd (nog wel een apart blogje waard)).
* Uiteindelijk ben je volgens mij goedkoper uit.
* Tijd die je meer nodig hebt met bereiden (is een nadeel) "verdien" je weer terug door het sneller klaar zijn met de boodschappen.

Zijn er dan nog wel nadelen? Ja, toch wel: de tijd. En je moet opletten en alert zijn. Want het zit in zooooveel producten......

23 opmerkingen:

  1. Je bent op de goede weg Jolanda!
    Door coeliakie heb ik de pakjes en zakjes jaren geleden af moeten zweren. 't Was even zoeken naar alternatieven, maar op een gegeven moment weet je niet beter. Succes! Ps: ik ben al bijna door mijn voorraad jam heen ....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook niet zo fanatiek hoor. Wel gebruik ik altijd verse producten. Ik koop ook nooit gesneden groente. Dat snijden heb je zelf zo gedaan. Met een krop ijsbergsla doen we een paar keer, aanvullen met wat je toevallig in huis hebt. Dressing: peper, zout, olijfolie, witte balsamicoazijn en wat gembersap (evt. wat oregano, tijm, basilicum. De enige blikjes die ik in huis heb, zijn gepelde tomaten en tomatenpuree.

    En nou jok ik verschrikkelijk want echtgenoot koopt wel blikjes: knakworstjes, gehaktballetjes in satésaus, M.orahapjes, en op het ogenblik zijn we weer aan de b.uggels. Vol E-nummers, maar lekker en zo af en toe kan dat toch wel?

    Ik ben ook zo'n chaoot. Ik vind het leuk om te koken en recepten uit te proberen, maar het moet wel simpel blijven. Wij eten met de kerst gewoon een rollade. Niks ingewikkelds, heeft ook niks met kerst te maken.

    Ik kijk altijd wel of er ergens E621-629 in zit, maar dat is soms niet te vermijden.
    Als ik ergens op bezoek ben, dan eet ik alles. Dan ga ik echt niet vragen wat er precies in zit.

    Brood bak ik zelf en natuurlijk ook die lekkere ontbijtkoek van Tineke.
    Ik gebruik de broodbakmachine alleen nog voor kneden. Dat duurt maar 30 minuten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je doet het heel erg goed zeg!!
    Bij ons gaat het ook steeds stapje voor stapje hoor, en ik heb nog lang niet alles uitgebannen. En knakworstjes koop ik ook, al is het maar af en toe. Oh ja, en Ranja, wel zonder aspartaam maar wel weer met glucose-fructose-stroop.
    Van Heinz hebben ze trouwens ook bio-ketchup, die vinden ze hier erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf geloof ik er niet in. Het zijn allemaal dingen die beneden de norm zijn en wat eten we nog met z'n 2. Met kinderen die veel chips e.d nemen kan ik me het voorstellen. Het is net wat Inge zegt, ook ik eet glutenvrij dus nooit meer uit een pakje dat scheelt veel maar ik merk er echt niks van dat ik die e nummers niet meer eet.Je kan ook overdrijven. Doe wat je gevoel je in geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zelf geloof ik er niet in. Het zijn allemaal dingen die beneden de norm zijn en wat eten we nog met z'n 2. Met kinderen die veel chips e.d nemen kan ik me het voorstellen. Het is net wat Inge zegt, ook ik eet glutenvrij dus nooit meer uit een pakje dat scheelt veel maar ik merk er echt niks van dat ik die e nummers niet meer eet.Je kan ook overdrijven. Doe wat je gevoel je in geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om er hier ook over te lezen, ik schreef er ook al eens over ;-) Ik doe het net als jij eigenlijk, al 'sluipen' er soms nog best wel eens pakjes binnen ;-) En chips eten we niet zo heel vaak, op verjaardag en soms in t weekend, maar daar let ik ook niet op. Ik kan me zo indenken dat het met pubers in huis een lastiger verhaal zou worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi, Leuk verhaal om te lezen, en ja, er zit veel tijd in en ik heb hier ook 4 pubers rondlopen die af en toe wel eens mopperen als ik (weer) eens iets heb verbannen. Maar ik doe het net als jij, maak nu alle taart zelf,vanmiddag gaan we kerriesaus eten zonder pakje, maar mayonaise uit het boekje wat jij ook hebt....smerig vonden we het hier.
    Maar ik ben absoluut bewuster, koop niet iets nieuws zomaar, kijk eerst goed naar de ingredienten, dus ik denk dat we nu al bijna voor 40% minder E-nummers binnenkrijgen, voor de rest zien we wel weer op lange termijn, ik vind het al heel wat dat ze niet meer mopperen dat er geen paprika-chips meer is of alle snoep die ze graag lusten!!Gr. Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zelf vind ik het ook lastig met die E-nummers. ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken. maar als ik in mijn voorraadkast kijk dan zie ik genoeg dingen staan waar E nummers in zitten
    bijv knakwosten gezeefder tomaten chips limo ook nog wat maggi blokjes. ze stoppen het echt overal in en dat vind ik toch jammer. in oma's tijd was dit vee minder lastig. en om nu alleen nog maar water te drinken tja het zou kunnen maar is niet realistisch maar goed. ik probeer er wel rekening mee te houden

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook ik/wij gebruiken weinig of geen pakjes meer.Vinden vers gewoon lekkerder en sausjes voor bv de bloemkool heb ik eigenlijk altijd zelf gemaakt. Mayonaise kan je heel makkelijk zelf maken met ei, mosterd en olie. Even zoeken op internet. Alleen voor bami/nasi vindt ik het lastig zonder pakjes.Dus wie heeft een goede tip .Soep maak ik eigenlijk altijd vers en blikken bami etc. gebruiken we nooit , hooguit een keer ragout.Maar dan voor noodgevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij onze dochter op de markt staat iemand met Megro kruiden. Als je die kruiden koopt zonder zout dan zitten er ook geen Enrs. in. Evt. per internet te bestellen. Ik wil graag veel kilo's kwijt (prednison, wat een heerlijk medicijn) en nu weet ik dat je dan echt alles met E621 moet laten staan. De duurdere merken zijn er al achter dat veel mensen hun producten niet meer kopen waar dat in zit. Daarom zit het in de duurste merken ook niet meer. Maar ik kook liever mijn dingen zelf. Ook ranja. Van citroenen en sinaasappels is een heerlijke siroop te maken.
    Brood bak ik van spelt en komt van een molen. Daar zit vitamine C in. Dat is ook een Enr. Als het kneden klaar is dan haal ik de kneedhaak uit het deeg. Dan zit er maar een piepklein gaatje onder in het brood na het bakken. En stapje voor stapje komt het goed.
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het knap van je hoor! Ik heb me er nog niet zo in verdiept, er wel van gehoord. Maar het gemak is er eigenlijk al zo ingesleten. Maar ik vraag me dan toch af: zijn de hoeveelheden die wij daar van binnen krijgen echt zo schadelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier gaat het bij ons wel steeds beter, en idd ben je minder aan boodschappen kwijt. Aanmaak gebruiken we nu diksap, de 1 vindt het lekker, de ander niet. Maar ze doen absoluut niet moeilijk en de dingen beginnen echt te wennen.
    Kijk ook eens op www.smakelijck.blogspot.com. Daar staan hele leuke recepten op!
    Ik schrijf af en toe ook een stukje hierover, ga er heel bewust mee om.
    Gr, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @MvB,
    ieder stofje dat niet in ons lichaam hoort is er één te veel. En ja; die stofjes zijn echt schadelijk. Eet en koop wat je grootouders als levensmiddel kenden, de meeste andere dingen zijn ronduit troep. Maar overal zit maar een beetje in toch? Maar als je dat gaat optellen wordt het een heleboel. En nog zoiets vreemds; bij ieder medicijn zit een bijsluiter, behalve bij vaccins. Als je erom vraagt worden de medicijnmensen erg boos. Omdat daar als draagstoffen ook zoveel troep inzit? Er wordt niet naar onze gezondheid gekeken, we zijn verantwoordelijk voor onszelf. En ze kijken de andere kant op want al die troep maakt mensen ziek en aan een ziek mens is geld te verdienen. Als ieder gezonder zou zijn dan waren er minder medicijnmensen nodig en minder ziekenhuizen. Het is gewoon industrie. Ik weet echt waarover ik schrijf, jammer genoeg aan den lijve.
    En dan wordt je erg wantrouwend.
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk interessant stukkie! Ik denk dat we nog te weinig over bepaalde Enummers weten, zeker bij kinderen. Dus ik heb ze liever niet en ze zijn niet nodig als je gewoon leert koken. Kost even tijd, maar ik weet zeker dat bijna iedereen er zich beter bij zal voelen (gezonder, voedzamer, minder afval, waardering voor ons voedsel etc etc).
    Nog een tip over limonade: de diksappen van Ecoland, vele smaken, zijn echt heel goed. Alle kinderen die hier komen lusten het en met bubbelwater wordt het nog een lekker/ gezonder frisdrankje ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb in dit verband afstand gedaan van de kant-en-klare bakmixen, en gebruik alleen nog maar pure bloem!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed stuk! Zo echt uit de praktijk, ik denk ook dat stukje bij beetje het beste werkt op de lange duur.
    Tomatensoep en macaronisaus maak ik sinds kort zelf en dat vind ik al een goed begin.
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk om er bij jou ook over te lezen.
    Ik ben ook langzaam aan bezig om er steeds meer over te leren.
    Ik let meer op tijdens het boodschappen doen. Helemaal zonder zal denk ik niet lukken, want sommige dingen zijn soms te lekker, E of niet... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Poeh goed stukje, goed bezig !

    Wel veel werk zo hier en daar.

    Zelf doe ik al jaren niets meer met "kant en klare pakjes". Gewoon omadt ik houd van pure ingredienten, pure smaken.

    Mijn opvoeding, nuchtere verstand en de natuur heeft me dit geleerd.

    Je kunt niet alles, 'leeft toch in deze maatschappij, ook je gezin. Soms is het goed en voor jezelf iets makkelijker dit te realiseren.

    Succes er verder mee !

    groetjes Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Limonade maken is heel simpel, je hebt zo 6 liter gemaakt. Wel even glazen flessen sparen van te voren!

    Wat je doet is zo'n 4 liter puur vruchtensap verwarmen (liefst vers, maar uit een pak kan ook). Als het rond 65/70 graden is, per liter sap 3/4 kilo (riet)suiker erbij, roeren en suiker laten oplossen, en in de schoongemaakte flessen overdoen. Klaar!

    Je kunt voor de variatie kruiden toevoegen, zoals munt of melisse, of vers citoensap, maar hoeft niet

    Citroenzuur (poeder) maakt het langer houdbaar, maar is erg slecht voor de tanden dus dat gebruik ik nooit. Mijn limo is zonder koeling minstens een jaar houdbaar, en de kinderen lusten het graag.

    groetjes van Clarien

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij letten er wel erg op, maar helemaal uitbannen is hier ook nog niet gelukt. Wel erg verminderd dus... Mayonaise maken we sinds kort ook zelf. Maar dat vind ik best nog wel een langdurig werkje, dus hebben we nu meestal (zelfgemaakte) pindasaus bij de patat :-)

    Groetjes! Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik wil graag gezond koken ( met minder E-nummers) en toch ... doe ik het vaak vlug-vlug. Toch weer een mixje uit 'n pak. Stom.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik probeer na alle informatie ook meer op te letten, maar hier gaat het ook stapje voor stapje.
    Sommige dingen lusten de kinderen gewoon echt niet, en het kost ook vaak veel tijd.
    Maar, het geeft wel een goed gevoel als je iets gezonds hebt gemaakt, en het is inderdaad ook wel weer een uitdaging!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoop dat het werkt. Ik heb een vertaling van een supergoed engelstalig boek gevonden ( een gedeelte hiervan).
    http://www.google.nl/search?q=voedzame+traditionele+voeding+boek&ie=utf

    Probeer eens of het werkt.
    Anders moet je zelf even googelen op: Nourishing traditions.
    PDF is zowel in het engels als in het nederlands te vinden.

    Heel veel informatie, met de nadruk op : geen kant en klaar spul eten!

    Om meteen toe te geen: ik doe het ook nog wel eens!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...