Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 3 november 2011

Herfst, herfst, wat heb je te koop....

Na de herfstvakantie vond ik het tijd om de kamer van de jongens weer eens een goede beurt te geven. Daar ging een groot deel van de maandag mee heen, maar het resultaat is dat ik weer zonder ergernissen hun kamer binnenloop.... alle losse rommel onder de bedden vandaan, de kasten en planken weer schoon en netjes. Ik kreeg van mijn moeder van die handige bedrollers, lage opbergers op wieltjes. Ze had ze niet meer nodig. Daarin zitten nu de korte broeken en de zomerpyama's. Dus ook meer ruimte in de vaste kasten. Gelijk gekeken wat ze nodig hebben, dat is niet zo veel. En nieuwe schoenen hebben we al gekocht.

Dinsdag werd gedomineerd door een ander probleem, wat zowat de hele dag opslokte. Het bedrag wat ik dubbel betaald had voor de buspas van dochter, heb ik trouwens keurig teruggestort gekregen! Tussendoor de was gedaan en het eten. En zó is het dan weer avond... Wat ik weer leuk vind: bij de bieb haalde ik het boekje: Ratje, een jongen van de straat, van Anne de Vries en dat lees ik nu voor aan de jongens. Echt zo'n gouwe ouwe... en ze luisteren als vinkjes. Aaaaah, nog een hoofdstuk...  Zo'n boekje lees ik graag ook eens tussendoor, Het is mooi verteld en ze leren ervan dat zij het eigenlijk erg goed hebben, en dat dat helemaal niet vanzelfsprekend is.

Dat brengt me bij dankdag, dat was het woensdag. We gingen dan ook naar de kerk. Officieel heet dat dankdag voor gewas en arbeid. Een dag waarop we, toch meer en dieper dan anders, stilstaan en nadenken over Gods zorg voor ons in het afgelopen seizoen, de afgelopen tijd. Het is goed om daar eens bewuster bij stil te staan, vaak vinden we 't allemaal zo gewoon dat we alles krijgen en hebben. Er zijn er velen die altijd maar jagen naar meer, groter, enz. Dan ben je meer bezig met alles wat je nog denkt nodig te hebben, dan dat je tevreden kunt zijn met wat je hebt en elke dag weer ontvangt. Zelfs voor tegenslagen en moeilijkheden kan ik wel dankbaar zijn, omdat het me afhankelijkheid leert. Hoewel je niet naar narigheid hoeft te verlangen, heb ik wel ervaren dat de moeilijke tijden in mijn leven toch erg nuttig waren. Dat zie je dan vaak achteraf.

Nog wat herfstfoto's die ik nam:

Lekker op de trampoline, de hele middag hebben de  jongens zo doorgebracht, gisteren.
Overal uit de tuin bladeren bij elkaar gezocht.

De fantasie doet de rest.
Honderdduizend bladeren op een hoop...

Er lag nog een hoop fijngesnipperd hout.
2 grote paddestoelen hebben zich een weg omhoog gebaand.

Ik heb een paddestoelenboekje, maar kan toch moeilijk zien welke soort dit is.
Lijkt op een nevelzwam, maar zeker ben ik niet.
Niet dat ik ze zou willen eten, daar ben ik veel te huiverig voor.
De verschillen tussen de onderlinge paddestoelen zijn zó klein soms, terwijl de een zeer giftig kan zijn en de andere eetbaar.... dat laat ik maar aan experts over.... hu.

Tenslotte heb ik tussen de bedrijven door de draad opgepakt van een oude hobby...
daarover hoop ik een volgende keer te schrijven!

14 opmerkingen:

  1. hee Jolanda,

    'net je blog gelezen.
    Het leest bij jouw altijd zo heerlijk weg.

    Ja dankbaar zijn, moeilijke tijden, makkelijke tijden.
    Eenvoudig en mooi door je neergezet. Belangrijk zijn ze, hoe dan ook.
    En stof tot nadenken... Diep nadenken zelfs..

    Hee groetjes maar weer en geniet lekker met je kindereen mee met de herfst !!

    groetjes van deze boerderij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk he, zo'n schone en opgeruimde kamer weer... en wat zien die foto's er gezellig uit. Zo'n overall had Junior hier ook toen ie nog kleiner was. Bij jullie is zoiets vaker nodig natuurlijk, maar het was toendertijd best handig zo'n kledingstuk voor zo'n "prutboer"..
    Fijne week nog verder en geniet maar lekker van de herfst!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn weer van je te lezen Jolanda!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook wij hebben stilgestaan bij dankdag en ervaren dat niet alles vanzelfsprekend is! Mooi dat je daar even bij stilstaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk als het weer aan kant is.Dankdag hebben we hier altijd in October en op maandag.dat is hier de gewoonte en is ook alles dicht.Nationale vrije dag.
    Hier is de trampoline alweer klaar om binnen te zetten in de shop. Harde vorst schijnt niet goed te zijn.Maar ze gaan er altijd weer graag op,groot en klein.
    Groet, WIlma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ratje levert bij mij ook nostalgische herinneringen op.
    Heerlijk om dat dan weer zelf voor te lezen.
    Ik vind dat je een mooi stukje oer dankdag hebt neergezet!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker, alles weer aan de kant na de vakantie!Daar ben ik ook van hoor ;-)
    Wij hebben pas op 30 november dankdag, vind het ook altijd een bijzondere dag.
    Alvast een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk als alles weer netjes is. Dat geeft altijd voldoening. Je hebt gelijk dat we er vaak niet bij na denken hoe goed we het hebben. En als je pijn en verdriet ervaart in je gezin kom je er sterker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die bedrollers heb ik ook heel lang gehad, maar het nadeel vond ik dat je dan zo moeilijk onder de bedden kunt zuigen. Hoe doe jij dat?

    Ik vind een Dankdag een prachtige manier om stil te staan en te zijn bij je zegeningen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Vlijtig Liesje: Gewoon er even onder uit rollen ;-)
    En bij een grote beurt schuif ik de bedden om, we hebben gladde vloeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier ook dankdag op woensda, 's-avonds was er kerkdienst en op school werd er een bijbelverhaal verteld wat ermee te maken heeft.

    Mooi dat jij erover schrijft. En die foto's vind ik geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk om te lezen. .genoeg om dankbaar te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi hoi,

    Ben via, via op je blog terecht gekomen en wat leuk dat je vertelt over het landleven.
    Ikzelf ben opgegroeid in een grote stad en vind het leuk om meer over het boerenleven te lezen.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. haha heb gisteren ook geruimd bij zoon maar vanmiddag maakt hij er vast weer een bende van... leuk zo'n bladergevecht he.. we hebben gisteren in t bos ook lekker gegooid net de blaadjes. leuk zeg dat je zon leuk boekje aan t voorlezen bent

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...