Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 18 november 2011

Kringloopdingetjes en preischotel

Ik was echt hevig van plan om stevig op te ruimen in de hobbykamer, en ben ook wel bezig geweest. Elke dag wilde ik er toch wel een half uur tot een uur aan werken. Maar... niet elke dag kwam er van. Administratie, en 1001 andere dingen komen er steeds tussendoor. En een morgen waarop een goede vriendin kwam koffiedrinken.... wat kan mij op dat moment dat opruimen schelen... we zien elkaar niet zo vaak, maar we hebben weer heerlijk bijgepraat.


In de afgelopen weken had ik nog wat leuke dingen uit de kringloopwinkel.
Een leuke leer-klok, iets voor de sfeer en 2 voorraadbussen met Franse sluiting. Ik vond ze wel lijken op melkbussen. Onzeker typetje als ik ben, heb ik daar wel 10 minuten over nagedacht of het wel wat voor me was, raar eigenlijk. Als ik ze toch leuk vind, neem ik ze toch mee!


In voorgaande jaren hadden we altijd enkele preiplantjes gekocht, maar dit jaar hadden we de prei zelf gezaaid. En het is heel goed gegaan, evenals de uien, al deden we dat met pootuitjes. Omdat we nooit zoveel prei hadden, gebruikten we die enkel als toevoeging bij nasi, in de soep e.d. Nu hadden we wel wat meer en omdat ik nare herinneringen heb aan die snotterige brij in de pan, besloot ik eens een ovenschotel te maken. Ik heb van wel 4 recepten die ik her en der vond, mijn eigen mix gemaakt. Gewoon van elk recept genomen wat me wel lekker leek en wat de kans op daadwerkelijk opeten in ons gezin zou vergroten. (Er zitten nogal kieskeurige tantes en omes tussen bij ons.) Inmiddels al voor de tweede keer gemaakt en degenen die het lusten vinden  het ook erg lekker, inclusief mezelf en exclusief oudste zoon, die het dan wel opat, maar alleen omdat hij dan mee mocht melken 's avonds...


Misschien is er iemand die graag wil weten hoe ik 'm dan klaarmaakte: Onderin de ovenschaal doe ik gehakt, die ik met een kleine ui en wat kruiden heb rul gebakken. Daarna de gesneden prei erover, die 4 minuutjes gekookt was. Daarover een geklutst ei. En daar weer over een zelfgemaakte aardappelpuree (met roomboter en een beetje melk, zout en nootmuskaat door de fijngestampte  aardappels. Erover ging een laagje paneermeel gemengd met geraspte belegen kaas. Tenslotte nog wat klontjes boter, ik deed dat met de kaasrasp, die ik toch al gebruikt had liggen. Zo'n 15-20 minuten in de oven op 200 graden en smullen maar.


Tenslotte is de eerste pannenlap af en  ben ik bezig aan een dito tweede. De rand had ik kleurtechnisch gezien eigenlijk moeten afwerken met groen, maar dat knotje slinkt hard en ik dacht er niet genoeg aan te hebben anders. Dus werd het maar blauw, kan ook hoor. De linkerkant vind ik wat rommelig bij de kleurovergangen, de tweede wordt (dankzij jullie tips) vast wat beter. Al doende leert men, toch? En voor het gebruik maakt het niet uit. Het is weer eens verjaardagentijd, zal ik het haakwerk maar meenemen? Doe ik onderwijl nog wat nuttigs. Hoewel ik denk dat praten en breien makkelijker gaat dan praten en haken. Ik doe het hoor, ik stop het in de tas. Of het er dan ook uit komt.... we zien wel.

De telefoon en het internet heeft er hier een poosje uitgelegen, achteraf bleek er een draadje los te zitten... zo simpel... Ik ben zelf volkomen a-technisch, dus gelukkig heeft Farmer het nu weer in orde gemaakt.

16 opmerkingen:

  1. Lekker, zo'n preischotel. Ik maak meestal preistampot, zó eenvoudig en zó lekker. Ik denk ook dat breien en kletsen een betere combinatie is, maar zou zeggen: probeer 't uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm, klinkt heerlijk die preischotel! Helaas zijn manlief en Rick niet zo dol op prei...

    Leuke dingen van de kringloop!
    Enne, als jij het leuk vind, dan moet je het voortaan gewoon gelijk meenemen ;-)

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Neem je toch zowel het brei- als het haakwerk mee naar de verjaardagen? Kun je doen wat het beste uitkomt op dat moment :)
    Ik vind de pannelappen erg leuk, mijn handen beginnen er van te jeuken! Zal ik dan toch een keer....
    Fijn weekend en de hartelijke groeten,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke dingen toch die je bij de kringloop hebt gescoord. Heerlijk ziet de preischotel er uit. De pannenlappen kunnen best met dat blauwe randje, zien er heel mooi uit en je kan er veel plezier van hebben. Ik gebruik momenteel 2 verschillende. Ik moet ook nog steeds 1 maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker die preischotel, ik maak zoiets ook regelmatig. Lang twijfelen over kringloopaankopen komt me bekend voor. Is toch gewoon goed nadenken voordat je je geld uitgeeft, is niks mis mee toch? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmmm, klinkt lekker die preischotel! Wij maken ook regelmatig preitaart (met bladerdeegbodem) ook erg lekker!

    Wat zijn je pannenlappen leuk geworden!

    Goed weekend, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We waren net in de supermarkt en echtgenoot zei dat hij al heel lang geen prei meer had gegeten. Ik vroeg: hoe wil je het hebben, zoals vroeger? Nou nee, doet het maar anders. En hier vind ik een lekker recept. Ik ga dit maken hoor. Bedankt.
    Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jaa bij de kringloop is het altijd zo heerlijk rond snuffelen. "Wie weet zit er wat leuks tussen..." Ik vind je vooraadpotten erg leuk !!
    En het je pannelappen passen er goed bij.

    Haakwerk meenemen op visitie... Dat was vroeger een goede gewoonte he ? Je kan hem weer in ere herstellen !

    Hee groetjes maar weer van dit boerenerf.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben dol op prei en die ovenschotel ziet er zoooo heerlijk uit! Super leuke pannelappen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij vinden een preischotel ook heerlijk! Mijn variant is:
    Aardappelschijfjes (voorgekookt)op de ingevette bodem van een ovenschaal. Daarop een mengsel van geruld, gekruid gehakt waarbij ik de prei zo'n 5 minuutjes mee heb laten bakken (lekker kruiden met kerrie-poeder) en afsluiten met weer een laagje voorgekookte aardappelschijfjes. Dan het geheel overgieten met een room/melk/ei mengsel en ongeveer 30 min. in de oven......hmmmmmm mjammies zo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk, die leerklok. En die pseudo-melkemmertjes zijn ook grappig. ja, gek is dat hè ... dat je daar over na moet denken. Wlles, nietes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ziet er heel lekker uit,ga ik zeker een keer proberen.
    Leuk he dingen uit de kringloop kan ik zo van genieten.
    De pannelappen vind ik heel mooi,ik vind zelfs dat blauwe randje mooier.
    Fijne dag
    ada

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ons favoriete preirecept is: preiringen enkele minuten roerbakken in de wok ( of andere platte pan) in een beetje margarine. Tussentijds een beetje witte peper erover strooien. Daarna over het geheel plakjes kaas leggen en even laten smelten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zelf rul ik het gehakt,nadat ik het heb laten intrekken in shoarma kruiden.Hier echt een favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...