Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 24 november 2011

Zomaar een woensdag

Gisteren zijn Farmer en de oudste twee naar een beurs geweest. Dan heb je een grote hal vol stands van bedrijven die betrekking hebben op het boerenwerk- en leven. Een aantal jaren terug heeft Farmer daar de eerste info vandaan gehaald voor het opruwen van de stalvloer. En je ziet bekenden, andere bezoekers soms en de vertegenwoordigers van bedrijven, waar we voer en materialen vandaan hebben.
We hadden twee vrijkaartjes, maar dochter sjacherde nog een kaartje bij iemand vandaan die toch niet ging...
Omdat ze vertelden dat ze nog drie kleine broertjes hadden, kregen ze voor hen vlaggetjes, ballonnen en petjes mee. Waar ik met Middelste zoon alweer een discussie over had omdat hij hem wel  naar school op wou en ik dat geen goed idee vond. Ik herinnerde me nl. de moeite die juf vorig jaar had met hem, om hem zijn capuchon af te laten houden. Tja, zei ik: pak hem maar aan hoor, van mij mag hij dat ook niet, alleen als-ie buiten speelt. Oh, en hij heeft zoveel sweaters met capuchon... want ik vind dat zo leuk staan... Ja, beaamde juf met een nauwelijks onderdrukte zucht, bijna elke dag.... Om die herhaling te voorkomen mag hij de pet alleen lekker thuis op.


Wat dat is met die vertegenwoordigers: ze praten bijna allemaal hard. Nou kunnen wij er zelf ook wel wat van, geloof me. Het komt door de ruimte denk ik. Of je je man moet roepen voor het eten terwijl hij een 5  meter van de achterdeur is verwijderd of je roept dat het eten klaar is, als groot en klein zich overal bevindt... Maar die mannen praten zelfs nog hard terwijl ze naast je staan of tegenover je zitten... In de stal kan ik me dat voorstellen, ben ik er zelfs blij mee, want door al het bijgeluid van geloei, gesnuif en geschuifel mag er wel wat volume aan te pas komen. En dat de veearts bij de achterdeur met een stem als een klok "Volluk!" roept, kun je ook begrijpen, toch. En ja, je zult maar wat dovige boeren tegenover je hebben, dan is zo'n harde stem alleen maar prettig nietwaar. Je kunt er ook gemakkelijk mee de boventoon voeren....

Nou is mijn Farmer niet zó happig op al die vertegenwoordigers overal vandaan. Hij heeft vaste bedrijven waar zaken mee gedaan wordt, en houdt er niet van als er om de haverklap een andere vertegenwoordiger hem van zijn werk komt houden voor een klets/verkooppraatje. Dat weten de meesten ook wel. Ook bij de vaste vertegenwoordigers staan we niet meteen met de koffiepot klaar, als het maar een kort bezoek hoeft te zijn. Dit lijkt niet zo gastvrij maar het kost onnoemelijk veel tijd. En ze hebben hun vaste adresjes wel voor de koffie en koek... Ik hoor weleens van andere boerenvrouwen dat het hun werk binnen ook zo vertraagt. Hier komen ze dus alleen binnen als er wat langer ergens over doorgesproken moet worden.
Gisteren was hier een adviseur voor een bedrijfsanalyse-gesprek. Dan wordt naar het gehele plaatje gekeken, maar vooral naar het voer, de waarden, de hoeveelheid fosfaat (mest) die je ervan krijgt, wat je natuurlijk verminderen wil. Naar het effect op de melkgift, enz. Omdat ik bij zo'n gesprek wat om handen wilde hebben maar ook niet aan  het poetsen wou slaan, nam ik de schillenbak op schoot en schilde de appels voor de appelmoes. Het resulteerde uiteindelijk in weer 8 grote potten vol, die ik ook nog even in de weckketel zette zodat ze langer houdbaar blijven. Dit omdat er al een heel aantal potten staan en wie zal zeggen of er volgend jaar weer zoveel appels zijn? De adviseur zei dat hij het wel een mooie, duurzame manier van doen vond. Dus toen er een lepel vol overbleef gaf  ik die hem in een klein bakje met theelepeltje en  zei: je mag proeven. "Ha,..... nou, het smaakt goed!" en dat was wat ik graag hoorde natuurlijk ;-)


De rest van de dag ging op aan het gewone dagelijkse werk van Farmer en de woensdagmiddag is hier speelmiddag, dus voor mij werd het heen en weer tuffen. Tussendoor de strijk gedaan en het eten, dan is de middag wel weer om.
Ik ga gauw de boodschappen doen... jongste zoon vraagt of ik konijnenkeuteltjes meeneem. Enig idee wat dat zijn?

17 opmerkingen:

  1. Wat leuk die petjes!
    Dat ze hard praten is waarschijnlijk gewenning. Kan ik mij ook voorstellen.
    Vertegenwoordigers...?
    Ik ken niemand die hen leuk vindt.
    Dus...

    Jij bent voor mij echt de ultieme consuminderaar. 8 potten vol appelmoes!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Julia: de vertegenwoordiger die hier komen zijn echt wel aardig, hoor! Ik denk dat ze vanuit de boerentak toch wat gemoedelijker zijn dan van andere bedrijfstakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha rozijnenkeuteltjes... misschien van die kleine ronde dropjes ;-)

    Bij ons op de zaak komen ook veel vertegenwoordigers...zucht... van sommige kom je maar niet af..
    Kom maar meteen straight to the point, daar hou ik van.
    Groot gelijk dat je tegelijkertijd wat anders doet! Lekker hoor, zelfgemaakte appelmoes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, dat zijn vast dropjes (kokindjes ofzo) ... vind die vlaggetjes overigens errug feestelijk staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het met je eens, hoor. je kunt niet altijd met de koffie klaarstaan voor alle aanloop ('praters' noemen ze het hier in het hoge Noorden). Ik moest wel even wennen dat mijn boer bijna iedereen die zonder afspraak komt wegstuurt. Bij mijn ouders schuift iedereen om de haverklap aan de keukentafel. Nu met email en mobiele telefoons is het ook een kleine moeite om af te stemmen, wanneer je tijd hebt. Ook het werken met personeel vraagt steeds meer een strakke planning.
    dit jaar sloegen wij de beurs over. Maar dan wel weer een paar nieuwe stallen die open dagen hielden/ houden. Dat is leuk om even bij te praten! Succes en groetjes, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha ha, heel herkenbaar. Hier staat de koffiepot ook vaak aan, dan komt die en dan komt die. Soms heel gezellig, maar het komt niet altijd uit.
    Straks komt er een hele belangrijke, we moeten nl een nieuw contract voor de vleeskalveren, en dat is altijd weer een hele spannende tijd.
    Dus dan komt er echt wel koffie op tafel, daar kom je niet onderuit!
    Appelmoes, o, potten vol gemaakt, ook wel 25 liter ofzo, heerlijk! Puur natuur! Wel een werk, maar o zo lekker!
    Groetjes, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk kokindjes of rozijntjes ..... Leuke blog, zo'n lieve foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk hoor, dat de groten aan de kleintjes denken! Succes was verzekerd, dat kan ik wel zien op de foto!
    Hier ook zo'n pettenman, ik weet eigenlijk helemaal niet of hij hem op school binnen op mag...nou ja, met bidden en zingen niet natuurlijk maar verder? Toch 's vragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als hier klanten komen 'mag' ik altijd voor de koffie zorgen, mét iets erbij, en dan nog een 2e bakkie, en een 3e en...
    Maar ja, ze zijn dan ook meestal wel even bezig.

    Heerlijk weer die appelmoes!

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En dan is het hier bij ons heel geen gewoonte dat je koffie geeft.Vond dat eerst raar,maar alles went.
    Zelfgemaakte appelmoes is heerlijk,maar het is hier al weer op en er was genoeg,dus niet..
    Groet,
    WIlma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben dan wel geen boerderij, maar vertegenwoordigers kwamen er bij ons ook veel. Er waren er bij die je graag zag komen, maar anderen zag je dan weer graag verdwijnen. Het ergst waren de drammers, en die kwamen natuurlijk altijd op ongelegen momenten.
    Maar ja, die mensen moesten uiteindelijk ook hun brood zien te verdienen....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wel leuk voor de kids al die presentjes van de beurs!
    En ik ben altijd wel van de koffie schenkerij, maar ik heb dan ook geen boerenbedrijf te runnen;-)
    Van welke appels maak je eigenlijk appelmoes? ik zelf eet graag uit de losse hand stevige sappige zoetzure appels fuyi zijn hier favoriet maar die vind ik wat prijzig voor de appelmoes. lijkt me wel leuk om dat eens zelf te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Jolanda,

    ...dat schillen, tijdens "weer zo'n saai advies gesprek" doe ik ook. Grappig 1
    ik schil standaard mijn aardappels tijdens zo'n gesprek. Is dat maar vast gedaan ! En de helft van zo'n gesprek is ook nog wel eens (naar mijn idee) om de adviseur zijn dag te vullen...

    groetjes Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank je wel voor je reactie op mijn blog. Ik vier trouwens zelf geen sinterklaas. We hebben pakjesavond op de eerste dag van de kerstvakantie - hebben ze wat te spelen. En ja, wij hebben dus ook een jarig in de fam ( 2 december) Is best ongemakkelijk.

    Leuk, al die petjes en vlaggetjes. Wij hebben een bedrijf aan huis en proberen de vertegenwoordigers echt buitenshuis te houden. Ze kunnen ellenlang praten en als je toch al weet dat je er niet op in kan gaan ... Leuk dat die man wat van je appelmoes kreeg.

    Ik wens je nog een fijne week verder.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...