Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 5 december 2011

Beesten binnen en boerderijfeestje

Wat hebben de koeien dit jaar lang buiten gelopen! Dat gebeurt niet vaak, tot eind november. Ze gingen ook graag nog even naar buiten, al was er niet zoveel gras meer. Ze werden natuurlijk ook bijgevoerd en ze konden naar binnen wanneer ze maar wilden. Het weer was steeds ook nog zo mooi, de natuur is gewoon in de war. De hortensia's waren hier weer uitgelopen en er bloeien op dit moment zelfs nog rozen!


Maar sinds vorige week lopen de koeien dan toch binnen. Het eerste wat dan weer gebeurt is het scheren. Jaja, niet alleen schapen worden geschoren, ook koeien!


Farmer heeft van alle melkkoeien de uiers vast gedaan. Dat is vooral omdat ze dan schoner blijven, wat natuurlijk handiger en hygiënischer is met  het melken. Later wordt dan de rest van de vacht nog gedaan. Dat is dan ook tegen het zweten. Je moet bedenken dat de koeien meestal in oktober al dag en nacht naar binnen gaan en dan loopt de temperatuur in de stal natuurlijk wel op door al die warme koeienlijven. Dan is een winterjas (vacht) niet zo nodig. Het is nu een stuk frisser geworden ineens, dus misschien zullen alleen de ruggen maar geschoren worden, scheelt dan ook weer tijd. Eind vorige week zijn ook de pinken naar binnen gegaan. Lege weilanden dus en een volle stal.

Het feestje van oudste zoon is achter de rug. Ik ga nooit ergens heen met de kinderen, waarom zou ik? Alleen als ze in groep 8 zitten, mogen ze gaan zwemmen in het Sportiom. Ook met de jongens probeer ik zo lang mogelijk de feestjes gewoon thuis te vieren. Als Farmer tijd heeft, helpt hij vaak mee om een hindernisbaan o.i.d. op te zetten, of een parcours met opdrachten. Een strotunnel, balk over de sloot, dik touw waarover gelopen moet worden (achter de trekker gespannen) e.d. Helaas had hij nu geen tijd en omdat ze vorig jaar (met ijzige kou) op de hooizolder al een hindernisbaan in het stro hadden gedaan, zette ik 's morgens een korte speurtocht uit. Nou, daar raceten ze met een sneltreinvaart doorheen! Ik liep voor de veiligheid wel mee, want ze moesten ook nog een stukje over straat en je mag hier 80 (waar niet ieder zich aan houdt). Ik kon ze amper bijhouden, laat staan foto's maken. Eén van de opdrachten was om de pinken in het land te tellen. Wat zijn pinken? vroeg er één. Jonge koeien, wist een ander. Maar oudste zoon was slim, hij zei: dan moeten we de stier vast niet meetellen! En verder ging het weer, draven naar het volgende briefje...



Toen het klaar was, bleven de gasten lekker buiten. In hun fantasiespel beleefden ze toen van alles. Gelijk hebben ze, dacht ik, profiteren nog van dat mooie weer! Kan ik mooi binnen nog wat orde scheppen. Toen ik ze een tijdje nergens zag, ben ik maar eens gaan kijken of de bandieten niet ergens op of in zaten waar ze niet horen/mogen komen, maar ze waren rustig in de stallen aan het kijken. Altijd weer mooi, tot er één zei: nou heb ik het wel gezien in al die schuren hoor, gaan we weer verder? Een paar durfden weleens te laten zien hoe stoer ze wel waren door hun voet door het voerhek heen in de stront te zetten, maar Farmer riep: Hé joh!   Nu zet je je vieze strontlaars op het bord van de koeien! Tja, vóór het voerhek wordt het voer gegooid natuurlijk - hadden zij daar erg in. Verontschuldigend grinnikend maakten ze weer dat ze wegkwamen - vooral toen opa ook nog eens flink het gaspedaal van de trekker intrapte (terwijl hij de koppeling nog in had natuurlijk...). Tijd om voer te laden, wegwezen jongens! Dus gingen ze weer verder.... op de piratenboot, in de hut, struinen door de tuin en op de skelter. Ze wilden niet eens meer wat anders doen - ik vond het best. Om 4 uur bracht ik het stel naar huis, haalde middelste zoon op bij een vriendje en middelste dochter van het station en we aten de rest van de pannenkoeken op, die ik die morgen had gebakken. Ik had geen zin meer om nog te koken.

15 opmerkingen:

  1. Mooie middag heb je ervan gemaakt! Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik 't me vroeger toch wel vaker gemakkelijk heb gemaakt met zwemfeestjes ....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier zag ik vorige week ook nog pinken in de weide, inderdaad zijn ze nu weg, was me nog niet eens opgevallen. Heerlijk om zo een feestje te organiseren. Voor veel kinderen is het ook nog eens leerzaam op een boerderij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk toch dat ze zich zo goed vermaakte. En nog gezond ook zo frisse neus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk feestje! Dat heb je toch maar mooi georganiseerd :)
    Groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zo ik heb even heerlijk alles bij gelezen bij je.super juist zo'n kinderfeestje. Onze zoon zou daar ook van genieten.. maar hij mag nog even wachten..zijn eerste feestje moet nog komen.leuk om te lezen over jullie bedrijf en jouw bezigheden

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk feestje! Hier waren speurtochten ook altijd een feest, soms met een verstopte schat en heuse schatkaarten! Dit jaar bleven de koeien hier ook lang buiten, nu sneeuwt het dus is de pret voorbij.... Pannekoeken...lekker!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier bloeien er ook nog rozen in de tuin en hier lopen ook steeds minder koeien buiten.
    Zo te lezen was het een heerlijk feestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heerlijk zo,n boerderijfeestje,echt leuk voor die kids.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als je op een boerderij woont vermaken de kinderen zich volgens mij altijd! En hoef je minder te organiseren, leuk dat je dan toch wat extra's doet met zo'n speurtocht! De jongens hebben het vast geweldig gehad!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoe simpeler hoe leuker lijkt het wel! Volgens mij heeft iedereen genoten! Ik maak er vaak een meiden-knutselfeestje van. Of spelletjes in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Klinkt als een heerlijk feestje!

    Enne... eerlijk gezegd wist ik ook niet dat de koeien ook geschoren worden als ze binnen blijven... Ik zie ze wel altijd bezig op de fokveedagen, maar wist dus niet dat het nu ook gedaan werd :-)

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat doen jullie dat toch steeds goed! Zo'n feestje zou ik hier ook wel zien zitten ;) En dat de koeien geschoren werden is ook nieuw voor mij ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat zet je het toch altijd zo leuk neer!!! Alsof ik er bij was! en Heerlijk toch als ze zo lekker zelf hun spel bedenken! dat lukt vaak niet meer met al dat speelgoed van nu dat al helemaal is uitgedacht. Ja ik juich als de skelter trampo of knutselbak lekker gebruikt worden hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gewoon heel gaaf voor die jongens! Zeker weten. Leuk feestje!

    Ik wist trouwens echt niet dat koeien geschoren werden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bij ons bloeien ook de rozen! Ik vind het net de titel van een streekroman.

    Grappig dat het rare weer zelfs merkbaar is voor de koeien!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...