Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 23 december 2011

Bijna kerst

Het was een relatief rustig weekje. En dat had ik nou net nodig! Weer een keer tijd gehad voor het bakken van koekjes. Ik had het deeg voor het avondeten al klaargemaakt en in de koelkast weggezet en na het eten mochten de jongens de koekjes vormen. Het was een tijd geleden dat zij dat gedaan hadden en ze vonden het dan ook superleuk. Jongste sprong van enthousiasme op en neer, steeds als ik zijn lapje deeg weer uitrolde.


Ik geniet dan dubbel: van de koekenbakkerij zelf én het plezier van de kinderen. en wat ruikt het huis weer heerlijk! Daar word ik ook altijd rustig van.
Vanmiddag heb ik tulband gebakken, voor de komende kerstdagen, één met rozijnen en krenten en één met ook nog sukade en vruchtjes. Dit om tegemoet te komen aan alle individuen in dit huishouden... 


De oven heeft wel kuren: de temperatuur loopt veel verder op dan de bedoeling is. Zet ik hem op 160 graden, dan schiet-ie door tot over de 200! Dus ik stel hem nu veel lager in, en met de oventhermometer erbij lukt het dan wel. Maar ik moet er eens iemand naar laten kijken. Waarschijnlijk is het de thermostaat.

De kinderen zijn inmiddels heel erg aan vakantie toe. Er heerst hier zeker iets, want van de week hadden we bijna allemaal van die vage klachten. Hoofdpijn, buikpijn. Net niet en soms net wel genoeg om niet naar school te kunnen. Vanmorgen had ik de twee jongens thuis gehouden want één had overgegeven vannacht en de ander had ook pijn in z'n buik. Maar wisselvallig als het weer dat ze zijn, na een groot deel van de ochtend wat landerig rondgehangen te hebben, zaten ze daarna elkaar achterna, waarbij ze het bankstel niet ontzagen. En toen er ook nog een bloempot omging, heb ik ze naar buiten gestuurd: ga daar maar uitrazen. En ze hebben de schoonste schik gehad de verdere middag, dus dat was net wat ze nodig hadden.

Ik maakte iets voor boven de kast, omdat ik het daar zo kaal vond. Ik wilde eerst een krans maken, maar dat kan later altijd nog en dit vond ik nu wel leuk.

Ik wil nog een iets grotere ster maken voor aan de deur.
Maar ik weet niet of er nog van komt....

Ik hou niet van overdadigheid met de kerst. Dat heeft namelijk niets met de inhoud van het kerstfeest te maken. Niet wat eten betreft en niet wat versieringen betreft. Ik houd het graag eenvoudig. Natuurlijk zorg ik wel voor iets extra's: tenslotte is het een gedenkfeest. Tweede Kerstdag willen we gourmetten, dat is gezellig, met het hele gezin. Dat doen we met de middag, want 's avonds is dat teveel haast-je-rep-je. Er moet dan natuurlijk gemolken worden en daarna zou het veel te laat worden voor de kleinsten. Veel mensen realiseren zich niet dat dat melken altijd doorgaat, ook op zondag en de feestdagen.

Zo meteen ga ik de jongens naar bed brengen en de boel nog even glad maken. Ook wil ik de wasmand graag leeg hebben, dus ik ga maar gauw weer verder.

Ik wens alle lezers goede en gezellige dagen toe!

15 opmerkingen:

  1. Wat 'n mooie tulbands heb je gebakken en ook de kersthanger vind ik erg leuk. Sobere versieringen daar houd ik ook van.
    Ik hoop dat iedereen weer opknapt zodat 't Kerstfeest voor jullie allemaal'n feest zal zijn!
    Hartelijke groet en ik wens jullie alle goeds voor 2012!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zien die tulbanden er prachtig uit! Die zullen vast lekker smaken.
    Hier ook eenvoudig met kerst hoor. Wij houden ook niet van al die poespas. Wel wat extra dingen, maar niet overdadig.
    Enne, heel herkenbaar dat melken altijd doorgaat, wij zitten altijd met voeren! Dat wordt ook vaak vergeten, maar wij zijn er wel aan gewend.
    Vorig jaar stonden we leeg met de ekrst, maar dat zal nu wel weer 10 jaar duren eer het weer zover is.
    Goede dagen toegewenst, gr, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zien de tulbands er goed en heerlijk uit!
    Jammer dat mijn mannen er niet van houden....
    Ik hoop dat jullie geen zieken hebben tijdens de dagen.
    Hele goede en gezegende kerstdagen toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heerlijk die eigen baksels, ga morgen ook nog aan het bakken.
    wat leuk zijn je sterretjes geworden.

    voor jou en je gezin goede Kerstdagen gewenst.

    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie tulbanden, zullen vast erg goed smaken. En wat gezellig dat ze je helpen met bakken. En je sterren zijn geweldig mooi. Ik hou ook erg van eenvoud. Mooi dat je jongens weer wat zijn opgeknap. Heel fijne kerstdagen samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige Davidsterren hoor, staat mooi. Ik heb ze nog nooit gezien in drievoud.

    Die tulbands lijken me heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow dat ziet er goed uit Jolanda! Fijne kerstdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijke tulbanden lijken me dat! En nu heerlijk vakantie, daar zijn de meeste kinderen wel aan toe.
    Nou ik wil jou ook hele goede kerstdagen toewensen met elkaar en hoop volgend jaar weer net zo van je stukjes te kunnen genieten als dit jaar! (Ik reageer wel bijna nooit, maar lees wel altijd mee hoor!)
    groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geniet van de kerstdagen met je gezin, van de liefde en de warmte en de hoop die er uitgaat van de kerstboodschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik wens je fijne, gezegende kerstdagen toe en een leuke vakantie. Neem af en toe tijd voor jezelf hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. gezellig zo samen koekjes bakken en de tulbanden zien er heerlijk uit. leuk die versiering. ik wens jullie goede dagen toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jolanda,

    Als je tulbaan net zo smaakt als ze eruit zien, dat is het een feestje om ze te eten.
    Ik wens jou en je gezin hele fijne dagen en alle gezondheid voor het komend jaar.

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hopelijk heb je goede dagen gehad! Eenvoudig maar feestelijk is een prachtige combinatie toch? Doen wij hier ook hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik hoop dat je fijne kerstdagen hebt gehad! Die tulbanden zagen er lekker uit :-)
    Ik wens julli alvast een hele fijne jaarwisseling.
    groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...