Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 20 december 2011

Ordenen geeft ruimte en rust

Gelukkig is aan de hectiek een eind gekomen en ik weet weer eens heel zeker dat niets zo goed voor me is als het normale ritme. Door verschillende oorzaken heb ik de laatste weken zo'n beetje op de toppen van mijn vermogen gebalanceerd en ik ben blij dat ik deze week een beetje kalm-aan kan doen. Er is wel deze week de kerstviering van school, maar verder alleen de gewone dingen en dat is me nu even druk genoeg! Mijn hoofd wil rust-rust-rust. Mijn lijf ook, trouwens. Brrr.... ik moet nog een beetje wennen aan de kou.

Ondertussen ben ik stapje voor stapje verder gegaan met het opruimen van de hobbykamer. Er is al het een en ander weggegaan, maar het meeste herorden ik. En daar krijg je ook ruimte door. En het lijkt me nou zo prettig als ik straks weer weet waar alles ligt....

Voorbeeldje: Rechts van de naaitafel zit een raam, waar het erg door tocht. Ik vond nog oude gordijntjes tussen de rommel, die nog heel goed zijn. Ze waren alleen weggehaald uit de kamer van dochter omdat ze te kinderachtig werden. Even gekeken en ja hoor, de maten ervan zijn goed. Farmer scharrelde tussen de rommel achter (tja...) nog een bruikbare rail op. Haken vonden we ook al snel, in een laatje van een roestig opbergkistje, ergens in het raam. Nu nog runners. Voor ik ze plaatste op mijn boodschappenlijstje eerst toch wat laden nagekeken, losse bakjes doorzocht en ja hoor! Hier een zooitje en daar warempel nog een bakkie, met elkaar genoeg!


Al is het gordijn niet zo dik, het scheelt toch. En het staat nog best gezellig zo.
Maar het drukte me meteen met de neus op de feiten: al die losse bakjes met schroefjes, haakjes, riempjes, snoertjes, onderdelen van... ja, van wat? Dat werkt toch niet. Dus alles wat ik tegenkom wat daarop lijkt, gaat nu in één kast, keurig gesorteerd. Anders nog iets?


Er staat daar een oude kerkbank, die Farmer heeft verbouwd tot opbergbank. Daarin zitten al mijn stofjes, die ik in voorgaande jaren, ijverig als een hamster, heb vergaard. Waar ik me nu van afvraag wat ik er allemaal mee moet. Op zo'n nuchter moment zie je dat óf ik heb mezelf steeds weer overschat omdat ik dacht: dat-en-dat ga ik hier effe mee doen, óf ik  heb gewoon een berg vlagen van verstandsverbijstering gehad.


 Ik koop al een aantal jaren geen stofjes meer, dus ze zijn allemaal al ouder. Er zitten echter nog wel heel mooie tussen, o.a. flinke lappen spijkerstof, die ik ooit in een opheffingsuitverkoop heb gekocht, voor een prikkie. Ik heb alle lappen wat geordend, ben weer helemaal op de hoogte met wat ik heb. Wegdoen wil ik ze (nog) niet, ik wil eerst eens kijken of ik er nog iets mee ga doen. Alle kleine restantjes heb ik in mandjes gedaan. Losse stukken spijkergoed (voor reparaties) heb ik ook apart in een bak gedaan, en zo meer.
Het geeft rust om te weten wat er is, om weg te doen wat ik echt niet meer hoef, en om systeem aan te brengen.


's Avonds doe ik niet zoveel meer, voor de jongens op bed liggen en de boel een beetje is opgeruimd is het allang koffietijd geweest. Ik strijk nogal eens 's avonds en verder lees ik de kranten en bladen door. Ook pruts ik nog wat aan een haakwerkje.


Of leg ik weer een paar stukjes aan van de puzzel die op tafel ligt. Eén van de kinderen heeft die opgezet, maar wie wil, legt een aantal stukjes aan. Zo werkt dat hier. Soms samen, ook gezellig.

En 's ochtends, als de anderen allemaal weg zijn....

.... sudderen Jongste en ik lekker verder.... nu kan het nog (ben toch niet zo fit). Het laatste weekje dat hij  nog thuis is. Omdat hij D.V. half januari jarig is, mag hij na de kerstvakantie gelijk beginnen in groep 0. Halve dagen, tot de zomer. En voor iemand mij een lege-nest-syndroom wil aanpraten: dan ga ik gewoon lekker verder met ruimen.
En misschien... misschien kan ik dan eens dingen gaan doen, die al zo lang moeten gebeuren... foto's uitzoeken, het plafond schoonmaken, er moet nog wel wat geverfd en gesausd worden.
Waarschijnlijk kom ik dan nog niet aan alles toe. Maar ik moet niks, ik mág heel veel doen, dat hou ik mezelf maar voor.

19 opmerkingen:

  1. Heerlijk, die foto van jou met je jongste! En niet teveel illusies hebben van al die extra (vrije) tijd die je krijgt als hij naar school is ......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heerlijk he alles opruimen en ordernen en dan gebeurd het ook in je hoofd,fijn hoor zo,n grote naaikamer, ik wou dat ik dat had.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Inge: Nee hoor, maar ik ga ook niet zitten sippen dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat geeft dat een lekker gevoel hé, als alles weer geordend is! Ik probeer ook steeds iets te doen. Dan moet het toch *ooit* goed komen?!
    Heerlijk trouwens als je zo'n eigen plekje hebt om te naaien e.d., hier gebeurd alles aan de keukentafel, maar die moet dus steeds leeggeruimd worden voor het eten...

    Geniet nog lekker van de laatste dagen met jongste thuis! Heeft hij er zin in?

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker hoor, weer je normale ritme.
    Niets beter dan dat he?!
    Rust, reinheid, regelmaat ;-)
    Knuffel nog maar lekker met je jongste, nog even en dan vindt hij het misschien niet meer "stoer" om met mama te knuffelen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat dat betreft vind ik deze tijd altijd zoveel "onrust" geven, hoe gezellig het ook is. Opruimen geeft inderdaad rust en zo'n bankje met al die lappen is heel herkenbaar. Laatst toch het 1 en ander aan de kringloop gegeven want als het al jaren ergens inligt ga ik er toch niets meer mee doen.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk herkenbaar. Ook ik hou van rust, reinheid en regelmaat. Mooie foto zo samen met je laatste die ook al groot wordt. Wel fijn om zo'n ruimte te hebben. Leuk werk dat puzzelen samen. Jou gordijntjes vind ik wel heel mooi met die kipjes of zijn het haantjes erop. Heel landelijk. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, jij bent goed bezig met al dat opruimen, dat drukt mij ook weer zo lekker op de feiten ..:-(
    Lief hoor zo lekker met klein baasje op schoot! Heeft hij zin om naar school te gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo nu en dan moet je gewoon even lekker ruimen. Geeft weer wat rust en ruimte. En lapjes weg doen kan ik ook niet wanneer ik het allemaal moet gaan maken geen idee. Mijn jongste gaat volgend schooljaar naar de middelbare school maar ik kom nog tijd te kort dus die extra tijd heb je straks ongemerkt zo gevuld. Fijne avond en groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hè, ik kom helemaal bij van jou blogje. Dank je wel. Ik vind de gordijnen heel erg leuk. Super dat je dan ook nog een bruikbare rail met haakjes gevonden hebt. En wie weet, als je ooit nog tijd heb brei je zo'n tochtslang. Of komt de kou niet onder het raam vandaan?

    Puzzelen is echt een leuke bezigheid. Ik zag dat de puzzelmatten afgesprijsd waren bij de speelgoedwinkel. handig als je niet genoeg ruimte hebt om het te laten liggen, zoals bij jullie.

    Leuk haakwerkje! Ik heb vandaag kerst-borduurkaarten gekocht. Wie weet zijn ze volgend jaar december af.

    Leuke foto van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Blij te lezen dt jij het dus ook hebt: moe en verlangen naar rust. Fijn dat opruimen je helpt. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een normaal ritme en ruimen in huis....jij bent goed bezig Jolanda!! Ik zal het ook eens proberen, maar heb zo'n moeite met dingen weggooien. Ik wens je jongste veel plezier op school...toch een mijlpaal in zijn jonge leventje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Normaal ritme is wel het beste.Voor mij wel.
    Toch zal het wel even wennen zijn,maar dat gaat ook weer over.
    In ieder geval alvast gezegende Kerstdagen!
    Groet,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je jongste zal zeker weer een extra grote stap zijn.

    Geniet maar van hem om je heen maar ook van de plannen die je straks weer kunt maken.
    Ik functioneer ook het beste als er wat meer rust en regelmaat is.
    Met al dat gevlieg en geren houdt mijn hoofd en lijf het ook nooit zo lang vol.

    Goed zeg dat opruimen.
    Ik ben nu ook af en toe aan het uitzoeken en opruimen.
    Maar bij mij zal het wel aan de zwangerschap liggen :-)

    groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind december erg gezellig, maar ben ook altijd weer blij als het voorbij is. Ik vind het heerlijk om in Januari de boel weer lekker op te ruimen en te verfrissen. En weer gewoon over te gaan tot de orde van de dag.

    Ik wens je alvast gezegende kerstdagen en een voorspoedig 2012 toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Opruimen in huis geeft ook altijd rust in mijn hoofd! Ik heb de laatste maanden beetje bij beetje het hele huis opgeruimd en het voelt alsof er een last van mijn schouders is gevallen. Het enige dat nog opgeruimd moet worden is de zolder, maar dat komt ook nog wel.
    Geniet inderdaad nog maar even van je jongste!
    groetjes,
    Thara
    groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ruimte in je huis geeft ruimte in je hoofd... nog meer plek voor creativiteit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi je reactie; je mag veel, je moet niets ! Maar mag ook af en toe ook gewoon rusten... helemaal verdiend, lezen we door al je blogs heen !!

    Hee Jolanda, ik wens je een heel goede kerst !! Voor je gezin en voor jezelf !

    groetjes liefs Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  19. leuk dat je jongste nu ook naar school mag, ben benieuwd of t wennen zal zijn voor je.Hier geen halve dagen voor de kleine man maar de school is sowieso maar tot 13.00 uur tot groep 4 en dan 2dagen half drie, pas in groep 5,4 dagen half 3 en 1 dag 13.00 uur.ik heb er geen problemen mee gehad want meneertje geniet van iedere minuut op school dus t is goed

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...