Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 9 december 2011

Over losse blokjes en loslaten

Een stuiterende middelste zoon herinnert me voortdurend aan zijn komende verjaardag, over een paar nachtjes... De andere jongens stuiteren van de weeromstuit ook vrolijk mee natuurlijk. En het was steeds zo rustig geweest! Oudste zoon was niet zo zenuwachtig voor z'n verjaardag geweest en met sinterklaas hebben we het heel rustig gehouden.
Ze hebben allebei iets van lego gekregen en nu ligt alle lego natuurlijk op de vloer. Alles wordt weer eens opgebouwd. Wat een gezoek! Vroeger zat alles in één grote bak, maar sinds ze een aantal wat grotere dozen hadden gekregen, is dat haast niet meer te doen. De gebouwen en auto's bewaren ze meestal wel een tijdje in een kost, maar na verloop van tijd is alles uit elkaar. Al die losse blokjes! Omdat het bouwen op den duur één grote speurtocht werd, en de lego daarom bijna niet meer tevoorschijn gehaald werd, heb  ik daar wat op verzonnen. Ik heb alle lego gesorteerd op kleur en in lege ijsbakken gedaan. Wieltjes in van die kleine legodoosjes. Dat is een heel werk, maar de jongens hielpen zelf mee en daarna ging het zoeken een stuk makkelijker. Er is één nadeel: als de bak vol zit, gooien ze het alsnog leeg. Het is de bedoeling dat ze dat doen op een dienblad, maar ik moet ze nog best aansporen om het van tijd tot tijd weer terug te doen.  Ik zou eigenlijk iets lagere, bredere bakjes moeten hebben. Misschien zo'n ladenkastje waar je normaal gesproken papier in bewaart... Hoe doen anderen dat?


Vanmiddag wilde oudste dochter naar Den Bosch, met de trein. En ze wilde middelste zoon meenemen. Ze moesten dan met de trein en ik dacht aiai, want juist dat jongetje is hier het snelst kwijt, hij blijft nooit zo goed bij me. Ik hield mezelf voor: 1. oudste dochter is volwassen, 2. ze heeft een goed verantwoordelijkheidsbesef (altijd gehad trouwens) en 3. middelste zoon is bijna 7, hij kan best bij haar in de buurt blijven. Toch moest  ik even een knopje omzetten om hem mee te geven, eerlijk gezegd. En het gebeurde ook niet voor we het mobiele nr. van oudste dochter op z'n hand hadden geschreven en ik hem goed had verteld wat hij moest doen, stel dát hij oudste kwijt zou raken..: NIET de winkel uitgaan, maar naar een kassa gaan en daar vragen of ze dat nummer zou willen bellen.... Natuurlijk allemaal goede voorzorgsmaatregelen, maar ooh.... wat is dat loslaten lastig!
Wat een snuit had middelste zoon, toen hij zwaaide als afscheid. Zo'n avontuur.... met de trein! Toen kon ik het wel loslaten. Oudste dochter is verstandig en eigenlijk is het toch heel erg leuk dat ze met haar kleine broertje op stap wil!
En het is allemaal goed gegaan. Oudste geslaagd voor een stel kleren en middelste zoon had z'n gymschoenen. Allemaal weer een ervaring rijker!

29 opmerkingen:

  1. Ik weet niet meer hoe wij de lego bewaarde. Volgens mij gewoon in de doos(jes) waar het in zat. Bij ons was trouwens K'nex favoriet en dat kocht je in een grote kunststof koffer.
    Loslaten vind ik 1 van de moeilijkste dingen van het moederschap, maar dat je oudste dochter met 1 van haar broertjes op pad gaat is hartstikke leuk. En ook nog aankopen gedaan. Geweldig. Scheelt jou een ritje voor de gymschoenen ;-)
    Groetjes en heel fijn weekend,
    Marion
    ps. Ik werd heel nerveus toen oudste voor het eerst zijn broer meenam met de auto....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh hoe leuk zeg... met je grote zus de trein in en dan shoppen. Logisch dat je het lastig vind om te laten gebeuren, maar het zal je toch vast sterken dat het zo goed ging!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schoenendozen in een schoenenrek....opgeruimd staat netjes en handig met zoeken....

    Leuk dat ze samen met de trein konden gaan en dat ze samen gingen shoppen..gelukkig hoef ik nog niet los te laten..die van mij zijn 3 en bijna 2...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We hebben het hier opgegeven om lego en playmobil geordend te bewaren. Ik sorteerde het netjes en binnen een week was het weer een chaos. In mijn ogen dan... de jongens vinden wel wat ze zoeken. Het lijkt wel deel uit te maken van het 'spel. ook dit is eigenlijk een gevalletje 'loslaten'. Maar dan wel loslaten voor beginners;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zullen de kinderen genoten hebben even samen zo'n uitstapje.
    Maar ik heb ook aardig moeite met loslaten hoor.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wij bewaarden het ook op kleur gesorteerd in ijsbakken :) inmiddels zijn ze bijna volwassen en moeten we het een keer definitief gaan verdelen. Misschien dus nog 1 x alles in elkaar zetten en dan nadenken wat ieder ooit gekregen heeft.help! Misschien toch wel leuk voor de winteravonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat moedig van je om je dochter en zoon te laten gaan. En wat leuk he? als het lukt. Vrijheid is ook best belangrijk. Je zal maar zo'n leuke grote zus hebben die je meeneemt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat lief van grote zus!
    Ik heb hier nog originele Lego vakjesdozen staan, met van die schuifdeksels. 't Is dat je niet in de buurt woont .....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij ons ook alles door elkaar: gewone Lego, technisch Lego, op een gegeven moment is het gewoon zo. Ze maken nl. niet alleen de originele dingen van de doosjes, maar ze combineren er ook mee, en dan komt alles automatisch door elkaar. Uit elkaar halen en gelijk sorteren? Zo zijn de Achterbergen niet hoor! En toch denk ik er nog niet over om alles in de kliko te kieperen, ze zijn er veel te leuk mee bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk van je zoontje en je dochter. Toen ik wat ouder was vond ik het ook altijd super om mijn broertje mee te nemen naar allerlei spannende dingen.

    Wij hadden lego gewoon in een Hele Grote Doos. Tot mijn vader het weer ging organiseren maar dan lag het een maand weer in een grote doos.

    Toevallig had ik het er met manlief nog over dat dat zo leuk was, graaaaven in die bak tot je EINDELIJK dat ene blokje gevonden had.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O, wat herkenbaar dat loslaten. De 1e keer dat ze hier samen op de fiets naar school gingen, o ja, ik zie ze nog gaan. 6 en 7 waren ze. Het ging prima, ik vond het enger dan hun natuurlijk. En nog als ze alleen weg moeten, we zijn dat hier ook niet zo gewend buitenaf, dat scheelt toch wel met in dorp wonen hoor.
    Nu is het 's morgens nog donker als de oudste op zijn fiets stapt, niks aan. maar ja, wat moet je?
    Hier is er maar 1 die met Lego speelt, dus die houdt het zelf netjes bij.
    Gr, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hebben het in een grote bedroller de lego. Maar alles ligt inderdaad doorelkaar. Ik vind dat jij het goed hebt opgelost!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Moeilijk inderdaad om alles netjes te houden. Kan me niet meer herinneren hoe we het op ruimden, volgens mij alles in 1 doos. Grote stap is het dat loslaten, maar ja eens moet het er van komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier een grote plastic box voor de gewone lego en een voor de technische.
    Wat leuk dat de grote zus met een broertje op stap wilde.
    Trouwens heel herkenbaar over loslaten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zelf heb de lego in een grote bak ze spelen heir niet zo met lego meer met playmobil en barbies maar mijn schoonzusje heeft van die koffertjes die je bij de bouwshop haalt voor schroeven en pluggen en alles ligt in de verschillende vakjes. het zag er heel overzichtelijk en handig uit
    Misschien heb je er iets aan?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. voor mijn oudste zoon had ik toendertijd een soort van gereedschapskist/viskist, jeweet wel met van die vakjes( bij xenos vandaan) en dan kun je t best een zo groot mogelijke uitvoering nemen( had had er op het laatst 2 van)
    maar die kunnen makkelijk dicht en opgeborgen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij doen het net als jou in van die bakjes ... Maar geloof dat die ook weer gauw te klein zullen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bedankt voor je berichtje op mijn blog. Gelijk maar even een kijkje genomen in het boerenleven...
    Groeten,
    Pleun
    Boekenstek

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat leuk zeg, dat oudste dat doet met broertje! Complimenten. Jij ook voor het laten gaan...
    Goed idee, zo'n dienblad voor de lego. Wij hebben alles in de ikeakast, met bakken er in. Maar, hoe groot de bak ook is, de lego moet eruit. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat met die kleuren lijkt me wel een goed systeem. En onze oudere kids vragen ook weleens om een "kleintje" mee te mogen nemen. Dat is dan niet eens de stad uit, maar ik kan het ook nog niet zo goed. Dat loslaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat zal de jongen trots geweest zijn, helemaal alleen met grote zus op stap ... met de trein dan nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wij hebben het lego ook allemaal in 1 bak en het is echt een gezoek steeds,dus wel een goed idee van je dan je het hebt gesorteerd op kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hey zeg, dit lijkt me een leuke blog, hier wil ik wel af en toe komen piepen en lezen hoe jullie het stellen. groetjes en tot volgs! hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wel heel lief dat grote zus haar broertje mee wil nemen.

    Als ze dan weer veilig thuiskomen. Is het het toch allemaal goed geweest zo!

    groetjes liefs Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik kan me voorstellen dat dat loslaten moeilijk is... Is het ook! Heb ik al met oppas in de buurt zoeken... Vormaliter past de buurvrouw op, maar het kan natuurlijk ook wel eens zo zijn dat zij niet kan ;-) Ik vind dat ook erg moeilijk!

    LEgo wordt hier allemaal in een doos gekieperd, maar idd je blijft zoeken... Vorig jaar hebben we tussen kerst en oud/nieuw met z'n allen, alle boekjes van de lego er bij gepakt en alles weer eens gemaakt, dan blijkt dat (ondanks dat de stofzuigerzakken altijd nagekeken worden) er toch nog een paar blokjes kwijt zijn... Zo netjes als bij jullie is het bij ons dus niet ;-)

    Groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat leuk dat je dochter dat wil!! Maar ik begrijp het wel hoor, het lijkt me ook erg lastig om hem zomaar te laten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wij hebben grotere platte IKEA dozen, dat zoekt gemakkelijker. Dan hebben we twee of drie totaal verschillende kleuren in één doos. Spelen en uitkiepen op een groot kleed, leerde ik vroeger, dan kun je het zo terug in een bak gieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Loslaten is echt moeilijk hè? Ik voel met je mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Goed aangepakt zeg, dat sorteren op kleur! Bij ons zit het allemaal door elkaar in een grote doos.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...