Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 12 januari 2012

Back 2 skl

Dat had een grote zus bij de namen van de jongens op het weekplanbord gezet. Voor wie dit abacadabra is: Weer naar school.
En jongste gaat ook.  In de herfst had hij nog drukke praat over als ik groot ben... als ik 4 ben... ga 'k naar school. Maar toen de uitnodiging kwam wilde hij er niks, niks van weten.


Maar, we vertelden hem dat hij de mooie tas die van z'n broer geweest is, mee mocht nemen, en we kochten een nieuwe beker voor hem. Hij kreeg er toen wel zin in en dapper vertrokken we.

De andere jongens hebben er duidelijk zin in....

Maar in de klas vindt hij het toch spannend allemaal en hij vindt het moeilijk om afscheid te nemen. Ik hou het wegbrengen lang genoeg om hem op zijn gemak te stellen, maar kort genoeg om drama's te voorkomen. Hoop ik. Gelukkig rent hij me niet achterna. Maar ik kan een siplip niet voorkomen en laat een verdrietig jongetje achter.
Zo gaat dat elke dag. Ik ben dat niet gewend, Oudste dochter had dat ook wel in het begin, maar eigenlijk alleen de eerste dag.

Jongste had ook zo'n idee dat hij bij zijn broers in de klas zou komen. Die houden hem trouwens wel goed in de gaten... als ze langs het lokaal van  groep 0 komen.... op het schoolplein... Zij vinden het wel mooi dat hun broertje nu ook gaat.
En wat is hij nog klein eigenlijk, als hij daar aan komt rennen, als de school uit is.


Ik merk dat hij 's middags nu ineens wat paniekerig is, als hij me even niet ziet. (En hij vindt mij zo lief, herhaalt hij telkens...) En ook in de klas gaat het nog niet zo soepel, al is het een klein groepje. Het is dus duidelijk een flinke overgang voor hem. Hij is ook erg van vaste gewoonten, dus alles wat dat doorbreekt, haalt zijn houvast weg, denk ik. Het zal echt wel wennen hoor, het duurt gewoon even wat langer dan bij de andere kinderen.


Vandaag mag hij daarom een dagje thuis blijven. Volgende week is hij 4, dan moet hij gewoon elke dag, want ik hou er niet van als kinderen zelf gaan bepalen wanneer ze naar school gaan. En het zijn alleen maar de ochtendjes, dat is wel erg prettig. Alleen als ik merk dat hij echt moe is, dan zal hij nog wel eens thuisblijven, zal tegen de tijd dat het weer vakantie is weleens gebeuren, vermoed ik...
Verder is het wat kaal en stil als hij weg is.
Even wennen voor mij, ons dus ook. Maar ook weer goed.

Gisteren was het de speelmiddag, dan mogen de jongens spelen met een vriendje thuis. Oudste zoon nam een vriendje mee naar huis en middelste ging weg. Dat werkt het best. De moeder van het bewuste vriendje dacht dat het misschien te druk voor me was (misschien leest ze m'n blog mee...?), maar het was juist heerlijk, zoals die twee speelden.

Ik ben echt meer tot rust gekomen nu alles weer in het normale ritme is.

14 opmerkingen:

  1. Hij moet echt wennen ... niet leuk voor jou en hem! Goed dat je hem een dagje thuis houdt want het is best een belasting, die eerste weken. Verwen hem maar lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dan laat je hem niet lekker achter he?!
    Maar zoals je zegt, even wennen,, maar ook weer goed.
    Lekker dat hij voorlopig alleen de ochtenden gaat.
    Dan kunnen jullie 's middags nog even lekker samen zijn ;-)

    Ik moest wel lachen om de foto samen met je andere zoons, wat een gezichten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je reaktie hoor, op mijn blog.
    ik lees nu je verhalen pas van de laatste keren.
    Wij hebben ook een bedrijf aan huis, en 5 kids rondstruinen die het liefst alles laten liggen.
    En die wasmand op zaterdag, heel herkenbaar. Je bent het meeste druk met opruimen enzo.
    Ik heb wel mijn vaste planning, maar er komt zo vaak wat tussen, en dan heb ik wel zoiets: Morgen weer een dag.
    Ik probeer maandag echt als sopdag te houden, dan hoef ik me daar de rest van de week niet meer druk om te maken. En donderdags de kamer ;-))
    En zojuist de boekhouding van vorig jaar afgerond.. altijd een hele klus.
    Naaien is er van de week nog niet van gekomen, ben wel begonnen, maar het sociale leven en de doktersbezoekjes slokken weer een hoop tijd op.
    Dus: Volgende week weer een week!
    Gaat het nu iets beter met je zoontje op school? het gaat echt wennen hoor.
    Hier was de jongste van 2 vanmorgen overstuur omdat hij NIET naar school mocht. Gaat dinsdags naar de peutergroep, maar ja, vanmorgen dus niet.
    Hij stond al met zijn tasje klaar, zo sneu.
    Sterkte met je huishouden, en ik dnek maar zo: Liever gezelligheid dan altijd maar stressen hoor!!
    Gr, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier gaan ze al van 2.5 naar school, dus tegen dat ze 4 zijn zijn ze dat al heel goed gewoon.
    Het begin is altijd moeilijk he. nu zijn er hier ook weer vele nieuwe kindjes gestart en die hebben ook nog elke dag de nodige traantjes, dat komt wel helemaal goed, elk kind is anders he.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geen 1 is gelijk, fijn dat zijn broers dan ook weer in de buurt zijn.
    Ook wel lekker dat het alleen s'ochtends is. Gaat vast wel goed komen. Leuke foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. fijn he als alles weer zijn gewone gang gaat,best wel stil toch als alles naar school is, maar ach dat went ook wel weer,hoop dat hij snel zal wennen op school.

    alvast een goed weekend
    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja dat herken ik wel. Dat ritme, niet alleen voor jou, waarschijnlijk ook voor je kids.

    Ik vind het ook heerlijk als alles weer zijn ritme heeft en alles weer is opgestart.

    Maar jij hebt nu even de zorg van je jongst natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ja dat is opeens ook wel wennen, ik hoop voor jou dat die het snel leuk gaat vinden want huilend kind achter laten is vreselijk, dit spreek ik uit ervaring

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 't Is hier al weer zó lang geleden, die eerste schooldag, maar ze gingen alledrie graag, vanaf dag 1. Scheelde ook dat ze al 2 jaar PSZ hadden gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ach, wat zijn ze dan eigenlijk nog klein hé?! Dat siplilpje herken ik wel van Lydia: op zondag gaat ze naar de oppas bij de kerk, meestal heeft ze er zin in, maar als ze moe is (bijv. drukke week gehad) dan heeft ze toch een siplip. Vindt ik stiekum wel lastig afscheid nemen hoor...
    Hopelijk vindt hij snel z'n draai op school!

    Groetjes Tineke

    P.s. Leuke foto van de jongens!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi,

    Wat een leuke kerels, zeg! En ja zeg nou zelf, het leven op de boerderij is toch gewoon veel leuker als school! Onze zoon[nu 15] zat altijd op de boerderij bij ons thuis, toen hij een hele dag naar school ging, zei hij: 'Dit doe ik nooit meer'. En helaas zijn gedachten over school is nooit veranderd'!

    Succes ermee, je zal wel moeten wennen aan de stilte!

    Groetjes, Elsa

    BeantwoordenVerwijderen
  12. fijn dat de 2 'grote' broers (zoals ze zich nu allicht zullen voelen) kleine broer goed in het oog houden en zich 'verantwoordelijk' voelen voor hun kleine broertje. mooi vind ik dat!!! dat komt helemaal in orde met de jongste, al is het voor beide partijen beetje aanpassen! groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is ook spannend! En allemaal nieuw. Hopelijk komt voor hem ook gauw de draai er in, dan is het voor jou ook makkelijker. En wordt het vast heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dan is het best moeilijk voor je denk ik om je kind achter te laten, maar t gaat vast steeds beter. leuke foto´s!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...