Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 19 januari 2012

Corset of kapstok?

Na alle reacties op mijn vorige bericht over een werkschema (waarvoor ik iedereen bedanken wil, zelfs via mails kwamen er reacties!) , borrelde het ene na het andere idee naar boven, eens kijken of ik het nu ook nog uit het toetsenbord krijg. (Wilde zeggen uit de pen, maar ja.)
Een heel goede tip vond ik die van Augusta, ik citeer even: "doe alles wat je binnen 2 minuten af kunt werken direct. Niet uitstellen dus, gewoon even doen. Je ziet het verschil: alles is net even wat opgeruimder en je hebt het gevoel dat je heel veel gedaan hebt. Dit is zo'n regel die je een tijdje op een briefje ergens moet ophangen, waar je vaak langs loopt."
Dat is inderdaad waar. Ik zeg het nu ook tegen de kinderen (waar het in meerdere of mindere mate blijft hangen).
Een paar jaar geleden deed ik eens als gratis proef mee aan een online huishoudbegeleiding of hoe je dat ook noemen mag. Ik kreeg dan elke dag, behalve het weekend, een mailtje waarin stond wat er nu aan de beurt was in huis. De eerste weken  heb ik over de klussen waar ik volgens haar met een halfuurtje klaar was, hele dagen gedaan. Dit vanwege achterstallig onderhoud (schaam). Maar zoals ik al eerder schreef, dat beste mens woonde blijkbaar in een standaard huis, niet te vergelijken met een boerenhuishouden. Het voelde op den duur aan als een te strak geregen corset waarin ik nauwelijks meer kon ademhalen. Niks voor mij!
Maar  ik heb wel degelijk een aantal dingen ervan meegenomen, die ik wel handig vind.
Ik  heb nu een weekschema voor het schoonmaken. En dat fungeert voor mij als kapstok. Dat wil zeggen, dat het voor mij een leidraad is, die me wat houvast geven, structuur zo je het noemen wilt. Anders loop ik teveel aan het eind van de week te draven en val uitgeput de zondag in, wat me  nog vaak genoeg overkomt trouwens.
Goed, hier komt-ie:

Maandag: de kamer en het kantoor.
Dinsdag: de keuken en evt. naar de markt.
Woensdag: de slaapkamers en overloop.
Donderdag: de badkamer en de grote beurt voor de wc's en de boodschappen.
Vrijdag: de gang en de bijkeuken.

Dit is heel globaal mijn lijstje. Meer in detail werk ik, maar niet dagelijks, met een daglijstje. Dit doe ik vooral als ik veel moet doen en de kans is dan groot dat ik nog gerust de belangrijkste dingen vergeet. Erg hè.

Ik heb al eerder verteld dat dit schema in de zomer vaak niet zo werkt. Te druk, te onregelmatig. In de winter gaat het vrij aardig. Nu ik de draad verleden week weer goed heb kunnen oppakken, geeft dat een rustiger gevoel. Dingen zoals de ramen zemen, vind je niet op mijn lijstje. Je zou denken dat ik dat nooit doe (zeker als je nu langs zou komen fietsen, want door de regen en wind zien ze eruit om te huilen), maar af en toe gebeurt het toch heus. Ik probeer nl. als ik b.v. de kamer doe, er iets extra's bij te doen, iedere keer iets anders, dus óf ramen zemen óf een kast opruimen (en  meestal niets extra, want dan ben ik al blij dat het weer gedaan is en wachten er nog andere dingen).

Als er een dag niets van dat werklijstje gedaan wordt: geen  nood, het blijft echt wel liggen tot de volgende week. Op dit moment is het bijvoorbeeld zo dat het kantoor een ondergeschoven kindje is. Eigenlijk doe ik alleen de rekeningen, en dan niet eens op die dag. Ik moet ook nog de nodige paperassen uitzoeken voor de boekhouder, wij zijn daar altijd een beetje laat mee. Dat kantoor smacht dus naar een grote schoonmaakbeurt, waaraan ik volgende week wil beginnen. Wat vervolgens betekent dat de rest van het huis dan met de bekende Franse slag zal gedaan worden.
Proef je hoe het werkt in huize Farmer?

Ik zal in volgende berichtjes nog wel eens ingaan op iedere aparte dag, anders wordt het teveel voor 1 post.
Gisteren en eergisteren waren best weer drukke dagen, daarom heb ik voor vandaag een rustig dagje gepland. Alleen de badkamer en wc's, boodschappen hoeven nu niet. Ik ga eens kijken bij mijn verstelgoed, dat is werk waarbij je kunt zitten. En misschien lekker verder met mijn nieuwe haakwerk. Daarover zie je wellicht ook nog eens iets voorbijkomen op m'n blog.




18 opmerkingen:

  1. al moet ik toegeven ik heb geen boerderij maar hier werkt het eigenlijk precies zo. Ik zat van de week nog te denken ik doe eigenlijk veel meer uit mezelf als ik geen lijsjte maak en een vaste weekindeling. Want ik heb het weekend zonder planning de bedden verschoont de was weggewassen en de keuken heel goed bijgehouden. Ohja en de schoenen en gangkast opgeruimd. Dus zonder planning komt het ook wel af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen hoe jij het doet.
    Ik heb niet echt een vaste planning, dat zou overigens misschien best wel goed zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die 2-minuten tip vind ik briljant. Ik ben helaas niet zo' n gedisciplineerde huisvrouw. Snel afgeleid. Heb ik geluk dat ik niet zo' groot huis heb anders zag het er uit.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey, wat goed om te lezen! Ik persoonlijk vind het héérlijk om met een rooster te werken, mijn huis blijft er over het algemeen netjes bij, maar het moet geen vakantie zijn. Dan loopt het bij mij ook aardig spaak hoor! ;o)

    Ik wens je veel succes met het volhouden (en het een routine maken), maar ga er van uit dat het dit keer vást zal gaan lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hanteer ook de franse slag, met bijna elke dag Een kastje per dag. De was en strijk is tegenwoordig altijd bij en dan probeer ik elke week een kamer onder handen te nemen... Ik maak niet te veel lijstjes en planningen, het lukt mij niet en anders raak ik alleen maar gefrustreerd. Ik zie nu sinds ik Een kastje per dag doe wel vooruitgang en dat er her en der nette gedeeltes ontstaan en kastje die ik zonder gêne open kan doen. Dus... ooit...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die tip van alles minder dan 2 minuten meteen las ik een poosje geleden ook ergens en dat scheelt inderdaad wel wat! En een kastje per dag werkt ook bij mij, hoewel ik op dagen dat ik gewerkt heb wel eens over sla...
    Verder probeer ik elke week een kamer/ ruimte wat extra aandacht te geven: dan moet het toch ooit goed komen :-0

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met een vast schema, maar dat kan ik zeggen omdat hier maar 2 personen zijn en geen hele huishouding, vind ik het heel wat gemakkelijker. Jaren geleden had ik dat niet en als er dan onverwacht iemand langs wou komen raakte ik een beetje van slag. Onze zoon grapte dan wel eens we krijgen zeker bezoek.Maar in een "groot gezin" loopt het altijd anders en bij boeren stapt er ook vaak onverwacht iemand door de deur. Ach je doet je best toch. Dat zien ze heus wel. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, zo gaat dat hier ook zoals je waarschijnlijk wel weet. En we genieten enorm van het leven toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik ben toch wel een tikje jaloers op zo'n groot gezin, ik heb het altijd heerlijk gevonden al die kinderstemmetjes in huis en de vrolijke drukte. Nou ja, wij hebben ook ons best gedaan hoor, we kregen 4 zonen. de 2 oudsten werken al en zijn het huis uit, al komen ze nog erg vaak langs, soms met de vriendin erbij.... dus je ziet het kan hier ook behoorlijk druk zijn.
    Als de kinderen klein waren, had ik ook vaste schema's. Zo was vrijdag poetsdag, op woensdag ging ik zwemmen met de kleintjes,... Maar nu doe ik alles meer een beetje zoals het me uitkomt. Zou het misschien ook wat met de leeftijd te maken hebben? alles lijkt zo veel meer tijd in beslag te nemen dan vroeger. En ik toen toen bezig blijven, begon soms nog om 7 uur 's avonds met naaiwerk, terwijl tegenwoordig om 7u mijn pijp wel uit is!
    Ik vind trouwens dat je het erg goed doet! Succes nog verder! Hartelijke groet, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo ben ik ook begonnen met lijstjes, maar als er dan wat tussen kwam, zat ik alweer. Tegenwoordig plan ik de maandag als sopdag, doe dan ook echt veel, en dinsdags als de kleine man naar de peutergroep is, wat extra's, of ga lekker naaien.
    Voor 't weekend nog een keer de kamer en het toilet goed, dan vind ik het goed hoor.
    Het gezin vraagt ook de nodige aandacht, logopedie, zwemles, activiteiten etc, dus daar gaat ook veel tijd in zitten.
    Heb maar 1 paar handen, en 1x per week het huis rond is genoeg.
    Die dingen opruimen in 2 minuten had ik idd ook gelezen, die pas ik nu ook toe. Scheelt enorm!
    Succes hoor, gr, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er goed uit, zeg zo'n lijstje. Succes er mee en hopelijk kun je het blijven bijhouden, ook in de zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die tip klopt helemaal. Ik heb soms dingen drie tot vier keer in mijn hand voordat ik het opruim. Kost heel veel tijd en is heel irritant. Ik ga het gelijk weer proberen. Soms moet je het weer even lezen en gewoon doen!

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoe herkenbaar! Wij hebben 7 kinderen, bedrijf aan huis. Ik dacht ook toen de jongste (nu 7) naar school ging: ik ga nu een planning maken, maar toen kregen we allerlei medische problemen in het gezin met ziekenhuis en revalidatie bezoeken enz.. Toen dat over was dacht ik het weer op nieuw: nu een planning maken. Netjes in een schrift geschreven. Ik ben nog geen paar weken rond gekomen of een van de kinderen toen 17jr brak 2 armen!!! Weg planning en, zeker de eerste weken, een groot kind met alles helpen, zelfs eten en drinken geven. Toen heb ik besloten nooit meer een planning te maken en maar te kijken hoe het loopt. Zoveel mogelijk alles bij houden en vooral de was en strijk 'kort'houden en verder de extra dingen hoe het uit komt. De ene week soms niet de andere week soms juist veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. werk niet met een vast schema,komt misschien ook omdat ik zelf ook werk,en dan nog die andere dingen wat erbij komt kijken.
    maar hou wel van een schoon en opgeruimd huis.

    fijn weekend
    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  15. super toch, ik doe het ook, ik maak zondags de weeklijst van de komende week met alle afspraken er in gepland en het helpt mij ook echt, hoe lang ik het zo vol hou weet ik niet maar tot nu toe gaat het goed

    BeantwoordenVerwijderen
  16. nou hier nog steeds geen orde... iedere dag is de keuken wel aan de beurt en de huiskamer. maar ja heb er nog tijd voor dat scheelt.maar of ik alles ooit superleeg en geordend krijg.. nee denk t niet.....al wil ik wel weer eeen paar volle dozen naar de kringloop brengen binnenkort

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Fijn hoor zó'n schema, voor mij werkt het prima, anders zou ik het overzicht5 kwijt raken...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...