Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 5 januari 2012

Leven bij de dag

Na een paar weken waarin ik me niet zo goed voelde, gaat het nu weer de betere kant op. Maar ja, na deze stormnacht waarin ik slechter geslapen heb, is het gelijk weer minder. Mijn kaak speelt steeds op, met alle gebieden (oor, oog) eromheen. Ik ben weer eens met de neus op het feit gedrukt, dat ik vaak meer wil dan ik kan. Tot ik dan weer klachten krijg, die wel zorgen dat ik rust neem. Dus als ik het nog hebben mag over een goed voornemen, is het dat ik beter naar mijn  lichaam wil luisteren en me niet zo wil laten opjagen door wat dan ook. Dat betekent dus ook dat, hoewel ik graag veel dingen zelf maak en doe, ik toch mijn grenzen beter in de gaten moet houden. En dan moet ik  maar niet kijken  naar anderen, die altijd zoveel energie lijken te hebben. Ik vind het niet altijd gemakkelijk, maar ben diep van binnen ervan overtuigd dat God dit goed voor mij acht, dat het mij dichter bij Hem houdt. Het belangrijkste is het gezin, daarnaast wil ik wat meer structuur in mijn huishouden krijgen de komende tijd. En als ik dan denk aan zoveel dingen die nog gedaan moeten worden probeer ik dat een beetje te laten waar het ligt, en me te houden aan de dag van vandaag. Geen zorgen voor de dag van morgen, de morgen zal voor het zijne zorgen, elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. Dit stukje uit Mattheüs 6 spreekt mij altijd zo aan. Heel dat stuk van vers 19 tot het eind is zo rijk van inhoud. Ook voor wat betreft de toekomst. Waar je best vragen kunt hebben als: Hoe zal het gaan, zal de melkprijs niet te sterk dalen? En dan horen we weer dat er flink beknibbeld gaat worden aan de toelagen voor studenten. De crisis kan ons ook leren zien dat we meer in afhankelijkheid moeten en mogen leven.


Van de week had Jongste wat zaagsel in zijn oog gekregen tijdens het spelen. Het was er wel uitgespoeld door het huilen, maar het was nog een poos gevoelig. Gelukkig is het inmiddels over, maar eergisteren rende hij om de haverklap naar me toe om opgetild te worden en getroost. Kon mama ook weer met goed excuus even zitten ;-) Middelste zoon vond het zielig en toen ik eten moest koken, ging hij spontaan een spelletje met jongste doen.

Zo lief deed hij tegen zijn broertje!

Door de storm is de school van de meiden afgelast en heb ik oudste dochter naar haar werk gebracht, anders moet ze 3 kwartier fietsen in die sterke wind. En ik denk dat ik nu maar koffie ga zetten, misschien maakt me dat een beetje wakker. Verder probeer ik maar rustig aan doen vandaag. Jongste legt het memoryspel alvast uit voor ons... zo goed als die kleintjes daarin zijn!

23 opmerkingen:

  1. Ik herken het helemaal! Neem ook tijd en rust voor jezelf ... Maar wie het zegt ;) Groetjes, Mira

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat herkenbaar voor mij, ik volg je al een tijdje, maar dit sprong er voor mij zo bovenuit!, ik kon het nu niet laten te reageren...

    Groetjes Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed dat je dit zelf ook ziet en maatregelen probeert te nemen... Mooi zoals het ook in de bijbel uit wordt gelegd. Sterkte ermee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik herken het helemaal, maar als je rust neemt, ben je meer in balans en voel je je een stuk beter. Soms kan je toch meer dan je denkt, juist omdat je op je zelf let.

    Sterkte met het zoeken naar de balans...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Rust maar wat uit! Leven volgens je buikgevoel!
    Vertederend toch, hoe je kinderen voor elkaar zorgen.

    groetjes,
    Nena

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi blog heb je !!..leuk al je verhalen over je gezinsleven enzo......heel erg bedankt voor je lieve reactie .....doet me goed...en ik voel me vandaag alweer sterker als gisteren hoor...kan dit gewoon aan....gewoon dichtbij jezelf blijven toch??......en vertrouwen op de Heer....liefs van mij...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hoop dat je snel weer opknapt. Lijkt me moeilijk om rustig aan te doen met een groot gezin en een 24uurs bedrijf bij huis.Hoop dat je een balans kunt vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi en toch ook een beetje kwetsbaar geschreven!
    Fijn dat je zoveel houvast hebt aan onze Vader!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat lief van middelste!
    heel herkenbaar wat je schrijft.
    Probeer inderdaad niet naar de ander te kijken.Doe ik soms ook te vaak hoor.
    Moeilijk hé om de juiste balans te vinden,moet ik zelf ook nog zó leren.

    Groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed dat je naar je lichaam luistert!
    Ik dacht vanmiddag nog aan dezelfde bijbeltekst! Ik las iets bij iemand en schreef: geen zorgen voor de dag van morgen! Toeval bestaat niet he?! ;-)
    Deze tekst heeft mij tijdens mijn ziek-zijn vaak bemoedigd!
    Pak op tijd je rust en geniet van je mooie kinderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik geloof in positief denken en in rust. Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Er zijn ook zoveel leuke dingen en dan moet je keuze's maken. Af en toe wat rust nemen is niet onverstandig naast je drukke gezin.
    Hoop ook dat de melk prijzen niet te veel zakken. Kinderen voelen elkaar aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Komt me bekend voor je verhaal: jij de kaak, ik de rug. Elke keer weer pas op de plaats he. Ben je slordig op je zelf? Dan is er minstens Een Die weet waar je plaatsje is. Sterkte ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik zie jou toch wel als een sterke vrouw, die heel veel doet. Misschien denk jij dat een ander altijd meer kan en doet, maar dat is vaak ook de buitenkant hoor!
    Ik wil je veel sterkte wensen met het vinden van de juiste balans voor je in je drukke gezin en bedrijf. Maar nogmaals ik heb altijd bewondering voor je met wat je allemaal doet en maakt. (op het gebied van eten inmaken bijv.)
    groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Johanna,neem je tijd om op te knappen,we worden niets voor niets,soms even stilgezet.Wat mij vaak helpt,een lees uurtje.Na je werk een hoofdstuk lezen in een goede roman.Lynn Austin,aanrader.Wat een lieve broertjes! zijn bij jullie de scholen al begonnen?Succes met alles wat op je pad komt.Lieve groet Rieja.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik begrijp je hele verhaal. Ik heb deze vakantie last gehad van "Ik wil meer dan ik doe". En nu is de vakantie bijna voorbij, maar van al mijn goede voornemens is nog weinig terecht gekomen.....
    Groeten,
    www.boekenstek.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  17. oooo wat herkenbaar ,en ik wil ook meer stuctuur krijgen in het huishouden,want dat heb ik totaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Herkenbaar hoor! Wat het huishouden / het huis betreft zeg ik soms: Ons huis staat er al sinds 110 jaar, het zal er morgen ook nog wel staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Vervelend van je kaak. Zal teruglezen: zijn het de holtes?

    Ja, als het kan even onthaasten meid.En dat gaat niet vanzelf. Je moet alert zijn ...

    Misschien houdt het je dicht bij de Heere, dat zo zo mooi zijn!
    Ik ben heel benieuwd hoe je structuur in je huishouden gaat brengen. Missch kan ik wat van je leren.

    Ik ga nu lekker naar de boekenwinkel en mijn oudste dochter past op. Heerlijk toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Herkenbaar: te veel willen, en een balans zien te vinden... Niet gemakkelijk! Maar gelukkig weet je waar je houvast kan vinden!

    Lief dat de broertjes elkaar zo helpen!

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Noem je steeds Johanna,heet je wel zo.Zo onzorgvuldig zijn als ik je naam niet weet.Bidt voor je,noem me je naam.Lieve groet en sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Tijd en rust nemen... het zijn belangrijke zaken. Zeker in een druk gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Even nog een krabbel voor ik mijn pc weer afsluit..
    Voor alles is een tijd. Nu nieuwjaar(veel zegen toegewenst) voor jou; drukte met je gezin. voor mij het zoeken naar werk en grote kinderen. Alles heeft zijn charmes.
    Er komen weer tijden, dat je veel meer toekomt aan creatieve dingen. en voor andere dingen die nu blijven liggen, maar dan zijn deze tijden weer voorbij... volg je me nog :-)
    Ik wil niet betweterig doen hoor.. maar ik zou zeggen, geniet met volle teugen van wat de Here je nu geeft.
    (veel sterkte overigens met je gezondheid)

    Ik hoop wel dat je tijd blijft vinden om te bloggen....
    Veel liefs van zusje Elizabeth.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...