Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 3 januari 2012

Mijmeringen en zo

De specifieke oudejaarslekkernijen zijn weer op. We hadden dit jaar geen oliebollen gebakken maar hadden nog enkele zakken in de vriezer liggen die we hadden gekocht voor het goede doel. We wilden wel appelbeignets bakken. Farmer is hier de oudejaarsbakker,  ik heb er nog altijd enige huiver voor. Als kind van 9 heb ik namelijk op oudejaarsdag heet frituurvet over me heen gekregen en sindsdien was ik lange tijd bang voor de frituurpan. Ik botste in mijn wilde spel tegen mijn moeder op, die juist om het hoekje van de bijkeuken kwam, in haar handen de pan met heet vet. Vol blaren en ziek bracht ik toen de jaarwisseling door. Gelukkig was het niet zo erg dat ik naar het ziekenhuis moest en zijn de blaren in mijn gezicht snel weggetrokken. Maar op mijn schouder kun je nu nog de plekken zien. Maar ze bruinen nu in de zomer wel mee, dat heeft echt jaren geduurd, lange tijd heb ik zalf moeten smeren en elke zomer nog heel goed insmeren tegen de zon. Later werden de oliebollen in de schuur gebakken en ik bleef altijd wel uit de buurt. Zelfs toen Farmer en ik getrouwd waren, kwam er de eerste jaren geen frituurpan. Bakte ik de frietjes gewoon in de oven, schijnt nog gezonder te zijn ook. Maar ja, het duurt wel behoorlijk langer en toen ons gezin uitdijde, is er toch één gekomen. Inmiddels hebben we een nieuwe, maar de oude gebruiken we nog voor de oliebollen. Farmer moest nog wat koeien omdoen naar een ander hok, dus besloot ik dat ik het maar eens moest proberen. En natuurlijk ging dat best, alleen bleef ik het gespetter minder vinden. Vooral bij de ananasbeignets die we er ook altijd een aantal bij doen, spetterde het flink. Maar zoals je begrijpt had ik na afloop wel een voldaan gevoel, bovendien was de smaak goed.


De jongens vermaken zich nog steeds aardig, maar het wordt lastiger nu. Gisteren waren ze nog een tijdje naar buiten geweest maar nu is het stormachtig en nat hier en het trekt ze niet zo. Ik zal eens kijken of we nog iets kunnen verzinnen.... We moeten nog wel opruimen en plaats maken voor de logées die morgen willen komen, twee vriendinnen van middelste dochter. Boven hebben we niet zoveel plaats, dus zullen ze moeten slapen in de kamer. En overmorgen gaan ze dan gelijk weer naar school... ja, zij hebben maar anderhalve week vakantie.

De drie dochters hadden zaterdag alledrie een ring gekocht, allemaal dezelfde. Een zussenring, zo gezegd. Vonden ze leuk, een teken van verbondenheid met elkaar. Dat vind ik toch best mooi: ook al knalt er hier weleens een deur, en temperamentvol als ze zijn, bekvechten kunnen ze ook wel, maar de zussenband is toch heel hecht, dat merk ik wel. Helaas is bij de ring van de middelste een steentje eruit, daar gaan we wel mee terug, want ze hadden bij de juwelier gezegd dat dat niet zo snel zou gebeuren en ik vind dat nu wel heel snel. 

Ik ga nu snel de aardappels schillen, ik wil vandaag broccoli eten. Het kan maar vast klaar staan!

13 opmerkingen:

  1. hier staat het eten ook op,we eten bloemkool,heerlijk.

    leuk alledrie dezelfde ring,wat dat aangaat kunnen kinderen toch niet zonder elkaar he.
    hier loopt het ook wel eens spaak,zal d'r wel bij horen.

    Wat een wind zeg, echt om heerlijk in huis te blijven al valt dat niet altijd mee voor de kinderen.

    gr stina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan me goed voorstellen dat het een hele overwinning was om een frituurpan aan te schaffen. Zelf had ik de frituur altijd in de garage en mochten de kinderen niet in de buurt komen. Leuk zo'n vriendschappelijke ring, en ach tegen je zus kan je nog wel eens uitspatten maar het blijft toch wel je zus. Ja, wat een weer he.
    Lekker brocoli.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja wat een wind he, hier ook verschrikkelijk,en wat leuk een ring alle meiden een ring.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nooit iets engs meegemaakt met de frietpan, maar ik blijf er huiverig voor. Kan me goed voorstellen dat je er lang bij uit de buurt gebleven bent.
    Dat je drie dochters samen matchende ringen hebben gekocht is hartstikke leuk. Hopelijk is die ene snel gemaakt...
    Oh ja..en nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!!!
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eng, jouw verhaal over dat hete frituurvet.

    Leuk klompen foto. Ja, wat stormt het hè? Hier zitten ze nu een filmpje te kijken. Fijne dagen nog hè? Volhouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een hele overwinning lijkt me, om nu zelf de beignets te bakken!

    Wat leuk, alle 3 dezelfde ring! Hopelijk weten de jongens zich ook weer wat te vermaken. Heeft jongste al zin in school?

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk idee: die zussenring!
    En hier ook zo een storm, maar we
    vermaken ons heerlijk binnen en
    wat zijn we verwend om in een huis
    te wonen dat die stormen kan doorstaan.
    Dapper hoor dat je zelf ging frituren
    ondanks je angst hiervoor...
    Ik wens je nog fijne dagen toe..
    en hopelijk gaat de storm snel liggen.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk idee van je dochters. Heel mooi!
    Ik begrijp wel dat je nog bang bent voor de frituur. Andersom had ik lang geleden de vlam in de pan, toen ik wachtte tot de olie zou gaan borrelen. Nooit dus, wist ik veel... Nu bak ik oliebollen dus altijd in de frituur. Weet ik tenminste zeker dat het op de juiste temperatuur is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kan me voorstellen dat die frituurpan een hele overwinning was. Maar je hebt toch maar zelf staan bakken... super hoor... ik ben zelf ook nogal bunzig... zonder dat ik ook maar iets heb meegemaakt met dat ding.

    Wat leuk een zussenring, dan hebben de meiden wel een èchte leuke band met elkaar... ook al hebben ze af en toe een beetje mot.

    Mjammie brocoli!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. de jongens dezelfde sloffen d emeiden een ring, zo is de cirkel weer rond '-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou, ik kan me indenken dat je de schrik te pakken hebt hoor. Knap dat je het toch weer hebt aangedurfd.Leuk idee, die zussenringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk van je dochters! Ik heb ook een zussenring met mijn twee jongere zusjes. Heeeel lang gelee. Jammergenoeg past hij niet meer, maar ik denk er over om hem in een ketting te verwerken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...