Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 10 januari 2012

Orde in de chaos...

Nieuwe week, nieuwe kansen. In het vorige bericht schreef ik erover dat ik wat meer structuur in m'n huishouden wil. Ik bedoelde vooral meer dan voor en tijdens de kerstvakantie. De ergste drukte is nu wel zo'n beetje over en ik voel me gelukkig heel wat fitter. Al blijf ik moe. Maar dat zal ook wel komen door het gebrek aan zonlicht ofzo, dus "pak" ik zo nodig een tukkie overdag en probeer 's avonds echt op tijd naar bed te gaan. Ik wil jullie nog bedanken voor de reacties, het doet me goed en ik leer er van. In de zomer heb ik inderdaad (zoals iemand opmerkte) heel veel gedaan, maar ik had toen ook wel de energie ervoor. Wij leven natuurlijk dicht bij de seizoenen, Farmer maakt ook lange dagen in de zomer en in de winter is zijn energie ook wel minder.
Dat inmaken doe ik ook graag. Als je dat niet leuk vindt om te doen, kun je het ook beter niet doen, want dan is 't al gauw een ballast. Ik denk aan die keer, een paar maanden geleden, toen middelste dochter thuis kwam, het aanrecht vol ingemaakte potten zag staan en zo langs haar neus weg vroeg: is dat nou leuk, om huisvrouw te zijn? Ik antwoordde dat dát juist iets is, wat ik er leuk aan vind. (Okeee... zei ze, met één opgetrokken wenkbrauw.) Ik vind het gewone huishouden alleen maar een noodzakelijk kwaad. Nou niet bepaald m'n hobby...

Uit de reacties is me gebleken dat er diverse mede-lijders zijn aan het virus chaoticus ;-) Maar voor iemand gaat denken dat ik altijd als een kip zonder kop door het huis fladder, haast ik me te zeggen dat ik wel degelijk een werkschema erop na hou, jaja... Onmisbaar voor de structurele chaoot die ik ben. Jaren geleden deed ik de kamer bijvoorbeeld altijd op donderdag. Zat er dan iets tegen, kon ik nog op vrijdag de boel doen. Maar het gebeurde me veel te vaak dat ik zelfs op zaterdag nog niet alles gedaan  had. Nu doe ik de kamer al een aantal jaren op maandag. Lekker aan  het begin van de week, je moet toch altijd puin scheppen zo na het weekend, dan heb je dus twee vliegen in één klap: opgeruimd en schoongemaakt. Natuurlijk moet er daarna ook nog wel weer eens opgeruimd worden, is er ooit een dag zonder opruimen...?! En kijk, dat is het wat ik zo lastig vind, dat opruimen.

Een tijdje terug heb ik nog zo'n opruimboek doorgenomen (voor de laatste keer denk ik). Na het eerste hoofdstuk haalde ik opgelucht adem, want zo erg als sommigen schijnen te zijn, ben ik toch lang niet. Ik weet altijd alles in de keuken te vinden. (Verder niet al te moeilijke vragen gaan stellen ;-))  De meeste schrijvers van dergelijke boeken gaan echter uit van een doorsnee woning en houden geen rekening met een flink gezin en met een bedrijf/boerderij aan huis. Deze beide dingen zorgen nl. voor een soms echt flinke lijst met akkefietjes, waardoor je je keurige werklijstje niet gedaan krijgt. Vooral in de zomertijd loopt mijn schema gewoon in de soep. Het is wel zo, dat als je alles bijhoudt, het minder werk is dan wanneer je het laat opstapelen. Maar soms heb je gewoon geen keus.
Gelukkig raak ik niet in paniek als iets niet meer gedaan kan worden. En ik heb ook wel slag van die Franse, weetjewel. En dan blijft het verder gewoon wachten op de volgende week. Maar toch... als er "te" voor komt te staan, vind ik het ook niet leuk meer hoor. En dan onverwachte visite... Wat mij wel helpt is elke dag een extra lijstje maken met de dingen die a: echt moeten gebeuren, en b: er eventueel nog bij kunnen gebeuren.

Ik heb een leuk boek, ooit gekocht via Mp, dat heet Kinderrijk (grote gezinnen in Nederland en Vlaanderen). Vol met foto's van grote gezinnen.  En het valt me op, dat het in de meeste huiskamers gezellig eruit ziet - gewoon lekker rommelig dus. Maar er is één foto van een zo keurige, nette, gladde kamer.... brrrr, ijzig gewoon. Gauw de bladzij omslaan. Ik bedoel, je mag toch wel zien dat er geleefd wordt? En dat je met de kinderen ook samen dingen kunt doen, dat vind ik heel belangrijk. En ja, ze mogen hier ook binnen weleens een hutje bouwen. Ze moeten wel weer helpen opruimen. Gouden regel hier in huis is ook, dat als ze iets anders willen doen, ze eerst hetgeen waar ze tot dan toe mee bezig waren, moeten opruimen. Ook als ik b.v. ga voorlezen, zeg ik vaak: eerst opruimen, jij de blokken, jij de dieren, jij de auto's en als je klaar bent help je de ander. Hoe sneller ze opruimen, hoe meer tijd voor het voorlezen of het spelletje. Zo probeer ik als chaoot toch wat orde te krijgen in onze kinderen - en in mezelf ;-)

En af is het nooit...
Haal je zaterdagavond nog een doek over je gasstel....

En dan kom je boven, waar juist de één na de ander onder de douche is gegaan, en zie je dit.

En als je dan alles perfect wilt hebben, is dat erg zwaar. Ik stap er dan maar gewoon overheen....
Maar.
Ik wil het wel graag een béétje netter. Ietsje pietsje.
En als jullie het leuk vinden, kan ik er de komende tijd wel een aantal stukjes aan besteden. Er valt nu toch niet zo heel veel te vertellen over het boerenleven.
En ja, jongste is naar school, dus is er meer ruimte voor de schoonmaakperikelen. Daar hoop ik trouwens de volgende keer over te schrijven, 't is nu al zo lang geworden...

Heb jij ook een schema en  hou je je eraan?

29 opmerkingen:

  1. Ik probeer ook met lijstjes te werken, gaat veel beter! Maar ben wel benieuwd hoe jij het aanpakt ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben sinds deze week ook lijstjes aan het maken, en dat wil ik elke week doen, elke week is hier wel weer anders, dus zondags ga ik een lijst op maken voor die week,ik ga het zo proberen maar of ik het vol hou dat is nog de vraag.ik ga er wel voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen schema hier zo...ik haat schoonmaken...doe het altijd op de automatische piloot zeg maar......het is niet anders het hoort erbij......met twee honden heb je ook een hoop zooi hoor...hihih!!...nou meis fijne week ik ga naar de winkel....moet om 10 uur beginnen van mezelf....kuchhhh !!...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 't Levert in ieder geval een mooi bericht op .... Ik heb 's ochtends echt een schop nodig om te starten, veel te vaak blijf ik hangen achter krant of laptop ..... Mijn energielevel is trouwens behoorlijk omhoog gekrikt nadat coeliakie werd vastgesteld en ik glutenvrij ben gaan eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow wat een gaaf fornuis zeg!

    Er zijn van die mensen waar het altijd netjes is, zelfs als je onverwacht op de stoep staat. Onbegrijpelijk!

    Maar ik probeer ook wel de spullen terug te stoppen in de kastjes en alles bij te houden want anders... :O

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had een schema, maar nadat ik flink overspannen raakte kreeg ik het advies van maatschappelijk werk om die lijstjes overboord te gooien en proberen dingen los te laten. Niet eenvoudig voor een perfectioniste als ik, maar het gaat steeds beter.
    Alleen het verdelen van de energie tussen huis en werk is nog een probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waar ik me de laatste weken steeds van bewust wordt is dat de volgende regel echt helpt: doe alles wat je binnen 2 minuten af kunt werken direct. Niet uitstellen dus, gewoon even doen. Je ziet het verschil: alles is net even wat opgeruimder en je hebt het gevoel dat je heel veel gedaan hebt. Dit is zo'n regel die je een tijdje op een briefje ergens moet ophangen, waar je vaak langs loopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb geen schema, teveel bij mijn moeder gezien en me toen voorgenomen om heb nooit maar ook nooit zo te doen, Ik ben ook wel het andere uiterste dan mijn moeder hoor. Schoonmaken is niet mijn hobby, dus doe het wanneer het nodig is. (als ik bijv. stof op de kast zie liggen) Zo zijn er dingen die niet elke week gebeuren. (badkamer en w.c meerdere keren per week hoor! en stofzuigen ook dagelijks) Weet je bij mij gaat alles tussendoor, even snel,snel. Ik ga liever achter mijn naaimachientje zitten.
    Maar als moeder met een groter gezin ben je nooit klaar, want ik verzucht ook wel eens dat ik heel de dag puin aan het ruimen ben van de kinderen. (Bij mij zijn ze erg goed in alles achter de kont te laten slingeren)
    Maar ik denk dat jij je eigen absoluut niet hoef te schamen over hoe je doet! Ik heb bewondering voor je.
    groetjes DAnielle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Herkenbaar verhaal. We hebben geen boerenbedrijf maar wel een groot gezin. En opruimen dat is het meest nodig en vaak ook erg lonend. Meestal ziet het er daardoor al weer prima uit. Verder wel ongeveer een schema maar dat wordt vaak genoeg door de war gegooid en ik vind ook dat dat moet kunnen. Er zijn belangrijker dingen dan een schoon huis, wat mij betreft tenminste.
    En ik zou het zeker leuk vinden als je je pogingen het netter te krijgen met ons wilt delen. Ik kan er vast van leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vroeger riep ik altijd heel hard dat ik nooit huisvrouw wilde worden en moet je nou eens zien....
    Wel heb ik paal en perk gesteld aan onverwachts bezoek. Als je niet buitenshuis werkt denken veel mensen dat ze effe lekker kunnen komen buurten. Wel gezellig hoor, maar elke keer baalde ik weer dat ik dan niet opschoot met mijn werk en minder tijd voor de kinderen had na schooltijd. Nu doe ik ongeveer een halfuurtje een bakkie en zeg gewoon dat het heel gezellig was en echt weer aan het werk moet en doe dat demonstratief ook. In het begin lastig, maar ikzelf voel me er veel beter bij. Ik ben tegenwoordig zelfs zo brutaal, als iemand zijn hart gaat luchten om mijn breiwerk te pakken. Als ik dan toch maatschappelijkwerker moet spelen, wil ik er ook een beetje lol in hebben. (o,jee heb ik dit nu echt opgebiecht!?)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn schema is mijn houvast omdat ik anders teveel ga dwarrelen. Een weekschema is ook heel handig. of een maandschema. Deze maand wil ik gewoon de keuken een goede beurt geven bijvoorbeeld.

    Ik haatte huishoudelijk werk. Omdat ik het vroeger moest doen ( en mijn moeder niet veel deed).
    Een paar jaar geleden ben ik heel anders over huishoudelijk werk gaan denken en mijn taak als vrouw ( door een boek van Elizabeth George) Die wasmandfoto zou echt een foto uit mijn badkamer kunnen zijn. ;-)
    Ik werk aan mezelf om een betere moeder en huisvrouw enzo te zijn. tegelijk hoeft het niet perfect netjes te zijn in mijn huis.

    Leuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schema of geen schema, her en der blijft het soms rommelig. Omdat situaties telkens anders zijn. Maar ach, als je het maar bijhoudt valt het allemaal wel mee. Heb je net iets opgeruimd, draai je je om en hup weer wat anders dat opgeruimd kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. heel herkenbaar allemaal. en eigenlijk beschrijf je wat de meeste van ons ook hebben. En je kan nog zo met lijstjes werken soms loopt het eenmaal anders dan geplant en dat moet je danmaar accepteren en op een andere dag heb je wel de energie om de klus te klaren. mijn dochter kan ook wel eens van die opmerkingen maken zal wel aan de puberteit liggen. Meestal zegt daar ben jij toch voor alsze weer eens wat laat slingeren of ik iets extra's van haar vraag.
    Soms moeten ze me allemaal helpen en dan gaat alles in razend tempo maar dan heb ik me wel eerst even druk moeten maken voor ze het echt gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het huishouden vind ik ook een verplichting en meestal niet leuk, als ik alles weer schoon heb geeft dat wel een voldaan gevoel.
    Maar bij ons dus ook rustig een volle wasmand, de vaatwasser die vol staat enz....maar ik ben er wel voor de kinderen en dat vind ik veel belangrijker!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ja ja, ik herken het ook wel een beetje hoor! ben je net door de laatste strijkmand door, of er hangt weer nieuwe was te drogen op de wasdraad en een nieuwe machine te draaien. ik heb wel een poetsvrouw die 4 à 6 uurtjes per week de grote kuis komt doen, maar opruimen moet er toch alle dagen gebeuren hoor. gelukkig is mijn man een kei in opruimen, een beetje bezeten zelfs haha;-)), hij heeft het graag netjes, erg netjes!!! En tussendoor krijgt de keuken ook nog wel eens een dweiltje (dat doe ik dan). Zo zie je maar! Maar echte lijstjes/weeklijstjes hou ik er eigenlijk niet op na. hartelijke groet, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel herkenbaar wat je schrijft.
    Het huishouden is nou ook niet bepaald mijn favoriete bezigheid...maar ik heb het wel graag netjes *zucht*
    Ik zie steeds meer schema's voorbij komen in blogland. Misschien is het toch ook wel iets voor mij.
    Ik ben benieuwd naar je komende blogjes ;-)
    En ben je er al een beetje aan gewend dat de jongste naar school gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Echte lijstjes heb ik niet, wel wat ik bijv. elke week gedaan wil hebben, maar dat maakt me niet precies uit op welke dag.
    Maar sinds vorig jaar hebben mijn zus en ik wat leuks verzonnen;-)Om de paar weken gaan we om de beurt een ochtend bij elkaar poetsen, dan pakken we bijv. de keuken of bijkeuken aan en ondertussen kletsen we dan bij! Heel erg leuk en gezellig, en als de ochtend voorbij is, is het weer lekker schoon en we zijn bijgepraat. Twee vliegen.... Gr. Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn huishouden is niet in een schema gestopt, het gaat net hoe mijn lijf is. Maar echte lijsten heb ik niet, misschien zou dat wel verstandig zijn, ik loop af en toe zo hot naar haar te rennen, dat ik niet zie wat ik van allemaal gedaan heb. En als beloning van dat saaie huishouden is op z'n minst dat ik resultaat zie... of zoiets... nou ja...

    Sinds ik "Een kastje per dag" doe blijft het overal wel netter, dus... ik boek vooruitgang!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. nee ik heb geen schema en ben ook chaotisch hoor, maar wil nu wel steeds proberen de afwas weg te hebben voor ik zoon naar school breng.en voor t zicht t er een beetje uit te laten zien.en dan zijn we maar met z'n drietjes...maar overal staat of ligt wel wat.Het zou zeker goed zijn als ik eens een schema maakte...geen idee welke structuur bij mij zou werken. ben wel benieuwd hoe jij t aanpakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja ik gebruik sinds ik niet meer werk een schema. voor de grote dingen en dan naast ieder groot ding pak ik nog wat kleine dingetjes aan. Dus b.v vandaag stofte ik boven en zuigen en dan maak ik een kastje schoon of was de ramen, nooit en en. Elke keer 1 ding. Maar ik heb geen kinderen in huis. Dan zal het ook nooit overal netjes kunnen zijn. Maar ik heb het altijd met heel veel plezier gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik herken er veel van.. Ik ben nu 16 jaar samen in een huis met man. En ben behoorlijk vooruit gegaan in het opruimen.
    Mijn motto. Houdt het leeg. Zo weinig mogelijk dingen overal. Alhoewel met dr4ie kinderen in een klein huis, deed een vriendje verzuchte wonen hier echt mensen?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Voor mij zou een schema misschien ook wel goed zijn. Heb het ooit wel geprobeerd, maar heb het niet volgehouden. Misschien niet het goede schema geweest. Hier is het ook meestal niet netjes genoeg naar m`n zin, met een boerderij en vier kleine kinderen.De ene keer heb ik er meer moeite mee als de andere keer.
    Denk dat het mij nu ook beter gaat lukken nu ook onze jongste sinds maandag naar school is, maar of het echt zo is?....Ben erg benieuwd naar jou relaas, lijkt me leuk en leerzaam!
    Groetjes Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een schema werkt bij mij niet. Ik heb dagen dat ik niet veel kan (gezondheid) en als dan op een schema staat dat ik iets moet doen en ik heb het niet gedaan, dan voel ik me schuldig :-(
    Ik kijk wat nodig is en doe dat dan. Van klussen die niet zo regelmatig hoeven te gebeuren schrijf ik de datum op, dan weet ik wanneer ik dat ongeveer weer moet doen.
    Het blijft een dagtaak, een huishouding goed draaiende te houden :-)
    Groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mijn schemaatjes werkten "in mijn vorige leven" prima, maar nu dus niet meer ... 't is niet anders!

    Oja en Kinderrijk heb ik ook - vind de foto's zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. ..een beetje een schema heb ik. Maar op een boerderij kan er zomaar van alles gebeuren dat alles in de war schopt. Zeker als er ook nog een aantal kinderen rondlopen...
    Nee hoor ik vind het allemaal niet gek dat het niet altijd lukt. Heel normaal zelfs.
    Herkenbaar vind ik ook, dat ik na de drukke zomer en herfst veel moeite heb met het andere ritme van de winter. Ik denk dan ook altijd, hoe krijg ik dat ik de zomer toch voor elkaar.
    Maar beste Jolanda, de leukste , gezelligste, hartelijkste huishoudens zijn die waar en een en ander mis mag gaan, waar het niet zo netjes is... Let maar op !

    Veel liefs en succes er mee !

    Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oef, ben zo te lezen niet de enige chaoot, gelukkig!
    Heb al heel wat schema's en niet schema's gehad, maar het blijft een heikel punt... Wat bij ons helpt is (geplande) visite krijgen: dan hebben we ineens in no-time het hele huis glad :-)

    Anders zijn we liever op de tuin, terwijl er thuis nog van alles ligt te wachten.
    Ben dus benieuwd naar je blogjes, daar kan ik vast van leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ja, lijstjes werken hier ook echt niet.Maar probeer het wel bij te houden hoor.
    Gelukkig ben ik niet alleen lees ik wel,zucht...
    Goed,ik wordt geroepen,want we moeten naar de kippen.Werk wacht!!
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Die vermoeidheid, ja dat ken ik wel. Zeker met die donkere dagen. Ik heb dan echt vitamine Z nodig hoor!!!

    Ik ga in deze tijd van het jaar af en toe naar de zonnebank, gewoon even voor het licht, niet om bruin te worden hoor!

    Succes, hoop dat je je gauw weer wat fitter mag voelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Een gouden tip die ik ooit las (ja, in zo'n boek) is het opruimrondje. Dit doe ik iedere dag op de benedenverdieping. Meestal nadat ik de kids naar school heb gebracht. Van de hal bij de voordeur, volgens een vaste route door de woonkamer, ook even de trap (verzamelplaats voor rommel) en dan de keuken. Alle spullen op hun eigen plek en de tafels en het aanrecht even een natte doek. Kost me meestal een kwartiertje. Heerlijk!

    Verder is de maandag poetsdag (boodschappen, was vouwen, hele huis stofzuigen, badkamer, toilet, keukenvloer dweilen, strijken). Heerlijk als het lukt, en anders maar dinsdag verder. De rest van de week hoef ik dan alles alleen maar bij te houden.

    En tenslotte doe ik alle was in het weekend. Eerst alles verzamelen en dan draai ik er 5.

    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...