Jolanda

Jolanda

Pagina's

zaterdag 21 januari 2012

Tafelgesprek en Boer-en-beest

Wij hadden het aan tafel over iets wat in de krant stond: in Hongkong was een ring verloren of gestolen ter waarde van 1,2 miljoen euro. Wie heeft nou zo'n ring?? vroegen wij ons af. Van de ring kwamen we op een zegelring, die ook het nodige kost. En daarvandaan weer op een familiewapen. "Hebben wij eigenlijk een familiewapen", vroeg oudste dochter, die al voorvaderlijke belangrijkheid voor zich zag (men kan nooit weten nietwaar). Prompt antwoordde mijn Farmer dan ook: "Ja, een ouwe buks"....

Tegenwoordig doet men zulks niet meer, maar in die goeie ouwe tijd had elke boer wel een buks. Werd wel gebruikt om ongewenste jongeheren van 't erf te jagen (zo heb ik me laten vertellen). Toentertijd was de boer nog best een belangrijk begrip en wee de knecht die z'n handen wilde uitsteken naar de boerendeern.
Goed, werd ook gebruikt om een kraaienverschrikker te kunnen hangen bij de kuilen, zodat die weg zouden blijven. En om Reintje neer te schieten, als die te ijverig werd in het stelen of doodbijten van de kippetjes. Of de ganzen weg te jagen. Ja, vroeger....
Tegenwoordig moet je alles in drievoud met betaling aanvragen.... Maar dit berichtje gaat onaangenaam worden, laat ik gauw overschakelen naar iets vrolijkers.

Ik  vond tijdens het opruimen (handig joh, kom je nog eens iets tegen) nog een oud boekje, bijna alle bladen los, maar 'k heb het toch nog maar bewaard, de jongens hebben er zo om zitten grinniken.
Het betreft een boekje van Boer-en-beest, waar vroeger in de Boerderij wekelijks een prent van werd afgedrukt.
Zijn wel grappig, kijk maar mee:











(klik op de plaatjes om ze groter te zien)

Vond ik leuk om nog even gauw te laten zien.

15 opmerkingen:

  1. Ik zit hier ook te grinneken, dat schaap over de schouders, hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,

    Een tijdje geleden ben ik via via op je blog terecht gekomen. Ik geniet enorm van je blogs, omdat ze meestal erg herkenbaar zijn. Ben op een boerderij opgegroeid en inmiddels zelf ook met een boer getrouwd. Het is inderdaad vaak hard werken, maar daar staat zo ontzettend veel moois tegenover!
    Het boekje van Boer en Beest ken ik wel, bij mijn oma staat het ook stukgelezen in de kast!
    Goed weekend!

    Groet, Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hi,hi....leuke plaatjes staan er
    in het boekje!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. LOL!!!
    Da' s echte humor. Beter dan het platvloerse van tegenwoordig......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. die plaatjes komen me nog bekend voor van vroeger bij mijn opa. Heerlijk om ze zo voorbij te zien komen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O, wat een leuke plaatjes.
    Die blijven altijd leuk.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, wat een leuke plaatjes! Je verhaal van het familiewapen vind ik ook leuk! En nog een echt familiewapen gevonden met opruimen?!

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha ha, wat een geweldige plaatjes. Wel andere humor dan OPA tegenwoordig, dit mag ik wel.
    Wij hebben ook geen buks hoor, maar soms.... goed idee om dat een familiewapen te noemen.
    Gr, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke plaatjes! En ik moest lachen om die oude buks...grappige man!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hihi leuk, leuk ook he als je weer eens opruimd dan kom je nog eens wat tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk die plaatjes, ja wie bewaard die heeft/vindt nog eens wat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...