Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 27 februari 2012

Bewijs van luiheid

Vroeger zeiden mijn ouders nogal eens: Luie mensen noemen op wat ze gedaan hebben. Dit dan als we tegensputterden als ons iets gevraagd werd te doen (je weet wel: waarom ik...? Ik heb dit al gedaan en dat... en hij deed nog niks...!) Kan ik nu wel snappen, kom het tegensputterden bij onze koters ook weleens  tegen, maar toch vind ik het maar 'n rare uitdrukking. Want waarom niet blij mogen zijn met wat je allemaal hebt kunnen doen? Werk is er toch altijd zoveel, dat het nooit af is.

Maar goed: hier dan een bewijs van onze luiheid (en omdat ik toch ergens over wil bloggen):

Mijn farmer is druk geweest met het uitrijden van mest, het mocht vanaf 1 februari weer, maar het kon nog niet eerder, zware klei in ons rivierengebied. Het kan nu ook nog niet overal, alleen de wat hogere percelen.
Verder heeft hij in de melkput een aantal oude versleten bakken voor de brokken verwisseld voor nieuwe. En nieuwe tepelvoeringen in de melkafnemers geplaatst. Hulp zat  in de vakantie, dat schiet dan meer op.

Oudste zoon zet ze er vast los in.... want hij helpt zo graag mee.

Dochters hadden de afnemers al schoon gemaakt.

Farmer duwt ze er verder in en voilá, het kan er weer een jaartje tegen.
We hebben een melkstatus Excellent, graag zorgen we dat 't zo blijft.

Middelste dochter en ik hebben de bijkeuken een grote beurt gegeven, beslist geen overbodige luxe. Dat hok is zo lastig netjes te houden, maar nu ziet het er weer een beetje toonbaar uit, alleen de kastjes nog, die pak ik van de week wel mee met het gewone rondje.
Vrijdag zijn we een dagje weg geweest en zaterdag heeft Farmer een zakje vroege aardappels gepoot in het kasje. Oudste dochter heeft bijna alleen het hele kasje omgespit. Het is niet zó groot en ze nam steeds een stukje. Zo leuk dat ze actief betrokken is bij de moestuin.
Deze week willen we in het kasje nog een bedje wortels, kroten, snijbiet en een rijtje sla en radijs zaaien. Alles een beetje, zodat we eerder uit de tuin kunnen eten. Want voor we kunnen zaaien in de gewone moestuin, moeten we eerst nog aardig wat doen... daar moet alles nog schoongemaakt en gespit worden.


Plannen maken kan altijd. Bijvoorbeeld over de kruiden die ik wil zaaien. Vorig jaar hadden we voor het eerst basilicum gezaaid en dat is een absolute must geworden. Ik ben de smaak erg gaan waarderen, in m'n tomatensoep en in de pizzasaus... en gisteren heb ik het laatste van m'n voorraad gebruikt. Ik zal komend seizoen dus ijveriger moeten zijn in het aanleggen van m'n wintervoorraad. Goudsbloemen, nog zo één die ik echt weer wil doen. Ik heb er vorig jaar nog niet echt iets mee gedaan, maar ze bloeien heel  lang door en stralen zo'n vrolijkheid uit.
Verder de gebruikelijk dingen. De doperwten zijn ook al op, dus daar willen we dit jaar iets meer van zaaien. Wortels idem, ik hoop dat de winterwortels het beter zullen doen dan vorig jaar, toen kwam er nagenoeg geen één. De bonen zullen we ook weer doen, zoals we al jaren doen. Het is  met bonen ook erg verschillend wat er vanaf komt. Het ene jaar heb je veel, het andere weinig. Dat is tegelijk ook het boeiende en spannende elk jaar weer, zowel in het groot: het gras, de maïs, als in het kleine: de moestuin. Het leert je afhankelijkheid.

Tussen de dagelijkse dingen door probeer ik ook steeds mijn verstelwerk erbij te nemen, dat is iets wat nooit ophoudt omdat het ook steeds weer aangroeit. Ik heb twee pyamabroeken en een paar gewone broeken opgelapt en er wachten nu nog een paar overalls.
Vandaag zijn de kinderen weer naar school en ben ik meteen flink aan de gang gegaan met de kamer, opruimen, stoffen, zuigen en dweilen, alles in 1 rit door, een verademing!
En nu ga ik naar het kantoor voor de wekelijkse beurt, 'k wil het nu graag bijhouden. Ook al sla ik weleens over, elke week een vast moment voor elke ruimte werkt voor mij erg goed!

Als dit nou geen bewijs van luiheid is, weet ik het ook niet meer... ;-)

17 opmerkingen:

  1. Bewijs is geslaagd!! Je hebt fijne hulp hoor! En je bent heerlijk opgeschoten, er is van alles gedaan. Super!!

    Voor mij werkt vaste dagen ook goed, maar door mijn longontsteking van dec. kan ik het nog niet bijbenen, lastig dat geschipper, want dan verschuift er nogal eens iets.

    Maar ik mag deze vakantie ook niet mopperen hoor, ook veel hulp gehad van de kinders en manlief heeft ook het een en ander gedaan.

    Nu zijn de kids weer naar school, dus ik ga mijn ritme weer opzoeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Nou,jij bent lekker bezig geweest,vakantie is gezellig.Maar daardoor blijft er ook het één ander liggen.Maar je had goeie hulp.Heerlijk dat ze zo meehelpen.Heb me vanmorgen ook flink uitgesloofd.Als je eenmaal de slag te pakken hebt,doe je een hoop.En dan trakteer ik mijzelf straks op een stukkie lezen,in een mooi boek.Van Julie klassen,De stille gouvernante,echt een aanrader.Wat ruikt het heerlijk buiten hé,voorjaar.Met Groet Rieja.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een luiheid ;-) Wat een leuk verhaal over die afnemers, echt een familieklusje dus!
    En heerlijk hé, dat we weer kunnen zaaien. We hebben ook juist het wisselteeltschema weer gemaakt. Het voorjaar is weer echt in zicht hoor!

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er is heel veel gebeurd in de vakantie bij jullie.
    En nu weer even een beurt voor de kamer. Het is wel weer om te poetsen jekkie wat grijs. Ze hebben hiet deze week vakantie. Heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. bespeur geen luiheid daar hoor...
    lijkt mij ook wel wat om es met kruiden te beginnen.

    en werk blijft er altijd.

    fijne week
    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb bewondering voor jullie energie. Wat een gave is dat. En het is heel inspirerend om te lezen; ik heb andere "taken" maar voel me door dit stukje weer gemotiveerd. groetjes aan alle farmers. We leven met jullie mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jullie zijn lekker druk geweest! Hier begint de vakantie nu pas. Tijd voor mij om ook even rustig aan te doen :-)
    Groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Veel gedaan met z'n allen. Lijkt me leuk om goudsbloemen te kweken. je kunt ze gebruiken om zalf te maken en andere dingen toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tjonge, als je dat lui noemt: wat noem je mij dan? :-) Super joh, zoveel gedaan en lekker de dingen op de rit. Inderdaad fijn om dingen bij te kunnen houden als het kantoor. Als het weer opstapelt, ga je er alleen maar steeds meer tegenop kijken.
    Ik ga mijn best doen deze vakantieweek hier net zo lui te zijn als jullie :-)
    Groetjes, Esrosa

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een ding weet ik zeker, jij bent niet lui. Waar haal je de energie vandaan voor al deze dingen?! Goed zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn he, als de kinderen een handje mee helpen! Hier had oudste dochter vorige week de keukenkastjes allemaal gedaan, en zodoende blijft er voor mij tijd over om met hun weer een spelletje te doen, zo werkt het toch?
    Maar we hebben ook echt lekker vakantie gehouden hoor, dat is ook altijd fijn. Van de week weer naar school, dan komt het werk wel weer.
    Gr, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Meid, heerlijk toch om allemaal iets te doen. Vele handen maken licht werk. Enne heerlijk uitrusten na gedane zaken, ook al blijft er nog genoeg over.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Luiheid, luiheid...
    Ik ga me bijna lui voelen als ik dit zo lees!

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een actieve vakantie :) Jullie zijn zeker niet lui!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een grappige uitspraak van je moeder! Die kende ik niet, maar ga ik zeker gebruiken bij mijn kinderen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zeker een actieve vakantie geweest! Altijd zo leuk en gezellig om te lezen hoe het er in een boerengezin aan toe gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Luiheid? Nou ik vind het heel wat. Er is altijd zoveel te doen op een boerderij. Fijn dat de kinderen zo meegeholpen hebben!
    Vooral dat hele stuk omspitten is niet niks. Vroeger mocht ik samen met mijn vader de ( grote) moestuin omspitten. Maar dat was samen. Alleen vind ik het een rotkarwei. Petje af voor jullie allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...