Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 2 februari 2012

Bibberskoud....!

Dat zegt middelste zoon altijd en hoe waar is dat nu! Oh, je gaat die beesten steeds beter snappen, die lekker in een holletje kruipen en weg kunnen zinken in een diepe, diepe winterslaap. Maar nee, voor ons is de werkelijkheid onverbiddelijk: de koeien wachten op voer en om gemolken te worden. De kinderen wachten er niet op, maar moeten toch naar school, en maak het rijtje maar langer...

Farmer doet er alles aan om te voorkomen dat de buitenboel bevriest:
Dekens over de mestputten....

.... en over de mestpomp.
Je hebt echt een probleem als dat allemaal vast gaat zitten door de vorst. 

Kouwe kak in de stal...;-)
Aan de buizen vastgevroren...
Gelukkig niet op de vloeren, de mestschuif neemt alles nog mee.

De luchtkleppen aan de oostkant van de stal zijn dicht gedaan.
Daar komt die ijzige wind vandaan.

Een mereltje komt eens langs, op zoek naar wat behaaglijkheid?

In januari 1997 was het water in de drinkbakken bevroren en er waren klonten mest bevroren. Een hele taak om alles dan weer steeds ontdooid te krijgen. Toen was de stal wel minder vol dan nu, dat scheelt waarschijnlijk. Maar  het vriest nu nog maar een paar dagen. Nee, voor boeren en tuinders is het met dit weer opletten. En als de laatste koe uit is (gemolken) daalt de temperatuur in de melkput hard en is Farmer  blij dat hij binnen zijn voeten weer kan verwarmen.
De kinderen zien uit naar sneeuw, ze vinden dit niet echt winter.... Oudste zoon trotseert de kou en gaat telkens naar buiten tot hij kleumend zich binnen weer komt verwarmen. Maar middelste en jongste blijven liever binnen "Weet je hoe bibberskoud het is?"

Ondertussen heeft een verkoudheid me te pakken gekregen, maar ondanks genies, gekuch en gesnotter is er  aardig wat opgeruimd in het kantoor. Het was een  beetje blijven liggen de laatste tijd, en je zag door de papieren het kantoor niet meer.... Ik ben begonnen met alle troep die er niet thuis hoort eens weg te bergen/ weg te gooien, en de stofzuiger er vast een keer door te halen. Dat gaf al een heel ander gezicht. Allerlei  papieren die er slingeren met dingen van school horen daar ook niet, dat mogen de meiden straks zelf uitzoeken. Nu zijn we bezig met het opbergen van alle paperassen in de desbetreffende mappen, waarbij we proberen wat meer systeem aan te brengen en overbodig geworden mappen in dozen op te bergen, zodat we meer plaats krijgen op de kastplanken. 
Aan de ene kant komt er steeds meer administratie bij, aan de andere kant worden bepaalde zaken nu electronisch doorgestuurd en direct gekoppeld aan het veeprogramma.
Als laatste wil ik dan nog de bureauladen uitmesten en dan kan de wekelijkse poets/opruimbeurt weer volstaan!
Ik ben niet zo van de grote schoonmaak maar dit lijkt er wel erg op.... geeft toch wel een rustig gevoel dat alles daar weer op orde is.

Ik ga gauw verder met mijn etenspotje voor vanavond: hutspot!









12 opmerkingen:

  1. erg he die vrieskou,ik vind het niet leuk , en sneeuw hoeft van mij helemaal niet.succes met alles dooi te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beterschap met je verkoudheid. En stuur de jongens maar naar het zuiden: hier ligt sneeuw!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach,wat is koud??Holland is er niet op ingesteld denk ik?
    We moeten er weleens om lachen hier. Hollanders willen graag winter en als het kouder wordt,oei wat is het koud!!!
    Gelukkig geen echte horrorwinter,of hoe noemden ze het.
    Heerlijk dat je kantoor weer opruimt. Heb er ook ervaring mee.
    Eet ze!
    Groet,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je zoon heeft groot gelijk.. ik zou ook wel een winterslaap willen houden ;-) Wel vervelend als alles vast gevroren is. Wij hebben een huis van 100 jaar oud, en nog enkel glas boven. Dus hier de ijsbloemen op de ramen :-))

    Groeten van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee: winterslaap!
    Lijkt mij echt heel veel werk voor jullie, alles bedekken en opletten.

    Wij hebben het zo makkelijk... petje af!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lastig he, om alles dooi te houden. Hier zijn we er ook alert op hoor.
    We zijn blij dat we geen nuchtere kalveren hoeven op te starten, dat is echt een probleem geloof ik.
    Gr, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klopt helemaal... bibberskoud!! Lijkt me inderdaad lastig om alles ontdooit te houden.

    Fijn dat het kantoor bijna helemaal op de rit staat, is het ook veel makkelijker bijhouden.

    Fijn gevoel hè... vind ik wel sinds ik alle paperassen in ordners heb en niet meer in tassen en bakjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker hutspot! Ja, hier ook bibberskoud. En ik hoop dat jullie geen problemen krijgen met al die dingen, die bevriezen kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Daar sta je idd niet bij stil allemaal. Kinderen zien alleen maar de pret van vriezen en sneeuw!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prima weer voor hutspot! Sterkte met de kou. Ik las ergens anders ook al over vastgevroren schuren, voedingesleidingen, wat beroerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Inmiddels is de sneeuw er als bonus bijgekomen!! Toch nog een 'echte' winter. Maar 't is inderdaad bibberskoud.
    Beterschap met je verkoudheid.
    Groetjes en heel fijn weekend,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beterschap met de verkoudheid!
    Ik hoop dat jullie alles vorstvrij kunnen houden.
    Succes verder met de opruimerij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...