Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 21 februari 2012

Een jaar lang verhaaltjes...

Helemaal geen erg in gehad: verleden week was mijn blog 1 jaar in de lucht! Heel gek, het lijkt veel korter. In het begin was het spannend, toen was het zelfs een tijdje een beetje verslavend en nu zit het ongeveer in m'n ritme, al heb ik geen vaste dagen waarop ik een stukje schrijf. Leuk dat er zoveel volgers al zijn en dan al die reacties! Leuk en nogal eens leerzaam!.
En dit is het 118e berichtje.... en ik weet niks bijzonders.
Het is hier vakantie, de hobbykamer is in beslag genomen door 4 giechelende en schaterende meiden (jongste dochter met 3 vriendinnen), die nu nog op 1 oor liggen. Nee, inmiddels weer giebelen.
Ik ben blij dat het goed weer is, dan kunnen de jongens ook lekker buiten ravotten. Binnen buitelen ze anders ook maar over elkaar heen en dat maakt me altijd zo vol in m'n hoofd, dat ik er nauwelijks meer bij kan nadenken. Gelukkig, als ze dan weer binnen komen zijn ze weer een stuk rustiger.
Oudste zoon is druk met het schrijven van boeken... jawel. Op een paar dubbelgevouwen A-4'tjes maakt hij tekeningetjes en schrijft er een verhaaltje bij. Zo grappig.
Verhalen schrijven deed ik vroeger ook wel, dat had ik gemeen met mijn jongste broer. Als enigen in ons gezin deden wij dat en ik denk dat wij twee ook verbaal het sterkst zijn, dingen goed kunnen verwoorden. In die zin is het wel goed dat oudste zoon dit doet, want hij is een verlegen en stille jongen. Op school dan en bij anderen, want thuis laat hij zich wel gelden, gelukkig. Zo heel anders is middelste zoon, hij is vrij en voelt zich ook ergens anders snel op z'n gemak. Daarin is overeenkomst te zien met middelste dochter, die was ook wat vrijer in haar doen dan de andere twee.
Grappig, wij  hebben eigenlijk twee gezinnen in één. Je ziet daarin bepaalde trekjes van oudste en jongste bijvoorbeeld, die zich herhalen. Het is twee keer oudste, middelste en jongste kind.

Over schrijven gesproken: ik las pas in de krant een stukje over B. Nijenhuis. Een boek van hem werd opnieuw uitgegeven: de Tornado. Dat boek heb ik in een oudere uitgave (met dank aan de rommelmarkt) en is inderdaad een geweldig boek. Ook dossier 333, wat ik onlangs nog weer heb gelezen, is prachtig. Als er dan iemand was die mooi verhalen kon schrijven was hij het. Hij schreef met een heel eigen, typische mengeling van ernst en humor. De twee genoemde titels vind ik de mooiste, maar ook zijn andere boeken vind ik heel mooi.
Dit zijn echt boeken die ik lees en herlees en dat heb ik maar met weinig boeken. Voor de geïnteresseerden: hier kun je artikel lezen.

Ik ga weer naar mijn huishouden.... heb plannen om een aantal kasten aan te pakken, nu middelste dochter thuis is weet zij niets te doen. Helaas kon ze niet terecht bij de kwekerij waar ze nogal eens werkt. Ik heb nog genoeg te doen. Ik vind niet dat kinderen voor elk taakje iets moeten krijgen, maar als ze mij echt een tijdje flink helpen, geef ik ze er wel wat voor. Net zoals oudste dochter die nogal eens mee melkt, dat scheelt echt in tijd voor Farmer en ze wil ook in die richting gaan studeren.
En we gaan brainstormen  over de tuin: wat gaan we wel zaaien en wat niet meer, er moet nog gespit worden... en oh zoveel meer...

Nu heb ik toch maar weer een stukje bij elkaar gekregen ;-)

19 opmerkingen:

  1. Een leuk stukje over ditjes en datjes... en dat is ook ontzettend leuk om te lezen... Ik ga zo ook een klus doen samen met de kinderen... We gaan met z'n allen de kamer van oudste witten... Ik ben benieuwd hoe wit we zelf worden, hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zo'n stukje. Lekker even meegenieten van hoe jullie dinge aanpakken/doen. Dat is minstens zo leuk dan te lezen over zware onderwerpen. Alsof je met een kopje koffie bij je in de keuken zit te praten over ditjes en datjes. Leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja ik ben dat met Trusy eens, net of we bij jou zitten te kletsen gezellig is dat.

    Heb nog een fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Proficiat met je éénjarig blogje!! En ik ben wel benieuwd wat jullie met de tuin gaan doen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met je 1-jarige blog-bestaan :) En zo zie je maar, dagelijkse dingen bieden inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd met je 1-jarige blog-bestaan :) En zo zie je maar, dagelijkse dingen bieden inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier is het ook voorjaarsvakantie. Ik vind de belofte van de naam van deze vakantie altijd zo fijn, ook al is het nu erg koud.

    Gefeliciteerd met de verjaardag van je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een jaar alweer!Gefeliciteerd!
    Heerlijk als je alles samen kan doen hoor.
    Moet je stukjes nog even gaan lezen,maar dat komt nog.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gefeliciteerd met je eenjarige blog! Het is altijd heel leuk om met je mee te lezen! Ga lekker zo door.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Jolanda,
    Is het echt al een jaar geleden dat ik begon om jouw blogs te lezen? Wat gaat de tijd snel! Hier hebben de kinderen ook vakantie. Ik vind het fijn dat ze nu buiten kunnen spelen, binnen worden ze zo druk.
    Ik ga de boeken van Nijhuis op m'n bieblijstje zetten.

    groetjes, Marleen
    Fijne vakantie nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo,Jolanda.Ben een echtte lezer.Heb het gelijk bij de bib besteld.Zijn alle boeken mooi van Nijhuis?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. van harte met je eenjarige blog!
    ik lees je stukjes altijd graag :-)

    grappig om jezelf in je kind te zien en dat zelfs meer in jouw gezin! leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hier is het ook vakantie,en ze mogen omste beurten wat bakken,lekker toch.
    hi mijn nederlands is volgens mij ook niet helemaal goed.

    wij zijn met de badkamer aan het opknappen,want lief die is nu thuis,en dan kan hij de hele dag doorwerken.

    fijne week nog
    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je stukje was weer fijn om te lezen! Proficiat met 1 jaar bloggen .... Tijd vliegt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gefeliciteerd met je 1-jarig blog bestaan! Snel eens kijken wanneer ik begonnen ben, want we begonnen toen zo'n beetje gelijk :-)

    De Tornado: prachtig boek inderdaad, al is het al weer heel wat jaartjes geleden dat ik het las. Mooi dat je zoon nu verhaaltjes schrijft. Wie weet blogt hij ook over een paar jaar :-)

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik heb net verschillende stukjes van je gelezen. ik ben zelf vorige week een blog begonnen over het leven in een multiculturele wijk. Grappig om te lezen dat sommige dingen zo anders zijn terwijl je allebei in Nederland woont. Maar ook herkenbaar. Waar je woont ik denk dat iedere moeder zich wel herkent in de stress 's morgens vroeg, de zorgen om de kinderen etc.
    Ik ga je volgen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh help.. dat spitten, zaaigoed zoeken, zaaien.. Hier ook hoog nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hè, gezellig om te lezen. Dat boek, de tornado, heb ik ook gelezen. Hoewel ik toen eigenlijk te jong was voor zulke boeken maakt het heel erg veel indruk op mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. En je staat ook nog eens in de Margriet van afgelopen week! Gefeliciteerd hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...