Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 6 februari 2012

Wondermooie witte wereld

Op zaterdag wachtte ons een onaangename verrassing: de waterleiding van de bijkeuken was bevroren. Het was -20 geweest! De was lag nog in het sop en de machine kreeg geen water meer. Farmer ging een een stuk viltdoek (heeft om de oude mestsilo gezeten) halen en heeft dat tegen de buitenkant gedaan, achterdeur mee ingepakt, electrisch kacheltje in de bijkeuken gezet en aan het eind van de middag kon ik weer draaien. Gelukkig is er bij de stallen niets bevroren, we horen van anderen dat ze wel problemen hadden, erg vervelend.

Na  het ontbijt móeten de jongens naar buiten en ik loop mee met de camera in aanslag, die ik steeds in mijn jaszak doe, want het beeld wordt steeds beslagen door de vorst.













Na m'n mok koffie ga ik met oudste zoon uit op schaatsen. Maandag gaan ze met school schaatsen en hij heeft er geen, dus we moeten wel door de bevroren wereld.
We stappen in de auto en moeten echt stapvoets rijden. Maar wat een genot om onder het rijden een beetje om je heen te kunnen kijken! Het is werkelijk prachtig buiten. Alle sneeuw van de dag ervoor is vastgevroren, elk hekje en takje bedekt met een laagje sneeuw, het merendeel nog ongerept. 
Ik moet denken aan de Bijbeltekst: Al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw,... (Jesaja 1). 
Eindelijk aangekomen op de plaats van bestemming, heb ik nog de keus tussen nieuw en tweedehands. Nou, als je nog tweedehandse hebt... dan graag. Ja hoor, mooie hockeyschaatsen in maat 36. Een meevaller, daar had ik niet op gerekend. Scheelt me toch zo'n 30-40 euro. Op de terugweg halen we in een ander dorp nog een paar nieuwe handschoenen voor oudste en middelste zoon. Wat ze hadden was niet zo mooi meer en kapot. 
Als we gegeten hebben gaat hij z'n schaatsen gelijk proberen. Want in de tijd dat wij weg waren, hebben de dochters al een mooie baan geveegd op de bevroren wetering. 
Met jongste ga ik kijken, onze laarzen knoerpen in de sneeuw. Het  is zo mooi. We lopen het koeienpad uit naar achteren, naar de wetering. Uit de verte zie ik hun hoofden al, van links naar rechts, draaien... Even niets en ja, daar is ze weer... 








Middelste zoon heeft ook voor het eerst echte schaatsen aan, maar het zijn oude leren, en hij zwikt wel gauw. Maar al doende leert hij, met vallen en opstaan, oudste zus helpt hem een handje.




Ook oudste zoon gaat fijn!

Jongste en oudste dochter genieten volop.
Middelste komt ook nog even schaatsen, maar die houdt er niet zo van.
Zelf doe ik het ook niet, het is jaren geleden dat ik geschaatst heb.



Farmer veegt er nog een paar lussen bij. Later komen er nog een paar buurmeisjes schaatsen.
Om half 5 loop ik weer naar huis, daar wachten nog de nodige dingen: eten koken, cake bakken voor zondag en nog een was. In het zonlicht glinstert de sneeuw en ik geniet weer van de mooi witte wereld.




En dit is het einde van een schitterende dag!


18 opmerkingen:

  1. Ik zou eigenlijk ook snel schaatsen moet kopen. Nu ligt er overal ijs, hebben mijn kinderen geen schaatsen meer! Maar ik schrik terug voor de kosten.

    Hoe lang moeten jou kinderen met dit weer buitenspelen? Van mij moeten ze ook altijd regelmatig naar buiten, maar met deze kou vind ik het soms lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Vlijtig Liesje: Met moeten bedoelde ik nu dat ze het zelf zo graag wilden! Ik laat ze vrij in het al of niet naar buiten gaan, meestal is wat stimuleren genoeg. Als ze echt vervelend zijn binnen, stuur ik ze wel echt even naar buiten, dat doet ze goed. Als ze het koud krijgen komen ze gewoon weer naar binnen en zijn ze vaak weer opgefrist en uitgedold.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh t is echt prachtig die witte wereld om ons heen :-)
    en t voelt ook zo heerlijk fris aan als je s morgens vroeg buiten komt... zo puur en schoon ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige foto's heb je genomen (die witte spinnenweb is prachtig). Zeker een heerlijke dag voor iedereen.

    Gelukkig dat je man de leiding weer ontdooit kreeg zonder schade en je weer wassen kan draaien!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie dag en prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk he, zo gezellig samen genieten van de sneeuw en het ijs.
    Vanmiddag staan wij ook weer op het ijs.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schitterende foto's!
    Dat was zeker een fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk doorkijkje naar een prachtige dag bij jullie.
    Gelukkig is de waterleiding niet geknapt, maar het was dan ook wel uitzonderlijk koud geweest die nacht! En schaatsen, ik zou ze eigenlijk ook moeten halen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige foto's, dat was echt genieten !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. zo leuk he al die foto's!! Ik merk sinds ik blog ik meer kiekjes schiet. Ik vind die foto van het spinnenweb schitterend. En ik moet ook altijd direct aan de schepper denken bij dit mooie weer. Ook in de lente als de knopkes komen. Ik heb ook schaatsen bij moeten kopen maar ze hebben er direct eer aan hun aankoop.
    nog veel plezier met de kids en het weer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldige foto's en wat was het mooi buiten. Heerlijk hoe die kinderen genoten hebben van het schaatsen. Wij moeten het hier doen met een klein pleintje maar dat vinden ze ook helemaal leuk.
    Fijne week en groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jij ook al van die prachtige foto's.. wat genieten he, ook voor de kinderen. Maar ik geniet ook hoor. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi!
    Ja inderdaad sneeuwpret, maar ook ongemak!
    Ik ben zelf al blij dat ik de kippen warm in t hok heb en hun waterbak niet laat bevriezen, maar op een boerderij met zoveel beesten en bijgebouwen is het allemaal nog veel lastiger!!
    groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een bijzonder mooi logje met al
    die sfeerfoto's en die glunderende
    kinderhoofdjes..
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank je wel voor je gezellige logje met prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat zag het er mooi uit bij jullie! Zo'n wondere witte wereld...

    Mijn schaatsen staan al ruim 10 jaar in het vet denk ik, ben niet zo'n schaatser :-)
    Wel heel wat rondjes met de slee gelopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige foto's!!! Vooral dat spinnenweb...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige foto's! Bij ons is nauwelijks sneeuw gevallen.
    Groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...