Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 29 maart 2012

Hooikist en hut

De week vliegt voorbij! Vol met van alles en nog wat, allerlei verplichtingen - erg vermoeiend. En, dat zul je dan net zien, dan heb je ook nog ineens van die dringende boodschappen tussendoor. Ik moest uit op intpatronen, geen wonder na al die werkstukken en dossiers die uitgeprint moesten worden. Ik was bij een winkel waar ik 4 euro per XL-cartridge minder betaalde dan bij hun buren! Dus het is wel lonend om daar eens in te vergelijken. Ik durf alleen maar de echte patronen te kopen en niet te laten bijvullen, want wij hebben al zo vaak pech gehad met de printers...
Ik heb dus bijna geen tijd gehad voor de tuin. Nu is het inmiddels frisser, maar straks wil ik eindelijk weer in de tuin aan de gang.
Eén ding was van de week absoluut geen straf: een bezoekje aan een blogvriendin. Voor ik het wist was het 12 uur, en terwijl we meter voor meter richting de buitendeur stiefelden, bleven we maar aan de praat. Het was dan ook 1 uur toen  ik eindelijk de auto startte. Het was alsof we elkaar al veel langer kenden, zo vertrouwd. Gelukkig bleven de jongens deze keer op school eten en Jongste had ik bij me, dus ik hoefde niet zo nauw naar de tijd te kijken.

Bijna ben ik alweer jarig en ik bedacht me dat ik nog nooit heb laten zien wat ik vorig jaar van mijn Farmer kreeg: hij maakte een hooikist voor me! Natuurlijk van hout dat hier al ergens lag, zo gaat dat meestal hier. De handgrepen hadden we nog over van de keuken, die Farmer destijds zelf (met hulp van mijn oom) geplaatst had. Dit scheelde fors in prijs!


Het duurde nogal een poos voor ik de hooikist echt gebruikt heb. Ik moest namelijk steeds nog een goede binnenbekleding maken. Want echt hooi wil ik liever niet binnen. Maar tenslotte heb ik gewoon een deken gebruikt, plus de ledikant-dekentjes die nu toch niet meer in gebruik zijn.


 Er is plaats voor twee pannen, maar ik heb tot nog toe maar 1 pan tegelijk erin gehad.


Dekbedje van het ledikant er nog overheen. En dicht kan het deksel.

Ik gebruik hem voor het maken van yoghurt, natuurlijk van melk van onze eigen koeien. Dit had ik voorheen nog nooit gedaan, al was dat wel een wens van mij. Ik had het gezien en geproefd bij de mensen bij wie we geëvacueerd waren tijdens het hoge water in 1995. Maar altijd was ik bang dat ik die pan dan nooit goed warm kon blijven houden. Toen ik op het blog Eenvoudig leven over de hooikist las, dacht ik: mijn Farmer is zo handig, hij kan er vast zelf één maken! Inmiddels heb ik trouwens begrepen dat je voor het maken van yoghurt ook goed een thermoskan kunt gebruiken.

Ik gebruik de kist ook voor het garen van bruine bonen. Maar verder heb ik nog niets uitgeprobeerd, wellicht komt dat nog wel.
Farmer wil dat de kist nog een verfje krijgt, maar daar komt voorlopig nog niets van. Op zich is het ook niet echt nodig, zo is hij toch ook al mooi?



De zelfgemaakte yoghurt smaakt erg lekker. Romig en zacht.
Ik maak ook regelmatig custardpap of -pudding, rijstepap en griesmeel. Meestal gewoon uit de pan, voor pudding doe ik het in een schaal. Of in een leuke vorm:

Vanavond eten we dus vis......
Lekker met eigengemaakt sap.

Het is hoog tijd om weer verder te gaan, nog wat plaatjes van een speelhoekje van de jongens:

Was ooit Super Geheime Hut.
Ze hebben nog een hut, maar dat is een meer gecultiveerde (soms).
Deze is echt zelf bedacht en zelf gebouwd.
En: verder van huis (dus spannender).

Soms ook wel Rovershut genaamd.
Of schuilplaats voor spionnen.
Hij heeft duidelijk zijn beste tijd alweer gehad....
Maar ze gaan hem vast weer opknappen in de komende tijd.
En als de blaadjes weer aan de bomen komen, zie je de jongens echt bijna niet.

Hier de ander kant.
Ooooh..... wat een rommel.
Nou èn?
Hier spelen ze, fantaseren ze, ontdekken ze.
Slingeren als aapjes door de bomen, 
bedenken grandioze strategieën,
proberen materialen aan elkaar te bevestigen,
ijverig als jonge honden slepen ze er van alles naartoe.
Kortom: een plek voor de jongens, waar wij als volwassenen alleen komen op uitnodiging of als om hulp gevraagd wordt!





16 opmerkingen:

  1. ik heb maar 1 woord na het lezen van je blogje GEWELDIG!!! en dat gaat over alles de kist de yogurt het vistoetje en natruulijk het spel en speelgoed van de jongens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo gezellig en herkenbaar, jou vertelsels. Laat de jongens maar heerlijk genieten van jullie ruimte, dat zou je elk gezin gunnen! Gelukkig komen er steeds meer stukken "hutten-bouw-bos" e.d.
    zodat ook rijtjeshuis en flat kinderen buiten kunnen sjouwen en ravotten. Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh leuk, ik heb echt gene plek voor een hooikist en lonk al een tijdje naar een soort van hooimadam (google er maar eens op) die je dus waarschijnlijk ook zelf kunt maken van idd oude dekentjes etc :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja die hooikist triggert mij ook wel wat. Wij hebben voor kerst een soort piepschuim- bewaarbox gekregen. Misschien kan die ook wel als hooikist worden gebruikt. toch eens uitproberen
    Verder, die hutten die de kinderen bouwen. Ik heb ook nog ergens foto's daarvan. En ik weet nog hoe het voelde toen ik het zelf met vriendinnen deed... heerlijke herinneringen.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk blogje!
    Wat fijn dat jullie kinderen lekker buiten huttenbouwen, dat vergeet je later nooit meer.
    Kost niets en is het mooiste wat er is voor kinderen.

    leuk zo'n hooikist, ben benieuwd wat voor gerechten je er nog allemaal uit maakt.

    groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog nooit gehoord van een hooikist en de functie daarvan, weer wat geleerd :) Die huttenbouw roept een gevoel van nostalgie op: vroeger wilde ik met mijn broertjes ook altijd hutten bouwen, helaas woonden we in een nog jonge wijk zonder veel groen... Heerlijk dat je kinderen zo lekker kunnen spelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel erg leuk zo'n hooikist. Zelf gebruik ik er een thermo'skan voor. Lekker vis;)pudding.
    Heerlijk zulke fantasie plaatsen voor de kinderen. Lekker ravotten en slapen als rozen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat was het gezellig hé?! Lydia had het heel de middag over je jongste! Hier staat een hooikist ook al een poos op het verlanglijstje, maar manlief is er nog niet aan toe gekomen...
    Heerlijk zo'n plek waar de jongens hun gang kunnen gaan, veel beter toch dan achter de computer hangen?!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik had vandaag mijn ontmoeting met een medeblogster: hartstikke leuk en heel vertrouwd, zeer zeker voor herhaling vatbaar! Ik had er graag een autorit van (heen) 2 en (terug) anderhalf uur voor over!
    En die hut: zó herkenbaar van mijn jongens vroeger. Wat zijn buitenkindjes bevoorrecht!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk, zo'n hooikist. Die van ons is van piepschuim, een grote box die voor schoolmelk wordt gebruikt, met oude dekens en kranten(weinig hooi en weinig kist dus...). Ik stoof er ook het vlees in, maak erwtensoep of rijstepap. Geweldig! En wat boffen jouw kinderen met zoveel ontdek en speelruimte. Dat gun je toch ieder kind!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wij bestellen inkt voor de printer bij 123 online.
    en wat een leuke post ik heb het met plezier gelezen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik gebruik al lang een hooikist,
    ik heb hem gevuld met schapewol (gekregen)
    ik gebruik hem voor vanalles,
    rundvlees smorgens voor mijn werk zet ik het even op dan in de hooikist en als ik thuiskom smiddags is hij nog heel warm en zet ik hem weer even op het vuur en dan weer in de kist.
    rijst is veel lekkerder uit de hooikist en kan niet mislukken.
    1,5 kopje (senseokopje) water en 1 kopje rijst per persoon. even aan de kook brengen en dan een paar uur in de kist en je hebt heerlijke rijst die niet te droog of te klef is.
    gr jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een handige hooikist! Lijkt me erg leuk om uit te proberen! Gaaf, die speelplek van je jongens, hier hebben we een ook 'hut' gemaakt voor de meiden in de tuin, hebben ze pas helemaal beschilderd met rose bloemen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gaaf die hutten!
    En ik hoop dat je nog 's goede hooikistrecepten gaat plaatsen...af en toe doe ik het ook in een vierkante mand met schapenwollen kussenslopen erin, die vinden we niet zo fijn slapen, maar zo worden ze dan weer goed gebruikt. Ik doe dat vooral als ik 's middags weg moet en toch graag het eten (bijna) klaar wil hebben om half 6.
    Wat leuk dat je bij 'onder de knotwilg' bent geweest, ik geloof het gelijk dat dat heel gezellig was!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Reacties
    1. Bij toeval kwam ik de site tegen! Heel leuk...zelf blog ik ook..........zie www.karin58.blogspot.com ik probeer zo mijn kinderen en kleinkinderen op de hoogte te houden van ons leven in Drenthe, ook schrijf ik er recepten op.........Leuk...Karin

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...