Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 23 maart 2012

Koeien naar buiten en tuinwerk

Met zulk mooi weer krijgt Farmer ook de lentekriebels: de koeien kunnen buiten wel een hapje gras gaan halen! Op de drogere percelen kunnen ze nu wel lopen. Maar de eerste dagen bleven ze in de kleine wei bij de stal. Dan gaan ze ook maar een paar uur per dag, ze zouden met de felle zon hun uiers en spenen kunnen verbranden. Reken maar dat ze er dan met het melken niet rustiger van worden....

Woensdagmiddag. 
De jongens wachten tot de deuren opengaan.

Er zijn mensen die beweren dat de koeien net zo lief binnen blijven.
Waarom proberen ze de stallen dan zo te bouwen dat steeds meer de buitencultuur nagebootst wordt?

Achter Farmer aan gaan ze graag mee!

Af en toe een dolle sprong - dat krijg ik nooit goed op de foto.
Dat moet je gewoon meemaken.

Er staat echt nog niet zo heel veel gras. 
Maar het is altijd een mooi gehoor en gezicht als ze grazen.

En ze worden er mooi schoon van.
Dat is met melken ook weer prettiger.

Nog een reden dat ze de eerste dagen niet te lang naar buiten gaan is dat ze zo kunnen wennen aan de andere structuur van het gras.

Vandaag gaan ze naar een grotere wei. 
Vanaf nu dus weer een extra taakje: koeien halen voor melkenstijd.

Het mooie weer blijft waarschijnlijk nog een tijdje aanhouden, zo is de verwachting. Dus ik probeer in de ochtenden mijn binnenwerk zoveel mogelijk af te krijgen en de middagen ben ik in de tuin. Snoeiwerk en schoonmaken (onkruid verwijderen). Ook het kruidenwiel heb ik schoongemaakt. 
Verder hebben we kruiden voorgezaaid, en prei en ui. Dat voorzaaien doen wij omdat de grond buiten nog zo kluiterig is omdat het zo laat gespit is. En dat komt weer door tijdgebrek en doordat we zware kleigrond hebben. In het kasje zaaide ik nog de kroten en wortels, en snijbietzaad moet ik nog halen. En dan nog de bloemen zaaien. Ach, we zijn altijd een  beetje laat. Een stukje van het gespitte land moet ook klaargemaakt worden voor het zaaien van de erwten en peulen.
Ik heb ook al het eerste kopje brandnetelthee op. Gewoon van de eerste jonge blaadjes. Goedkopere thee kun je niet krijgen. Ik wil me daar de komende tijd wat meer in verdiepen, om zelf van (on)kruiden thee te maken (ideeën welkom).  

Gisteren liepen de dames hier al op slippers, want die bewaren ze in hun eigen kamers. Van de rest staat het elders, ik moet dat allemaal  nog tevoorschijn halen... de wanten en mutsen liggen hier nog paraat ;) Jongste zoon wilde ook "flippers" aan. Om de 5 minuten vroeg hij erom, dus ik ga die doos waar die flip-slip-gevallen van de jongens inzitten maar eens opsnorren....



16 opmerkingen:

  1. Ik ga ook es snel de winterjassen uitwassen.. Heerlijk die foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zó leuk: koeien in de wei. En: natuurlijk! Hier in 't dorp is jammergenoeg geen boer meer met koeien of schapen. Een voordeel heeft dat wel: ook de vliegen zijn weg. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zullen de koeien weer blij zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig hoor de koeien buiten. Ook weer het een en ander van opgestoken: dat koeienspenen kunnen verbranden en dat ze moeten wennen aan de structuur vh gras e.d. Interessant om zo mee te kijken : )

    Groetjes,

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo lekker die lente taferelen.. Hier gooien komen ook langzaam de diertjes naar buiten...Zo fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk he, als ze naar buiten gaan. Bij schoonfamilie springen ze ook alweer in het rond.
    Gr, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tjonge, nooit geweten dat de uiers en spenen kunnen verbranden in het zonnetje! Ik heb ook altijd zo' n moeite met de overgangen van de seizoenen, de sjaals en mutsen liggen er ook nog en ik moet hoognodig de kleding gaan wisselen....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja een mooi gezicht is dat die gekke koeien die zich uitleven ik zag het ook op t.v gisteren. Heerlijk ook dat weer. Hier zijn we ook al druk in de tuin. Onze groentetuin moet nog, een boer uit de buurt vreest het en doet er meteen oude koeienmest onder zodat we meteen daarna aan de slag kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is weer boeiend om te lezen. Ik houd ervan om een kijkje te krijgen in jullie bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi om te lezen. Nooit gedacht aan verbrande uiers en zo. Wat komt er toch veel kijken bij een boerderij.
    Je hebt gelijk dat je gaat genieten van eht mooie weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig, die koeien weer de wei in. Mijn dochter heeft haar slippers ook weer tevoorschijn gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig gezicht als de koeien weer in de wei staan!
    Hier moeten ook nodig de zomerspullen voor de dag gehaald worden... Nou ja: vandaag waren we op de tuin dus droegen we toch alle 3 laarzen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. oh wat zullen de koeien in hun nopjes zijn, heerlijk verse groene grassprieten te mogen afknabbelen! ik denk dat er voor jullie nu veel werk aan het aankomen is! zonnige groet, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk, het verhaal over 'de koeien naar buiten'. Het is inderdaad altijd een schitterend gezicht, zoals ze springen en blij zijn.
    En die 'slippers', ja daar krijg je toch weer zin in hè, tenminste...de kids.... Leuk!!!
    Groetjes Hannie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier lopen de koeien ook weer buiten. Een mooi gezicht dat zwart bont tussen het groen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gaaf lijkt me dat, die grazende koeien. Nooit geweten dat ze moeten oppassen dat hun 'onderstel' niet verbrand.
    Hier ook alles al op slippers, maar de winterjassen hangen ook nog hoor, die hebben we nog nodig zeggen ze.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...