Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 2 maart 2012

Pannenlap met koeienkop in Tunische haaksteek

Ik had al een hele tijd een Tunische haaknaald. Dat is een lange haaknaald. Die tunische haaksteek wilde ik al heel lang eens proberen. Deze winter kwam daar eindelijk van. Want al die amigurumi-figuurtjes vind ik heel leuk en wil ik ook weleens proberen, maar ik had nog steeds maar 2 nieuwe pannenlappen en wat is nou twee?  Dus bleef ik maar bij het praktische.
Het duurde anders  nog best even voor ik die tunische steek onder de knie had. Vol goede moed was ik begonnen. Bij deze techniek bestaat een toer uit een heen- en een teruggaande toer. Bij de heengaande haal je de steken op en die laat je op de haaknaald staan. Bij de teruggaande toer haak je de steken af, zodat je aan het eind van de toer weer 1 lus op de naald hebt. Maar mijn broddelwerk leek niet eens op het plaatje wat in mijn boek stond! Nog iets anders gedaan, maar nee hoor, dat werd 'm ook niet. Uiteindelijk heb ik in een ander boek nog een plaatje gevonden van hoe je de steken dan opneemt, in de loodrechte lus van de vorige toer. En toen viel het kwartje. Hèhè, nu zijn het mooie blokjes geworden.


Dus toen de steken voor de pannenlap opgezet. Dit haakwerk is erg dicht. Ander haakwerk kan erg open zijn, en dat vind ik ook heel mooi, maar voor een pannenlap is dit een prima steek, je krijgt een mooi dicht en stevig lapje, wat denk ik erg lang mee gaat.


Eerst voelde het wel onwennig, zo'n lange naald. Ik had juist daarvoor een sjaaltje gebreid en aan het eind gekomen van de heengaande toer deed ik een vergeefse graai naar de andere naald, die er niet was ;-)


Toen het klaar was haakte ik met een kleinere, gewone haaknaald een rand eromheen, met een lusje eraan.
Hm.... ondanks de twee kleuren vind ik het toch wat saai.
Maar, dat is het leuke dan weer van deze steek, hier kun je op borduren...


Ik zocht eerst op internet naar een patroontje van een koeienkop. Maar ik zag alleen van die kinderkamer-koetjes met enorme ronde snoeten enzo. Ik wilde liever meer een echte. Uiteindelijk vond ik een patroontje in een boekje en dat heb ik nog iets veranderd, want daar leek de neus wel een varkenssnuit. Ook de tekening op de kop heb ik aangepast.


En zo kan het toch wel, dacht ik.
Jongste dochter vond 't maar een hoop werk voor zoiets simpels... Maar, wierp ik tegen, een pannenlap gebruik ik elke dag, daar kijk ik nog vaak tegenaan, dusss...
Bovendien ging het me vooral om het proberen van iets nieuws (voor mij dan) en een rustig werkje voor 's avonds op de bank (als ik daar beland dan) en niet om een haastklus die zo snel mogelijk af moet zijn.

En nu vind ze 'm toch erg leuk geworden ;-)
En Jongste zoon vindt dat op de andere een varken moet komen. En op nog een andere een schaap. En een kip. En.....
Ik hou het toch maar bij een koe, misschien een roodbonte met een iets ander tekening, of een blaarkop....



21 opmerkingen:

  1. Wat leuk! En die koeienkop is erg goed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het klinkt moeilijk, maar wat heb je daar een fantastische pannenlap meegemaakt! Die koe vind ik echt prachtig. En ook leuk omdat jullie op een boerderij wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé wat mooi! Ik heb ook nog zo'n haaknaald, die was nog van mijn oma. Àls ik een rust heb 's avonds op de bank ....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jolanda,

    Erg leuk geworden!

    groeten van Marijke (trouw meelezer!)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, grappig is-t-ie geworden zeg. En je bent gelijkertijd (alweer) lekker bezig he

    BeantwoordenVerwijderen
  6. geweldig je hebt de smaak te pakken en wat zijn ze leuk geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tunisch haken is niet zo moeilijk als je het eenmaal door hebt. Mooie pannenlap is het geworden, heel gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, Johanna, Het is niet moeilijk en leuk om te doen.

      Verwijderen
  8. Erg mooi geworden! Nu weet ik gelijk waar die lange haaknaald voor is die ik van mijn moeder heb overgenomen :-)
    Groetjes Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat heb je echt supernetjes gedaan!Hij is echt leuk geworden!
    Of eh...het is een zij natuurlijk :-)
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat knap gemaakt en helemaal passend bij jullie. Jongste zoon heeft een beetje gelijk met z'n kip,schaap en varken. Zijn ook leuk om tegenaan te kijken.
    fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker heeft Jongste gelijk, maar dan moet ik nog weer op zoek naar een ander patroontje. Later misschien eens...

      Verwijderen
  11. Wat leuk! Lijkt me ingewikkeld, maar het resultaat mag er zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, wat ziet dat er leuk uit. De koe maakt het helemaal af vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo he, ziet er erg leuk uit! Knap gemaakt. Ik wilde wel dat ik kon haken...zucht

    BeantwoordenVerwijderen
  14. super gedaan zeg,echt heel erg leuk geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat is dit leuk geworden, een super idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. super.. is dat even leuk! Wat een prachtige koe trouwens.
    Ik ga ook eens aan de slag met zo'n haaknaald.. ziet er zo netjes uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat leukkkk prima idee ikwil ook eens met zo.n punische steek. haaknaald aan de slag groetjes wilmie

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...