Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 16 maart 2012

Takkenbossen voor de vuurkorf

Gisteren heb ik eerst de badkamer een goede beurt gegeven. Het was vorige week doordat middelste zoon ziek was, blijven zitten, dus behoorlijk nodig. Ik had in ieder geval wel eer van mijn werk! De wc,s neem ik ook altijd op donderdag goed onder handen. 's Middags de boodschappen nog, eten koken, de was, de dag vloog weer voorbij.
Ondertussen heeft mijn Farmer weer een deel van de moestuin omliggen.

Klein knechtje haalde de losse rommel weg.
'n Paar minuten. Toen zag hij wormen en was dat interessanter.

Vandaag  is Farmer druk met het uitrijden van de mest op het weiland. Tenminste, op de plaatsen waar het droog genoeg is. 

De jongste twee dochters waren vroeg thuis en namen hun boeken mee naar buiten. Jongste zoon plaatste zijn stoeltje er gezellig naast en zorgde voor de achtergrondmuziek met zijn voortdurende babbel.
Plotseling genoeg van de letters kwam middelste dochter de keuken in en ging koekjes bakken.

Als zij het recept uitkiest weten wij al dat het iets met chocola wordt... cacao deze keer.
Lekker even met je handen bezig en ik was met het eten bezig, dus het werd al kletsend nog gezellig ook.

Vandaag was ik ook al binnen druk bezig met bijvoorbeeld - zucht - opruimen.... Maar vanmiddag kwam de zon lekker door en ik dacht: 't is wel goed hier, ik ga lekker even naar buiten!

Ik heb een beginnetje gemaakt met snoeien. Normaal gooien we dat snoeihout altijd achter de kuilplaten op een hoop, maar op dat hoekje willen we de aardappels gaan poten, dus moet het voor een deel leeg. Of dat dit jaar nog gebeuren zal, weet ik ook niet, maar dat is eigenlijk het plan. Nu las ik pas ergens dat men van snoeihout kleine bundels maakte en dat heb ik nu ook gedaan. Voor in de vuurkorf, als 't mooi weer is.

Ik heb ze met strotouwtjes gebundeld. Het schijnt dat je zulk soort takkenbossen ook kunt kopen bij de tuinwinkels, maar ze kosten nogal wat. En deze zijn puur, onbehandeld met wat voor goedje dan ook.

En deze ga ik nu nog even opbossen.
Ik hou de lengte aan van ca. 50-60 cm, dus deze knip ik nog door.
We hebben net gegeten en de jongens mogen ook nog even naar buiten.

Heerlijk... lente.




19 opmerkingen:

  1. zo eindelijk weer even tijd vrij maken om alles bi te lezen bij jullie. fijn he dat t bijna lente is....hier gaan we ook aal de slag in onze kleine moestuin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk en wat een mooi idee met die takken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vind het leuk om je berichten te lezen over het boerderijleven. Lijkt me heerlijk op een boerderij wonen...
    En idd; heerlijk... lente!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. vanmiddag scheen het zonnetje hier ook heerlijk,en wat zijn jullie ook druk bezig en zijn de koekjes gelukt!.

    goed weekend
    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha ha, die foto's hadden van ons gisteren kunnen zijn! Wij hadden ook een kleine kruimel in overall aan het 'helpen' en manlief het laatste hoekje aan het spitten! Alleen waren de batterijen van m'n fototoestel leeg...
    Handig zo die bossen met takjes! Ik gebruik de dunne takjes ook vaak als aanmaakhoutjes in de kachel, werkt prima!

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk je verhaal in de krant!
    Wij eten vandaag patat, maar dat komt, omdat de halve familie hier komt, zo'n 25 man, dus deze keer halen wij het!
    Groetjes, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk dit weer dan toch he, kinderen weer lekker buiten bezig en zelf ook. Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gezellig he, als de zon schijnt zoals donderdag. Dan lijkt het leven veel makkelijker en gemoedelijker te gaan. GENIETEN in hoofdletters.
    Groetjes en fijn weekend,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heb maar een heel klein moestuintje, maar nog niet aan omspitten toegekomen. ondanks het zonnetje kan het soms toch nog aardig frisjes zijn en dan krijg je me niet gemakkelijk naar buiten. behalve om te gaan wandelen natuurlijk! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk stuk in de krant! Wij eten niet zo vaak patat, maar zoals jij het klaarmaakt van zelfgesneden aardappels lijkt het me toch gezonder, en dan wat groente erbij, dan kan het best voor één dag in de week. Ik geniet nog steeds van je blog, al reageer ik niet zo vaak.
    Goede zondag, groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk, die takkenbossen voor de vuurkorf. het klinkt echt alsof het lente wordt op jouw blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk om het boerenleven een beetje mee te volgen... Hard werken lijkt me, en dan is het extra lekker als het mooie weer eraan komt! Hier genieten we ook van een heerlijk zonnetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo,

    Leuk stukje in het R.D.
    Wij eten vaak s`maandags patat met de overgebleven soep van zondag.

    Ik luste vroeger geen patat en ben er nog geen fan van.
    Misschien als ik het zo zou bereiden zou het lekkerder kunnen zijn.

    groet van Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier reden ze ook met de gierkar maar zaten al in de weide vast, toen kwam traktor 2 die ploegde er ook nog een paar grote voren in. Verder op zag ik het ook gebeuren.
    heerlijk dat de lente in aantocht is. Kun je van die takken bossen ook bezems maken of is dat ander hout?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. heerlijk die kleine knullen zo lekker mee helpen buiten :-)
    zien ze er zo stoer uit in die overalletjes ook :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Iets met cacao is ook lekker! Ik heb voor het weekend choco-kokostaartje gemaakt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij zijn van plan om binnenkort een vuurkorf te kopen. Zo kunnen we deze zomer ook op koele avonden genieten van onze tuin.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...