Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 3 april 2012

Allegaartje

Gisteren begon het al vroeg: Middelste zoon wilde niet uit bed. Niet naar beneden. Niet aankleden. Niet eten. En vooral: NIET naar school. En  hij had hier een pijntje, daar een ongemakje. "..en het kriebelt zo in mijn nek!", zei hij, driftig krabbend. Ik blies eens in z'n nek, wreef wat en suste: "Ach jongen, je maakt van een mug een olifant." "'t Zíjn helemaal geen  muggen!!", riep hij vinnig. Wij (oudste dochter en ik) moesten daarom lachen, maar hij kon echt niet meelachen. Oei.... 't was dus menens bij hem. Uiteindelijk maakte hij toch maar de onvermijdelijke gang naar school. Tussen de middag zong hij zijn geen-zin liedje nog maar eens een keer en na schooltijd hadden we geen kind aan hem, zo heerlijk was hij aan het spelen, binnen en buiten. Na het avondeten begon het echter opnieuw: huilen om niks, drama's maken van kleinigheidjes. Hij ging om half 8 naar bed en toen zijn broer om kwart over 8 ging, was hij nog wakker, terwijl ik dacht dat hij zo vermoeid was.
En vanmorgen was er niets meer aan de hand. Je vraagt je af: zou er toch iets grieperigs aan hem geweest zijn? Jongste dochter kwam gisteren grauw van vermoeidheid uit school, met kloppende hoofdpijn, die is nu thuis om even bij te tanken, heeft nog steeds hoofdpijn. Er waart wel iets rond, denk ik.

Vanmorgen belde Oudste dochter me: 'k ben mijn pas vergeten.... Oké, dan verenig ik 't onaangename maar met het nuttige: ik moest de buspas van Jongste dochter laten nakijken bij een bemand loket van de NS, en het dichtstbijzijnde is Den Bosch. Vlak daarbij is oudste's stageplek, dus 1 x rijden. Die pas was zomaar ineens onbruikbaar... de kaartlezer liet niets zien. Over gebeld en ach, je snapt vast wel wat een vrolijkheid dat allemaal weer geeft. (Kunnen wij niets aan doen mevrouw, er is waarschijnlijk iets met de chip, u moet "even" naar een loket...) En ik had onlangs al online opgewaardeerd maar kreeg het niet bijgeschreven. Kreeg ik mijn geld wel terug maar je moet alles dus weer opnieuw doen.... grrr. Gelukkig, gelukkig is de pas weer in orde en staat erop wat erop moet staan. Op weg naar huis reed ik natuurlijk weer een verkeerd straatje in, bleek éénrichting te zijn... na wat manoeuvreren kwam ik wel weer waar ik zijn moest.
Nou kom ik met ondefinieerbare regelmaat wel in de stad, maar ik voel mij in de betonnen wirwar van steegjes en straatjes altijd een rasechte plattelander.....

Verder gaat het hier zijn gewone, hectische gang. Een paar koeien moesten weg voor de slacht, waaronder Olifant. Die bijnaam kreeg de dame voor haar enorme omvang, niet eens zozeer in de breedte, als wel in de hoogte, stak met kop en rug ver boven de andere koeien uit. De prijs is momenteel niet slecht.
Het kuilgras is op, Farmer heeft pakken kuilgras gekocht en is die nu ophalen, tussendoor is hij nog naar een vergadering, die schijnen ineens overdag te zijn.... We hopen dat er dit jaar meer gras zal groeien dan vorig jaar.


Farmer heeft de rest van de moestuin niet meer gespit vanwege tijdgebrek, maar gelijk gefreesd. Dan heb je wel meer kans op onkruid, maar je moet wat. Een paar palen geslagen, gaas eraan.... daar moeten de erwten gezaaid.

Van lieverlee breekt de tijd aan dat alles klaargemaakt moet worden om ook de jongere dieren naar buiten te doen. De pinken gaan dan naar buiten en de oudere kalveren gaan naar de open front-stal (die is open aan de voorkant). Pas vroeg Oudste zoon wanneer de kalfjes naar de open stront-stal gaan.... blijkt hij altijd gedacht te hebben dat die stal serieus zo heette. Nou ja, stront is daar wel, en weet hij veel wat front is... Hij lacht zelf ook mee als wij daarom lachen moeten en het hem uitleggen. Hij heeft ook weer wat erbij geleerd!


12 opmerkingen:

  1. Heerlijk, zoals kinderen heel onbevangen uitspraken kunnen doen. Je hebt een gezellig stel Jolanda!! Vooral die van die muggen....zoooo grappig....
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn zoon had gisteren hetzelfde. Ik vind het dan soms best lastig om te onderscheiden of er echt iets is, of dat het gewoon frisse tegenzin tegen school is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kinderen hebben zo hun eigen interpretatie. Ik zei vroeger vaak al lachend tegen mijn zoon "ik hou van jou want de lucht is zo blauw". Tot hij me op een dag vroeg waarom ik niet van hem hield als het buiten donker was. Had het mannetje al die tijd mijn woorden letterlijk genomen en gedacht dat mijn liefde vasthing aan de kleur van de lucht...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moest zo vreselijk lachen om de stront-stal.. gniffel. Die van Nena hierboven vind ik ook wel iets om over na te denken, kinderen nemen het zo letterlijk. En onthouden het ook nog vaak :-S...

    En je bent trouwens verder met de moestuin als ik ;-)

    Liefs van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn moeder hield èèn van ons viertjes weleens(heel soms)een dagje thuis van school. Gewoon zomaar. Niet omdat we ziek waren of zo. Dat was zò leuk en fijn altijd! De volle aandacht van mijn moeder en leuke dingen doen, terwijl je wist dat alle andere kinderen op school zaten. Als kind geniet je daar volop van en na zo'n dagje thuis was school de volgende dag gewoon weer leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja het kan best,er heerst wel griep in het land,hier gaat het nog goed maar ik zal het niet te hard roepen.leuk om te je postjes te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. vrolijke hectische boel is het daar bij jullie! en tussen het werk door kan er nog eens gelachten worden! haha, de strontstal, grappig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer een heel verhaal.. net als ik ze vroeger had. Wat een gestress soms he? Als het maar weer in orde komt. dan is het niet zo erg. Fijne paasdagen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er heerst veel keelklachten, verkoudheden dus het zou maar zo kunnen. Het is ook apart weer. Zomerjas, winterjas. Je merkt het meestal snel als het menens is.
    Leuk die uitspraken van kinderen. Je kan maar oppassen soms wat je zegt. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier hebben ook een meisje die om alles kan huilen.
    Net wat je zegt, er zal wel iets in de lucht hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een humor om die stal :-)
    Het is bij jullie nooit saai zo te lezen, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Er is altijd wel wat te doen he, op de boerderij.
    Wat vervelend dat van je zoon. Kennelijk is school niet fijn? Voelt hij zich niet op zijn gemak?
    Erg vervelend, vooral als het dagelijks meerdere keren terug komt.
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...