Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 17 april 2012

Consuminderen: hoe dan?

Altijd weer prettig, zo'n normale week, zonder al teveel extra dingen. Dan heb je weer tijd om het huis flink te doen en je was weer gedaan te krijgen. Wat ik dus ook ijverig allemaal deed, plus de administratie, die ik weer goed op orde maakte.

Natuurlijk heb ik tussen al die bedrijven door steeds nagedacht over het vervolg van het consuminderblogje.
Wie goed leest zal door veel van mijn verhaaltjes heen (volgens mij) de rode draad van een eenvoudig en matig leven wel opmerken, ook al zet ik daar lang niet altijd het label consuminderen bij. Want verstelwerk (label naaiklusjes) en inmaken en ja, zelfs het kindervermaak heeft er m.i. alles mee te maken. En zeker, ook onze kinderen zitten weleens achter de computer, en hebben playmobil en lego, trekkers en beestjes. Maar het mooiste speelgoed is en blijft altijd de gave die ze hebben meegekregen: hun fantasie. Ik vind het altijd geweldig leuk om dat te horen en te zien bij hen. We hebben hier wel veel ruimte, daarmee zijn wij dan wel verwend.

Goed, een poging voor een opsomming... zonder het idee te hebben volledig te zijn:

* Kleding. Vroeger maakte ik veel kleren voor de meisjes zelf, maar voor de jongens niet meer. Geen tijd voor en ook geen zin in. Bovendien vind ik een broek met rits heel wat moeilijker dan een jurkje. Nu krijg ik nogal eens van iemand tweedehands kleding of ik koop tweedehands. Wat ik verder nog nodig heb koop ik bij Hema of Zeeman of soortgelijk (De eerste vind ik wel beter van kwaliteit). Om merken geef ik niet en gelukkig de kinderen ook niet echt. Verder repareer ik kleding, alleen een rits vind ik lastig, mijn schoonmoeder doet dat weleens voor me. Sokken stop ik, mits de gaten niet te groot zijn. De twee oudsten krijgen nu  kleedgeld en gaan daarmee ook niet naar dure winkels.
* In de keuken gebruik ik allerlei dingen opnieuw. Boterkuipjes en ijsdozen voor het invriezen, broodzakken, glazen potten met deksel, lege enveloppen (grote om dingen op te sturen en kleine als kladblok), enz.
* Bij boodschappen is het heel nuttig om eens het goedkope huismerk of budgetmerk te proberen, bij veel dingen is de kwaliteit vergelijkbaar of beter of dusdanig goedkoper dat je de iets mindere smaak op de koop toe neemt. De duurste merken staan altijd op ooghoogte, 't is goed om je daarvan bewust te zijn. Maak altijd een lijstje, dan koop je minder snel allerlei dingen die je niet nodig hebt. Dat is ongemerkt vaak meer dan je je realiseert.
* Als ik iets nieuws nodig heb kijk ik eerst een tijdje rond (als het niet dringend is natuurlijk) voor een tweedehands alternatief, dank aan kringloopwinkels, rommelmarkten en marktplaats.
* Ik bak zelf veel, van koekjes tot brood. Dat doe ik ook erg graag. Koekjes bakken lijkt een hele klus als je dat bijna nooit doet, maar ik draai m'n hand er niet meer voor om.  Ik koop ook brood, want sommigen hebben dat liever. De broodkruimels van ons eigengebakken brood (vanwege de stevige korst zijn er dan meer dan bij gewoon brood) gebruik ik in het gehakt. Gewoon van de plank af verzamelen in een potje.
Ook het gebruik van kant-en-klare producten wordt in huize Farmer steeds minder. Het geeft enorm veel voldoening om steeds weer iets onder de knie te krijgen zonder dat je daar zo'n pakje voor nodig had.
* We hebben een moestuin en fruitbomen. Het is veel werk, zeker in de oogsttijd als er veel ingemaakt en ingevroren wordt, maar ook dat bespaart veel en is bovendien zo mooi. Niet ieder heeft de mogelijkheden hiervoor, toch vind ik het altijd fascinerend om te zien hoe mensen woekeren met hun ruimte en zo toch op kleine schaal tuinieren. Koop anders flink in op de tijden dat de aanvoer van groente en fruit het grootst is en het meestal goedkoper is en doe het teveel in de vriezer of weck.
* Onze eigen koeien geven de dagelijkse melk en ik maak er yoghurt en pap van. Zelf een beest laten slachten doen we dan weer niet, ik denk daar weleens over na.
* Ik knip zelf de haren van onze kinderen en Farmer scheer ik. Dat is ook een flinke besparing, ik heb eens een cursusje gedaan  hiervoor. (Ook hier kun je een label over vinden.)
* Schoonmaakmiddelen hiervoor en daarvoor zijn vaak overbodig, ik ben ook aan het minderen hierin. Mijn zus gaf me een tip hoe zij dat doet: halfom schoonmaakazijn en goedkope allesreiniger doet zij in een spuitflacon en heb  je zo handig bij de hand. Zo ongeveer overal bruikbaar.
* Dit geldt ook voor allerlei lichaamsproducten. Ik ben (nog?) niet van de alternatieve shampoos, maar talloze poeders en lotions en crêmepjes zijn aan mij niet besteed. Ik hou het bij shampoo, mousse, deo, een dagcrême en handcrême. En o ja, een geurtje. Je moet trouwens niet teveel smeren, dan kan een reactie van de huid zijn dat je steeds meer nodig hebt. Echt waar.
* Water. Hier kan ik zelf nog wel beter op letten om eerlijk te zijn. Nog te vaak verspil ik water, terwijl ik het zou kunnen opvangen en ergens anders voor zou kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld mijn orchideeën, die ik eens per week een kwartier in het water zet. Dat water zou ik kunnen opvangen als ik de douche aanzet, en die nog warm moet worden. Ik noem maar een voorbeeld. Ga ik vanaf heden doen!
Douchen, daar heb ik het al weleens over gehad, dat doen we 2 keer per week. Het is echt een aanwensel om dagelijks onder de douche te gaan. Niet eens goed voor je huid, die wordt maar droog van al die zeep. En dan moet weer met lotion enzo aan de gang. Een kattewasje volstaat voor andere dagen. De meiden gaan ook weleens 3 keer, ik zeg daar niet teveel van, ook niet de tijdsduur die ze eronder staan, mits niet te lang natuurlijk. Maar ik ga niet met een stopwatch erbij staan.
* Dat brengt me op een ander punt, nl. dat het met kleine kinderen makkelijker besparen is dan met grote kinderen. Het moet allemaal wel leuk blijven en dus krijgen ze in het weekend chips of wat ander lekkers. En we brengen en halen ze naar vriendinnen die niet zo in de buurt wonen. De één ziet de zin van het consuminderen meer in dan de ander.
* Wat betreft de lasten betreffende telefonie en stroom, wij blijven doorgaans bij dezelfde met het meest basale pakket. Het schijnt nuttig te kunnen zijn om eens wat meer te wisselen van leverancier maar Farmer houdt niet zo van dat gewissel. Bij de mobiele telefoons maken we gebruik van beltegoed en beslist geen abonnementen. Farmer had voor zijn eigen toestel een tijdje een abo, maar hij kreeg van kpn te horen dat het voor hem gunstiger was om met beltegoed te werken!
* Wij  hebben de thermostaat standaard staan op 18 graden, dat lijkt koud, maar je went eraan. Als je gewoon bezig bent is het warm genoeg. Als je stil zit, zoals nu ik achter de pc zit, is het een beetje kil, maar daar zijn vesten handig voor... op zondag draaien we hem wel iets hoger, dan zit je meer en het mag toch wel comfortabel zijn.
* Was alleen als het nodig is. Ik heb trouwens begrepen dat je beter geen kort programma kan kiezen, omdat daarbij juist meer water gebruikt wordt (weet iemand of dat juist is?). En zorg dat hij vol is. Ik heb trouwens nu een machine die de duur van het programma aanpast: als er minder in zit, duurt het korter. Een wasdroger heb ik, ben ik wel blij  mee, vooral in de winter. Maar ik gebruik hem steeds minder. Probeer het toch weer meer op te hangen. Als die kapot gaat, weet ik nog niet of ik er weer een neem. En de vaatwasser, daar zou ik toch wel erg aan moeten wennen om die te missen. Je hebt dan altijd zo'n vol aanrecht en dat  is toch al zo'n zwak punt bij mij.... Een tip is wel om na te denken voor de aanschaf, wat de meerwaarde van een apparaat is, of je echt niet zonder kan.
* Waar wij nou heel moeilijk op kunnen besparen is het benzineverbruik. We wonen zoals je weet in het veld (zoals we dat hier noemen) en overal moet je voor rijden. Vier keer heen en weer voor school. Het is ruim 3,5 km naar het dorp. Gelukkig rij  ik samen met de buurvrouw, dus dat is 2 keer. Het is op zich wel te fietsen maar met 3 jongens erbij vind ik het toch een heel gehaast, bovendien laat ik buurvrouw dan zitten (die een baby heeft). Nu ga ik de komende tijd proberen om minder vaak (eens per maand) mijn gewone boodschappen te halen. En als ik tussendoor naar de winkels moet, de fiets te nemen. Maar dat ben ik vaker van plan geweest en is lastig uitvoerbaar. Het kost meer tijd en voor je het weet is 't weer laat en moet ik eten opzetten of aan het schoolhek staan. Ik probeer zoveel mogelijk te combineren (brief posten als ik toch moet rijden ergens voor), maar 't blijft lastig. Vorige week nog getankt voor op 'n cent na 100 euro :(

.... zelfgemaakte hapjes....

Dat was een hele droge opsomming en zoals gezegd lang niet volledig. Zometeen schiet me vast weer iets te binnen...
Ik heb dit niet geschreven om een ander aan te zeggen wat-ie wel of niet moet doen. Ieder moet dat voor zichzelf bepalen. Het kan ook zijn dat iemand wel wil, maar het zoveel vindt, waar je op moet letten. Ten eerste is het niet móet, maar zo kán het. En begin niet met alles tegelijk. Begin met de punten die je het makkelijkst uit te voeren vindt. En zoek uit wat bij  je past, want anders werkt het toch niet.

Consuminderen is voor mij niet een doel op zich, maar een manier van leven. Zoals Petra in een reactie zei: bewust nadenken over wat nou werkelijk belangrijk is in het leven. En je leert meer tevreden te zijn met wat je hebt, met de kleine dingen. Dit laatste is niet alleen mijn woord en gevoel, (bijna) iedereen die bewust ging consuminderen deelt dat.

Het is een heel verhaal geworden en als je tot hiertoe gekomen bent, wil ik je wel bedanken voor je aandacht...;)
En natuurlijk zijn andere tips welkom!


21 opmerkingen:

  1. Sinds wij op het platteland wonen zijn onze benzinekosten ook flink gestegen! Echt heel erg balen, maar dat gebeurt hier heel snel heb ik gemerkt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,

    Even een vraagje; hoeveel kleedgeld geef je je dochters? Onze oudste dochter vraagt kleedgeld, ik heb geen idee wat redelijk/zuinig is...

    Ik hoor het graag,

    Groet, Elsa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi Elsa,
      Ze krijgen 50 euro per maand. Ze moeten daar alles voor kopen. De één kan er beter mee overweg dan de ander. Maar het is een redelijk bedrag, niet té bekrompen maar als ze echte merken willen zullen ze zelf bij moeten lappen. Sokken en ondergoed koop ik zelf nog, maar met de oudste, die inmiddels redelijk wat bijverdient, ben ik daar ook mee gestopt.

      Verwijderen
    2. Onze 5 kinderen krijgen kleedgeld en zakgeld. 15 Euro zakgeld en 35 euro kleedgeld per maand. Ondergoed en sokken krijgen ze (gewoon van de H.ema) maar 1 van de jongens wil van die felgekleurde boxers en het verschil moet hij dan wel zelf betalen. Jassen en schoenen krijgen ze van oma. Zakgeld mag wel bij het kleedgeld gedaan worden maar andersom niet.

      Verwijderen
    3. Ik kreeg ook altijd 50 euro kleingeld. Net als mijn broer en zus. En ook hier kon de ene er beter mee overweg dan de ander. Maar je leert wel dat die dure merken niet nodig zijn. Het is een mooi bedrag als je er echt alles van moet kopen, dan word je toch bewuster.

      Verwijderen
  3. Ik vondhet een leuk verhaal om te lezen even een kijkje in iemands consuminder keuken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo,

    Ik lees al een tijdje met je mee, en vindt het erg leuk om zo
    De dingen van je gezine te lezen.

    Ik was vaak op een kort programma, zeker als de wasmachinne niet helemaal vol is.

    Ik kreeg dit jaar geld terug van het water.
    dus ik denk niet dat het meer water gebruikt.

    bedankt weer voor de leuke tips

    groetjes arina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat is inderdaad een hele lange post,maar wel leuk,maar van die broodkruimel snap ik niet zo,ik wil het graag weten wat je daar mee bedoelt,bedoel je echt de kruimels of de korstjes,bij ons lusten de 2 jongsten geen korstjes en die worden altijd weggegooid vandaar,wij douchen ook altijd 2 keer per week is prima toch,en die vaatwasser,ja daar wen je ook weer aan,bij ons is die kapot gegaan en wij doen het al wel weer 2 jaar met de hand en we hebben een lijst gemaakt en iedereen doet het om de beurt hier en het werkt prima en is sneller klaar dan met de machine en het is veeeeel minder water dat je gebruikt,en overdag gooi ik de vaat onderin het kastje in de afwasbak dus ook geen troep op het aanrecht.

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van het zelfgebakken brood komen veel kruimel bij het snijden. Ik veeg de kruimels van de broodplank in een potje en die doe ik door het gehakt of ik maak er paneermeel van. Dit gaat sneller dan je denkt, je hebt zo een potje vol van iets wat je anders weggooit. Dat kun je ook met korstjes doen die niet opgegeten worden, dan moet je die wel laten drogen. Als ze dan hard zijn, verkruimel je ze en bewaar ze in een bus of pot, blijft heel lang goed. Maar zal bij jullie ook weer snel gebruikt worden in je gezin!
      Jij ook bedankt voor je tip over de vaat.

      Verwijderen
  6. Leuk en heel herkenbaar weer deze post! En net wat je zegt: gewoon ergens beginnen en dan ga je er vanzelf steeds meer dingen bij doen (of juist laten...)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om te lezen! Een heel aantal dingen uit je opsomming doe ik ook, gewoon omdat ik mijn geld liever aan leuke en nuttige dingen uitgeef dan aan overbodige luxe. En wij moeten rondkomen van één salaris want ik heb ervoor gekozen om niet buitenshuis te werken nu we kleine kinderen hebben. Veel mensen zeggen dat ze het dan niet redden maar tot nu toe gaat het hier best.
    Sommige dingen uit je lijst zijn hier gewoon niet mogelijk, een moestuin zou ik graag willen maar wij hebben een betegeld tuintje van 3x5 meter en dit huis koste ons al 2 ton dus meer kon gewoon echt niet. Dure streek hier, maar i.v.m. werk van mijn man zijn we aan deze streek gebonden. De jongens kunnen dus ook helaas geen hutten bouwen en heerlijk in de natuur rommelen zoals die van jou (ben ik soms wel jaloers op, maar we gaan wel vaak de natuur in, dat vinden ze heerlijk!).
    Ik zou wel meer zonder pakjes willen koken, maar ik weet vaak gewoon niet welke kruiden ik dan moet gebruiken, en dan smaakt het toch minder lekker... (bijv. nasi/macaroni)
    Kinderen en man knip ik ook zelf, 't is jammer dat ik mezelf niet kan knippen want kappers zijn echt zo duur!
    En ik heb wel eens gehoord dat een vaatwasser minder water kost dan met de hand afwassen, al kan ik het haast niet geloven hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de achterkant van de pakjes staat altijd welke kruiden er in zitten. Vergis je niet, vaak is het meerendeel zout (want goedkoop). Voor macaroni gebruik ik altijd oregano, basilicum en peper en zout. Verse basilicum is er ook lekker in!
      Voor nasi: koriander, komijn, gember. Doe er verder vaak een teentje knoflook en een rood pepertje in. Je kan ook uitgebreidere kruidenmixen vinden op internet, maar met deze kruiden kom je al een heel eind.

      Verwijderen
    2. Hallo IM,koken zonder zakjes kun je ook voor de helft doen: ik gebruik pakjes gezeefde tomaten als basis en doe dan in een wadjan eerst fijn gesneden knoflook en ui fruiten en dan gezeefde tomaten, daar wat basilicum door en je hebt een heerlijke saus!

      Verwijderen
  8. Hoi,

    Ik lees al een tijdje mee en wil nu toch even reageren.
    Wij wonen 5 km van school.Wij gaan in principe altijd met de fiets, maar tussen de middag haal en breng ik ze met de auto. Anders redden we het niet. Als ik de kinderen tussen de middag ga halen of weer brengen,doe ik meteen de booschappen/ brievenbus enz.
    De vaatwasser en de droger...ik ben verwend, ik zou ze niet willen missen.

    Groetjes Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, soms (of vaak) is dat 'consuminderen' eigenlijk noodgedwongen... Ik ben geloof ik altijd wel zuinig, of het nu strikt nodig is of niet, maar het kan vast nog wel beter, zonder krenterig te worden (wie geeft, ontvangt!).
    Je zou het ook 'goed rentmeesterschap' kunnen noemen. Een gezond beheer voeren over datgene dat ons is toevertrouwd (geld, tijd, krachten en talenten). Dat is voor mij een dagelijks leerproces!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is een mooie lijst, vooral dat supermarkt merk is zo waar. Heel vaak zijn die merken door de zelfde producent als het duurdere merk geproduceerd. In de zelfde fabriek met de zelfde spullen en de zelfde ingrediënten.

    Ik heb dat vaak genoeg gezien tijdens mijn opleiding. (levensmiddelentechnologie)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lianne
    Ik zou graag zelf yoghurt gaan maken maar door mijn kleine gezin gaat het maar steeds om een liter weet jij hoe dat moet in een thermoskan ? Ik dacht dat jij daarover schreef.Een vaatwasser heb ik nooit gehad en met 5 kinderen en aanhang en alles zoveel mogelijk zelf maken ,ging het best ik zou er geen eens één willen en met je a.s schoondochters bouw je al afwassend een band op.Ik geniet erg van je blog en ja ik ben nu 33 jaar getrouwd en consuminder al mijn hele huwelijk een tijdje uit noodzaak maar ik geloof dat het bij mij ook in de genen zit.
    Gr. Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lianne,
      Met de thermoskan heb ik geen ervaring, maar het lijkt mij dat dat hetzelfde gaat. Je verwarmt 1 liter melk tot aan het kookpunt, laat het daarna afkoelen tot 42 graden. (Hierbij is een kookthermometer handig, ik kreeg er vorig jaar één met moederdag.) Dan roer je er 2 lepels gewone yoghurt door. Bij mij gaat de pan dan 8 uur in de hooikist. (Je kunt de pan ook in bed zetten, lekker ingepakt onder de dekens.) Volgens mij kun je het dan ook gewoon overgieten in de thermoskan, al koelt het waarschijnlijk wel meer af. Ik zou daarom de kan voorverwarmen met heet water.
      Succes ermee, hoor ik nog eens van je of het zo gelukt is?

      Verwijderen
  12. Veel dingen zijn herkenbaar en doe ik zelf ook of deden wij vroeger thuis. Zo'n post is ook altijd weer goed om even weer wat scherper te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk om al die puntjes te lezen ... en ja ik ben op de goede weg ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je hebt er een hele opsomming van gemaakt! Ik heb alles gelezen en kan me heel goed vinden in het merendeel van de dingen die je hebt opgeschreven.
    Wat betreft het gebruik van de droger, ik gebruik die alleen voor beddegoed en handdoeken, sokken en ondergoed. Die laatste drie combineer ik altijd als ik ga wassen, zodat het gebruik van de droger beperkt blijft.
    Ondanks dat ik de hele dag thuis ben en dus de tijd heb (zou je denken...) wil ik ook mijn vaatwasser niet missen, precies om dezelfde reden als jij omschrijft.
    Alvast een heel fijn weekend!
    Groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...