Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 10 april 2012

Consuminderen: waarom (niet)?

Ik schrijf niet vaak over zuinigheid. Dat is niet omdat ik me daar niet mee bezig hou, integendeel. Maar ik denk dat veel van wat ik doe of laat een opengeslagen deur is, zo vanzelfsprekend vaak. Dat het voor anderen dan een tip zou kunnen zijn, realiseerde ik me toen ik pas weer eens iets las over consuminderen. En dan nog, er zijn al zoveel consuminderblogs, anderen  kunnen daar veel beter over schrijven dan ik. Ik vind het altijd lastig om precies te bepalen hoeveel ik ergens mee bespaar. Ik ben meer van de letters dan van de getallen, zeg maar. Maar omdat  ik toch weer een heel andere lezersgroep heb dan anderen, wil ik het er ook eens over hebben.

Veel van wat we doen en laten is een vrucht van onze opvoeding, denk ik. Je smijt gewoon niet onnodig met geld, zeker niet voor zaken die geen nut hebben, puur voor de fun dus.
Toch zijn er wel jaren geweest waarvan ik zeggen moet dat we best wat ruimer uitgaven, hoewel we het nooit (bij mijn weten) over de balk smeten. Cadeautjes voor de kinderen bijvoorbeeld. Als ik nu kijk wat er allemaal ligt, is dat best veel. Maar goed, met 6 kinderen  heb je op den duur ook wel een aardige kast vol. Terwijl we altijd wel een budget van 50 euro (vroeger 100 gulden) hebben gehad voor de verjaardagen. Ook kregen ze weleens tussendoor wat, dat doe ik nu bijna niet meer, of ze moeten het van hun eigen gespaarde geld kopen. Daar staat weer tegenover dat wij in ons leven maar een paar keer een midweekje weg zijn geweest en nu al helemaal nooit meer op vakantie gaan. Zelfs een dagje weg is de laatste jaren heel lastig geworden, of het is te druk of het weer zit tegen. De oudere kinderen mogen wel een paar keer met een zomerkamp mee. Een tijdje terug hebben de twee dochters trouwens hun barbiespullen verkocht via MP, hielden zij ook weer een leuk centje aan over.
Maar de laatste jaren zijn we echt zuiniger gaan doen en het leuke is, dat dat op 'n gegeven moment toch openbaar komt in de cijfers. De boekhouder heeft altijd cijfers van gemiddelden bij zich. En als we dan vergelijken wat een gemiddeld huishouden privé besteedt, is dat bij ons echt beduidend minder.


Waarom zou je zuinig willen doen? Nou, voor de kosten natuurlijk. En voor het milieu. Maar ook om weer eens tevreden leren te zijn met kleine dingen. En om wat (meer) te kunnen geven aan anderen, ook een belangrijke vind ik zelf. Men zegt dat je juist moet blijven uitgeven, wil de economie blijven floreren. Als je genoeg hebt en je  hebt het ervoor over, laat ieder dan doen wat hij wil, geniet ervan. Maar ieder kent zijn eigen portemonnee, geld uitgeven wat je niet hebt is al helemaal absurd. Leningen afsluiten voor dingen die niet strikt noodzakelijk zijn, vinden wij dom. Leven op (te) grote voet, daar heb ik een grote hekel aan.
Neem nou eens een voorbeeld: er zijn mensen die hun kinderen onbekommerd (dure) verpakte koekjes e.d. meegeven naar school, maar voor de collectant van het goede doel kan er hoogstens een stuivertje af. Dat is naar mijn mening slecht rentmeesterschap.

Het kan zijn dat iemand het vrekkig vindt, om zo zuinig te leven. Het woord vrek doet mij inderdaad denken aan iemand zichzelf niets gunt, maar ook anderen niet. Zo bezien vind ik vrekken niet zo'n compliment. Ik noem het dus liever zuinig. En dan kan iemand anders niet beoordelen en oordelen waarom je daarvoor kiest.

Ik heb ineens nog genoeg om over te schrijven, merk ik. Over waar wij dan proberen te bezuinigen en waar we het juist lastig vinden. Maar het stukje wordt dan te lang dus dat bewaar ik voor een volgende keer.

12 opmerkingen:

  1. Het woord vrek heeft inderdaad wat negatieve associaties. Zuinig is neutraler.

    Ik leef nu ook veel zuiniger dan vroeger. Ik groeide op in een welvarend gezin, en wij mogen ook niet klagen, maar we hebben beduidend minder te besteden dan mijn ouders vroeger. Het duurde even voor dat kwartje bij mij viel, maar nu vind ik het eigenlijk heel fijn. Want genoeg is gewoon genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je er over schrijft. Wat voor jezelf gewoonten zijn kunnen voor andere lezers echte ogenopeners zijn.

    Nu ik niet meer werk, moeten we zeker zuinig aan doen. Zuiniger dan bij ons thuis vroeger. Maar daar is niets mis mee. En lezen over mensen die in 'deze maatschappij' ook (meestal vrijwillig) met minder doen is leuk en geeft veel inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vraag mij af of zuinig zijn wel het goed woord is, net zoals met vrekken heeft het toch een beetje een vreemde benaming. Want is het niet gewoon zo dat je verstandiger met je geld om gaat, dat we het niet zomaar over de balk gooien. Bewuster leven, bewuster nadenken over wat nou daadwerkelijk belangrijker is in het leven. Tevreden zijn met wat je (al) hebt.....
    Ik kan hier trouwens ook uren over praten/schrijven ;-) en ik ben benieuwd naar je tips! Mischien kan ik nog wat leren!

    Groeten van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. :-) sommege collegaatjes vragen mij ook wel eens hoe wij het nou doen, rondkomen met 4 kinderen( wnat hier geen topsalarissen hoor) en dan geef ik wel eens kleine voorbeelden, en dat zijn dan echte eye-openers voor hen, wat grappig is, want een had berekend als zij dus 1 van mijn tips opvolgde zij iedere maand x bedrag keer 12 overhield, dan lijkt het meteen echtw eer veel meer en werd enorm gemotiveerd om te veranderen L:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi geschreven Jolanda! En herkenbaar. Door zuiniger soberder te leven krijg je meer innerlijke rust denk ik. Hoe gaat het met je de griepjes het huis alweer uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij doen ook niet te gek. Maar ik merk met name bij de jongste dat hij direct iets wil: gelijk kopen, niet wachten op zijn verjaardag ofzo. Dat is wel de cultuur tegenwoordig denk ik. Jammer voor hem krijgt hij zelden zijn zin hierin...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben benieuwd naar je tips;-)
    ja ik denk ook dat het vooral goed rentmeesterschap is niet meer uitgeven dan er in komt. en tja dat is tegenwoordig niet meer echt de cultuur. We zijn ee magnetron cultuur geworden we willen het snel en nu en makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben het helemaal met je eens. Zelf kom ik uit een armoedig gezin met 4 kinderen. Mijn vader had een boerderijtje met 12 koeien opgebouwd van 1 gekregen kalf en moest daarnaast de hele dag nog bij de boer werken, dus ik heb een rijk leven maar over de balk smijten, nee dat doen wij ook niet en we gunnen een ander ook best wat, al vraag ik me wel steeds vaker af waar blijft dat geld allemaal. Gaat het wel naar het goeie doel? Of strijken de rijken heren het allemaal op.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het juist erg leuk dat je hierover schrijft. Iedereen doet het toch weer op z'n eigen manier. Ik kan ook niet altijd uit de voeten met alle bezuinigingstips die ik op andere blogs lees. Maar toch leer ik elke keer weer bij.
    Dus ik ben benieuwd naar je volgende stukjes! Ook omdat het gewoon leuk is om te lezen hoe anderen dat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Herkenbaar wat je schrijft! En hoewel we nooit echt geld over de balk hebben gesmeten: de laatste jaren komen we er steeds meer achter dat geluk niet in dure dingen zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wij MOETEN wel heel zuinig leven,bij ons is het echt een groot probleem,echt heel erg lastig,we hebben dan ook wel 8 kids dus dat kost al een hoop geld,alleen school is al heel erg duur van onze oudste en ja zo kan ik nog wel even door gaan.
    ik ben benieuwd waar jullie op bezuinigen

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heel herkenbaar. Wij hoeven niet zuinig te leven maar ik doe het al jaren ,gewoon omdat ik het van thuis zo geleerd heb. Ik liet mijn oude moeder van 90 jaar het boekje lezen van Teuni,, dat doen we zelf wel'' en haar reactie was,, dat heb ik mijn hele leven zo al gedaan

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...