Jolanda

Jolanda

Pagina's

zaterdag 21 april 2012

Kapotte mouwen opgelapt en hoe reclame werkt

Onlangs heb ik nog een klusje achter de naaimachine gedaan. Nou ja, wel meer.... je zou denken dat de huisgenoten bang zijn dat ik zonder werk kom te zitten, gezien de ijver waarmee vooral de jongens me van nieuw werk voorzien ;-) Knopen aanzetten, klipsluiting aanzetten, en de onvermijdelijke kapotte knieën in de broeken. Maar daar heb ik al eens een bericht over geschreven.
Dochter heeft een vest wat ze heel graag draagt en daar piepten haar ellebogen door. Nou heeft ze al zo'n exemplaar met (grote) gaten en twee is dan wat teveel nietwaar? Dus stelde ik voor om daar iets aan te doen. "Hm", zei ze, "als het maar niet te lang duurt..." Eigenlijk gaat dit hetzelfde als bij de kapotte knieën, maar omdat het met rekbare stof is, laat ik het toch maar weer zien.

Ik tornde de zijnaden van de mouwen aan één kant open.
Ik dacht: als zelfs de jasjes en truien  in de winkel voorzien zijn van een elleboogstuk, dan kan ik dat hierbij ook wel doen. Helemaal mode blijkbaar (en dat het maar lang zo moge blijven...).

Ik knipte elleboogstukken van een te kort grijs vest. Dat had ik speciaal voor verstelwerk bewaard, omdat de stof nog zo goed was, maar de rits was erg opgebobbeld, zodat-ie ook niet meer mooi was om weg te geven.
Ook nog van (elastische) vlieseline geknipt en erop gestreken, voor de stevigheid. Juist omdat het rekbare stof is, gaat het anders zo lubberen.

Lapje erop gespeld... als je de spelden zo zet, kun je er gewoon rustig overheen stikken.
Een naadje inslaan is met tricot niet persé nodig.

Door de opengemaakte zijnaad kun je er goed bij. Mits je een vrije arm op je machine hebt.
Voorzichtig steeds een beetje draaien. Ik kan helemaal rond komen zonder de draad af te knippen en opnieuw onder de machine te leggen.


Eerst had ik het met een zigzagsteek erop gedaan.
Maar het bobbelde zo erg... gauw weer losgetornd.

Dit is beter: Twee stiksels naast elkaar, de buitenste zo dicht mogelijk langs de rand.


Het ging er mij in eerste instantie om, om nog een goed vest te houden voor thuis.
Maar nu we het resultaat zien, vinden we het ook zeer geschikt nog om naar school te dragen.
Vinden jullie ook niet? Juist omdat de kleur zo afwijkt, is het een leuk accent geworden. Alsof het zo hoort!


Even nog iets heel anders. Wij krijgen heel weinig reclame omdat we buitenaf wonen. Ik heb daar geen bezwaar tegen omdat ik wel wil zien wanneer b.v. de werkbroeken of klompen in de aanbieding zijn. En ik kan er goed mee omgaan. Maar nu kwam er een foldertje door de bus en ik liet het zien aan onze dochters: zo werkt reclame.
Kijk, de camera moet je natuurlijk al over de streep trekken.Maar de vette kop met zulk goed nieuws, zorgt voor een onbewust mentaal duwtje om de krant te nemen. Slim!
(Want bij een kop Crisis zet door, o.i.d. is het effect tegenovergesteld.)
Reclame: daar is over nagedacht!
Maar ik doe het ook. Hoop ik. 
Jij ook?









15 opmerkingen:

  1. Ik laat me ook niet beetnemen door reclame hoor. Nou, soms misschien.

    Dat vest is echt mooi geworden zo. Kan best naar school. Wat ben je creatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och wat een prachtig vest geworden! En echt netjes gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeie oplossing voor het vest Jolanda. En heel netjes gedaan. Ik zou het geduld niet hebben om eerst de zijnaad los te tornen.
    En ja, die reclame. Zulke lokkertjes zie ik niet eens. Ik scan de folders op wat ik nodig heb en ga dan op leuke aanbiedingen af.....
    Groetjes en heel fijn weekend,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, dat heb je mooi opgelost met dat vest..Ik heb spijtig
    genoeg twee linkerhanden als het op naaien aankomt ;(
    Ik laat me ook niet leiden door reclamespotjes, kijk alleen
    maar eens en koop het alleen als ik het echt nodig heb..
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt je ook online abonneren op aanbiedingen van diverse winkels. Ik weet zo 1,2,3 niet welke site, maar dat zoek ik wel voor je op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. http://www.biologischeaanbiedingen.nl/
    http://www.kieskeurig.nl/?utm_source=e-folders.nl&utm_medium=parkeddomains&utm_campaign=redirect
    http://www.actie.nl/index.php
    http://www.koopjespakker.nl/

    Ik hoop dat je er iets aan hebt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je kan aanbiedingen ook bekijken via voordeelmuis.nl. Je typt een winkel of trefwoord en je krijgt alle aanbiedingen te zien.

    Netjes geworden die trui!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn gedaan die reparatie, deed ik vroeger ook altijd met de kinderbroeken. Kunnen ze lekker lang mee.
    Als ze ergens reklame voor moeten maken kunnen ze het aan de straatstenen niet kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Handig gedaan, die vesten, en supermodern nu dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig geworden, dit vest! Knap hoor! Bij de vesten van Svenja zijn het meestal de boordjes bij de mouwen of de boordjes onderaan die kapot gaan. En ik durf het niet aan om die dan te vernieuwen. Als het een leuk vest of een leuke trui is, maak ik er soms een kussen van. Gewoon vullen met vulmateriaal en dichtnaaien die handel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee zeg, vooral bij een kabeltrui ofzo!

      Verwijderen
  11. Wat kan je dat toch goed. Alles wat genaaid moet worden breng ik weg. Ik kan dat niet goed en laat het doen. Behalve de knopen dan en alles wat met de hand kan. Ik heb genoeg knielappen met de hand gedaan, tot zere vinger aan toe ..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk geworden, het vest! Zo doe ik het ook vaak. Ook maak ik soms van 2 vesten/sweatshirts met gaten of 'n defecte rits 1 hele. Knip van oude/verwassen vaak de (pols)-boordjes af en gebruik die weer bij 'n andere of bij 'n flanel blouse . Nieuwe boordstof is erg duur en meestal niet van 100% katoen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, wat een goed idee. Die ga ik zeker onthouden!

      Verwijderen
  13. Had je de spanning van het voetje soms niet verlaagt.
    Opzij zit bij de meeste machine's een wieltje wat bij mij normaal op 6 staat en als ik met tricot werk zet ik het op 2.
    Dan komt het voetje iets hoger te staan.
    Zet het voetje eerst maar eens naar beneden en draai de spanning naar 0 dan kun je zien dat het voetje wel een halve centimeter omhoog komt, dat is voor stoppen. Maar zoveel is bij tricot niet nodig. Misschien wist het ook wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...