Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 13 april 2012

Weer wat geleerd

Donderdagmiddag was het hier eerst lekker weer en we besloten om, hoewel ze al uit begonnen te lopen, de bolacacia's te snoeien. Er staat een dubbele rij en 't is dus altijd een beste klus.
Farmer zet de trekker met voorlader erbij, en dan staat hij in de bak van de kuilhapper te snoeien. 


Ik maakte weer takkenbossen voor in de vuurkorf. Dat was ook nog een hele klus. Mijn schoonvader kwam erbij kijken en hij leerde mij de maststeek. Hierbij kun je het touw goed strak aantrekken, want die takken worden bij het drogen wel dunner en dan komt het touw zo los te zitten.

Eerst sla je het touw om de bos heen.
Let op het losse eindje, in de hand, dat komt kruislings onder het touw.

Dan sla je het touw er nog eens omheen
en steekt het andere eind onder het touw door.

Nu kun je het heel stevig aantrekken.

En zit het goed vast.

Nog een gewone knoop erop voor de zekerheid.
Na een paar keer proberen  had ik het door. 
Weer iets geleerd!
Toen Farmer klaar was met snoeien kwam  hij ook nog helpen, die mannen kunnen dat zo snel.
Gelukkig ook maar want mijn handen zijn niet zo gewend aan dit werk en er zitten doornen aan die takken.

En dit is het resultaat.
Farmer zal ze met de motorzaag nog doormidden zagen.
En de acacia's: die zien er een beetje kaal uit. 
Maar dat verandert weer gauw genoeg.

14 opmerkingen:

  1. Als ik zo`n bos zie beginnen mijn handen te jeuken om er een krans van te maken :-) Erg hé!
    Wel leuk dat je geleerd hebt van je schoonvader hoe je deze knoop kan leggen, en ideaal zo`n laadbak bij het snoeien!

    Fijn weekend!

    Groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig zo'n schoonvader die je kan helpen. Ik vind het mooie bossen geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handig zo een eigen man-chien ;-).
    Ik heb ooit ook zo een gelijksoortige knoop geleerd. Van iemand uit de kerk die wel eens komt snoeien, niet veel hoor een boom en een klein struikje. Zo een bosje takken samen te binden is wel handig. Verwerkt ook gemakkelijker, bedankt voor de les!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi handig zulke mannen en laadbak is ook erg handig. Hier waren ze net ook bezig in een soort laadbak om de lantaarnpalen schoon te spoelen. Ook weer wat geleerd met dat knopen, reuze handig. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hé, wat handig! Ik doe de takken altijd door de hakselaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verleden jaar hebben we de houtsingel uitgedund en dat hout hadden we wel gehakseld en in de tuin gebruikt. Maar we hebben zelf geen hakselaar.

      Verwijderen
  6. Ziet er zelfs leuk uit, zo'n stapeltje takkenbossen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er wel erg leuk uit zo'n stapel takkenbossen, en nog handig ook zo te zien.

    gr Elisabeth
    http://kostbaar.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed he, zo'n knoop! Als dochter van een visser leerde ik ook meerdere knopen leggen. Zelfs om de kotter aan een meerpaal vast te leggen was een simpel soort knoop voldoende. Onbegrijpelijk! Groet; ik lees al een tijdje met plezier met je mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is nog eens een handige ladder! Die knoop zal ik nog wel een paar keer moeten oefenen voordat ik het in de vinger heb, ben ik bang...
    Goede zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jolanda, ik heb het recept van de advokaattaart even aangepast.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie knoop en idd weer wat geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Jolanda,

    Lees jouw blog's ook af en toe, en vind ze heel leuk. Boerenleven, met alles eromheen.
    Ja, wijze dingen leren we van onze ouders hè? Die knoop, handig! En je kunt ook leuk creatief met de bossen aan de gang. Maar jullie gaan er lekker van stoken. En ja, wat mannen soms niet verzinnen hè? Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...