Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 25 mei 2012

Gruttonest en kleine eendjes

Ik kan het niet laten. Er gebeurt ook zoveel!
Ik ben net even met Farmer een eindje meegereden met de trekker om dit te fotograferen:

Een stukje ongemaaid gras... 

Daar zit een gruttonest. Het is dat Farmer een grutto daar zag lopen en in de buurt blijven, anders had hij het niet opgemerkt. 
(klik op de foto om hem groter te zien, dan zie je links de grutto lopen)

Van de kieviten is het nest makkelijker te zien, dat is meer een kuiltje, waarbij het gras wat plat geduwd is. Maar de grutto houdt de omgeving meer intact, die legt de eieren ook in een kuiltje maar laat de grashalmen er overheen hangen.

Voor de foto moeten we echt dat gras aan de kant houden.

Eindelijk: close-up. Vier eieren zijn het. 
Alles weer wat in orde gebracht en als we weg zijn komen de grutto's weer terug.

Wij hebben een paartje mandarijneendjes. 
Nu zit één vrouwtje te broeden op het legsel van twee. 
Oudste dochter bedacht dat dat vast teveel was en bracht een aantal eitjes onder in de broedmachine.
En nu zijn de eersten uitgekomen!

Oh.... lief!

We brengen ze onder in een speciale kist die Farmer daar ooit voor gemaakt heeft.
Regelmatig nog even laten drinken. Die knikkers zijn tegen het verdrinken.

Voor zo'n vakantie zou je toch wel willen tekenen? Ze boffen zo, de jongens.

Als de graskuil vol is en Farmer met de trekker van de kuil af is, mogen ze nog even op de kuil buitelen.
(Dit was nog vorige week, nog sweaters.)

Plastic erover...

... en samen met opa dichtscheppen met zand.




20 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's van dat gruttonest.
    Ik moest eerst een paar keer lezen voordat ik besefte dat er gewoon gruttonest stond. Zal de leeftijd wel zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat 'n geluk dat je Farmer de grutto zag en daarmee het nest gered heeft!
    Je hebt inderdaad zoveel te zien bij jullie dat je niet op vakantie hoeft daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nou , ik zou zo maar kind bij je willen zijn, wat een heerlijk blogje, en ik ruik het hooi , ach verlangen naar mijn jeugd, dank je wel, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi om te zien weer. Fijn dat de grutto-eieren geen omelet zijn geworden en oh, wat een lieve eendjes. Goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja hier zag ik dat ook, een een lapje wat niet gemaaid was. Leuk die jonge kuikentjes. En jou man heeft maar flinke hulpen. Zag inderdaad de melkactie op t.v. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Warm?!Hier gingen de kids met warme jassen en truien aan naar school,en de kachel staat iets aan.Gisteren had ik zelfs wat natte sneeuw 4uur hier vandaan,brrr.
    Had hier gisteren een baby eekhoorn bij huis,erg grappig.Zo mooi altijd weer de nattur in de lente,jonge vogeltjes,konijntjes en vlinders al weer veel.
    Groet,Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zijn er bij jullie geloof ik veel? Ik heb er nooit één in het wild gezien.
      Toch ook lente dus, al is het nog fris.

      Verwijderen
  7. Wat een rijkdom allemaal! Natuurlijk ook voor je jongens, wie wil er nu niet zo opgroeien in zo'n prachtige omgeving!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, wat een leuke beestjes! Mooi, die eieren van de grutto.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Och wat een mooi gezicht en wat fijn dat jullie die vogeltjes een goede start willen geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijk blogje. Volop genieten van het boerenleven daar bij jullie...
    Heerlijk he ? Al die mooie momenten.
    groetjes Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi zo'n grutto nest! Gelukkig dat farmer het op tijd gezien had! En wat boften de jongens met zo'n vakantie! Is je voet weer wat beter?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Petje af voor farmer!
      Netjes een stukje laten staan, dat is een echt boer.
      En opgroeien bij jullie op jullie boerderij, wie zou dat niet willen!

      Verwijderen
  12. Wow! Leuk zo'n nest vol eieren ... hoop dat je de mini-grutto's gaat zien binnenkort!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De fauna breidt zich in ras tempo uit!! Geweldig als je dat van zo dichtbij meemaakt. De mandarijneendjes zijn zooooo schattig........
    Groetjes en fijne dag,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kievitten ken ik, maar een grutto nog niet! Ik vraag me af of we die hier ook hebben? Ik ga het gauw opzoeken met google.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat is dat prachtig, en dus wel oppassen geblazen in de wei!
    Hopen dat ze uitkomen, en niet door roofvogels opgegeten worden. En zijn er ook geen dieren, die de eieren weghalen?
    Heb ik wel een gehoord, vossen, kan dat?
    En wat leuk dat de kids een broedplekje hebben gemaakt, voor de mandarijneendjes. Mooi, dat ze er zo mee bezig zijn,en mamma geniet er ook van!
    Leuke nieuwe foto ook bovenaan je blog, zoals ze daar gedrieën lopen.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, kan goed: vossen. Hm, laten die maar ganzeneieren opvreten, daar zijn er teveel van. Helaas is zo'n gans een geduchtere tegenstander voor de vos dan de grutto, denk ik.

      Verwijderen
  16. Wat is de natuur toch prachtig.
    En het zal wel druk zijn geweest met gras kuilen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...