Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 9 mei 2012

Nieuwe bewoner en andere dingen

Vorige week zijn de laatste aardappels de grond in gegaan.
Farmer had een stuk achter de kuilplaat met de cultivator bewerkt en toen gefreesd.


Lijntjes zetten, voortjes maken, poters erin leggen, geultjes dichtmaken.
De jongens mogen de poters erin leggen, ze ruzieden er zelfs wat om. 



Om daarna weer gebroederlijk op ontdekkingstocht te gaan. In het struikgewas, op de houthoop. Daar ergens vonden ze zelfs nog een ballon, die opgelaten was in Brussel, van een school. Ene Jules, die kon er een fiets mee winnen.  Hé, gij zijt van ver gekomen! Het gebeurt regelmatig dat we een ballon vinden in het land. We sturen alleen terug als het een beetje afstand is, zoals nu. En als het adres nog leesbaar is - potlood is al snel niet meer te zien. Ooit kregen we een kaartje terug uit Friesland, als bedankje, dat is wel leuk. Waarschijnlijk had die gewonnen. 

Wij aarden ze altijd meteen aan.

We hebben een zijkamertje, dat vooral gebruikt wordt om doorheen te lopen naar het kantoor. Ik weet niet of dat elders ook zo is -vast niet - maar hier is zo'n hok erg geliefd om spullen die je gauw effe uit het zicht wil hebben, in te smijten. Dat gebeurt zo een x-aantal weken, maanden en dan wordt het onderhand een ergernis  om er doorheen te lopen. Plus de wetenschap dat straks veel tijd gaat zitten in het opzoeken terwijl je die dan eigenlijk niet hebt, maakte dat ik de koe bij de horens vatte en de boel uitmestte. Ik heb ruimte gemaakt voor mijn potten en dozen. Want straks, als er de oogst mag zijn, is het handig als alles weer paraat staat. Een paar deuren verder heb ik de rest van de potten, maar om voor iedere kookbeurt apart de potten te halen, vind ik niet zo handig. 

Zo zag het eruit. 

En zó prettig: ik heb zelfs (nog!) ruimte over.

Onze herdershond is al 11 jaar oud. Voeg daarbij een aanhoudende wens van dochters om weer eens een puppie te willen en zomaar ineens is daar dan een nieuwe bewoner in huize Farmer gekomen.... Maar wij hebben haar zelf gekocht, want Farmer zei dat als er een hond komt, dat een gezinshond zal zijn. Wijs besluit van hem. Omdat de meiden de komende periode wel wat extra tijd hebben mogen zij ermee op cursus gaan. Heel opmerkelijk had een vriend van ons net een paar dagen eerder een bench gered van de stort, die hebben we nu in bruikleen. Fijn, daar kan het hondje dan in als we uit de buurt zijn en 's nachts.


 Vroeger hadden we ook zo'n hond. Die luisterde naar de naam Bonnie. Deze noemen we anders maar het lijkt me goed als ik haar op het blog Bonnie noem (zoals ik de Herder Snuf noem terwijl zij in werkelijkheid ook anders heet). 
Grote vreugde bij de kinderen natuurlijk! Jongste kwam vanmorgen kijken, eerst wat op 'n afstandje.... "Een klein kalfje!", sprak hij verheugd, om meteen zijn vergissing goed te maken met: "..oh.... grapje! een klein puppyhondje!


Snuf moest ook wennen, ik was benieuwd hoe dat zou gaan. Maar 't gaat heel goed. Het mocht vanmorgen best al tegen haar aan komen liggen. Eerst wat onwennig, je ziet het aan Snufs oren. Maar ze gaat er heel rustig mee om en ik denk dat het helemaal goed gaat komen. 



Vanmorgen ben ik naar school geweest, om mee te helpen met het schooltuintje. De kinderen van groep 7 hebben een moestuintje gekregen om voor te zorgen. Zo leren ze hoe groente en bloemen groeien en zijn ze even met hun handen bezig. Het is dit jaar voor het eerst en vanwege het project is het laat zat om de dingen te zaaien. Maar het is erg leuk en ik ben benieuwd hoe dat verder zal gaan. Ik had het idee voor het eerst gezien bij Zeeuwse Mama (zie mijn bloglijst), maar op internet zijn nog veel meer sites erover te vinden.
Nu maar hopen dat het groeien wil en dat de jeugd uit de buurt het met rust wil laten.
Vorige week waren we, Farmer en ik met de jongens, bij mijn moeder. Toen waren we naar het park gegaan, zo mooi aangelegd daar. Maar zo misselijk: Er stond een bak met zomerbloeiers (begonia's) en daar was meer dan de helft van uitgehaald. "Gewoon" meegenomen door een idioot die het blijkbaar teveel vindt kosten om ze te kopen. 

Het is wachten op wat vaster droog weer, dan kunnen we maaien. De temperatuur is prima. 
Ik ga nu de goudsbloemen die ik voorgetrokken had, uitpoten. Anders worden ze slap. In de tuin komen er trouwens ook nog spontaan op, volgend jaar hoef ik niet meer te zaaien... Ik zal ze ompoten en allemaal bij elkaar zetten.



18 opmerkingen:

  1. Oh wat een moppie, jullie nieuwe aanwinst!! Die zal veel gaan beleven ;-)
    Gezellig verhaal weer Jolanda. Altijd druk en bedrijvig.
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk aardappelen van eigen bodem, hier is dat niks op turfgrond. Alles weer netjes in je kast, en wat een schatje jullie nieuwe aanwinst. Het groeit nu hard met dit weer. Wij zeiden deze week de boeren zullen nu wel snel los gaan om te maaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jolanda,


    Wat een gezellige blog weer om te lezen! Bij ons in de buurt hebben een aantal al gemaaid.

    Helaas hebben wij ook zo'n zijkamertje... Die van jou is in ieder geval lekker opgeruimd.

    Is Bonnie een Rottweiler pup? Wij hebben ook een Rottweiler en het is een bijzonder lief dier.

    Groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, 't is een Rottweiler. De eerste die we hadden was ook heel lief. We kochten haar toen we net getrouwd waren en met de komst van de kinderen ging het ook prima. We hebben altijd meteen laten snuffelen, als de baby nog maar een dag oud was.

      Verwijderen
  4. wat een lieverd dat hondje,en je hebt het weer netjes gemaakt hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lief hondje! Mooi koppie heeft hij.
    Leuk dat jullie een ballon uit Brussel gevonden hebben.
    Nou nog contacten met dat ventje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi hondje, en wat een leuk koppie heeft tie!
    Bij ons in de buurt zijn de schooltuintjes de laatste jaren afgeschaft vanwege bezuinigingen. Het volkstuincomplex biedt daarom dit jaar voor het eerst kindertuinen te huur aan. Het loopt helaas nog niet erg storm, maar de eerste enthousiastelingen zijn al wel begonnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet uit als een Rottweiler? Nu nog lief zei zij die eigenlijk bang is voor honden, en dat voor een dochter van een dierenarts ..... Zo'n rommelkamer was onze bijkeuken. Sinds de aanrecht is vervangen door een dichte kast gaat 't stukken beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zooo leuk ... pups opvoeden!!! Heel veel plezier met deze vrolijkerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heerlijk, een pup! Als ik de ruimte had dan hadden we nu wel meer honden dan de twee die we al hebben :-)
    Geniet er van.

    Groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heerlijk dat de jongens zo willen helpen in de tuin. Wij hebben ook jaren aardappels geteeld, maar onze moestuin is nu kleiner, en omdat er vaak ziektes in de aardappels zaten zijn we daarmee gestopt.
    Gisteren wel boontjes gelegd, maar die dreven bijna weer weg met een hèle harde plens-bui.
    En wat een schattig hondje!!!! Echt lief, en wat goed van Snuf, dat de nieuwe bewoner zomaar bij hem mocht liggen.
    En je schapjes zien er weer netjes uit hoor....fijn dan weer hè? Ik heb ook nog een kast in de keuken waar het een grote bende in is, die moet ik ook nog even onder handen nemen, maarja, even tijd voor maken.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk weer opgeruimd zeg.
    Nee,geen Rottweiler he!OOit een gehad,maar,nee, niet voor mij weer. De rest van de family vind het mooi.Ik vind het geen fijne honden en hoop dat jullie meer plezier hebben.Maar dat gaat vast lukken.Hier andere honden,liefst kortharig zeker op een boerderij.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien had je een reu? Die zijn over 't algemeen nog wat dominanter.
      De Duitse herder is ook heel lief, maar zij heeft idd best lang haar.

      Verwijderen
    2. Klopt!Veel power hoor.Nu hebben we er een,daar zit jachtbloed in,weet even de naam niet,maar die is ook nog geen halfjaar,maar een energie!!!Kan haar hart ophalen aan het wild in de buurt.
      Maar ruimte genoeg.
      Groet, WIlma

      Verwijderen
  12. wat een leuk beestje, die nieuwe pup!!!
    en de jongens hebben het ook blijkbaar erg naar de zin, meehelpen met poten (al doende leert men) en daarna heerlijk ravotten op het land en in schuilhoekjes. hopelijk gaat het snel wat minder regenen, want te veel water is ook niet goed voor de poters hé. en wat ziet die koelkast er ordentelijk zeg! jouw handjes staan ook nooit stil zo te zien! groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  13. We zijn hier een beetje jaloers op jullie nieuwe aanwinst (en ik op je opgeruimde kast).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk zeg jullie pup. Ziet er super uit.
    Leuk voor de kinderen.
    Groetjes, Grenouille

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een aandoenlijk gezicht, die 2 honden bij elkaar!
    Mooi diertje, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...