Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 4 mei 2012

Nog steeds vakantie, tuin én weiland, tenslotte keuken

Nogal eens zeggen mensen tegen mij: wat een ruimte!, als ze onze tuin zien. Ja, dat is het voordeel van buitenaf wonen, je hebt lekker veel ruimte. Zelf ben ik geboren op een akkerbouwbedrijf, en later verhuisden we naar een andere plaats waar we ook veel ruimte hadden. Dus ben ik het altijd gewend geweest. Het lijkt mij heel vreemd om in een rijtjeshuis of flat te wonen. Iets van hoe dat moet zijn heb ik ervaren tijdens de zeldzame keren dat we een midweekje op vakantie gingen, maar dan stel je je daarop in. Ik ben wat dat betreft dus erg verwend.
Er is ook een andere kant. Dat is, dat het werk nooit klaar is. Echt nooit klaar. En met vakantie gaan is nu verleden tijd (ook dat was ik nooit gewend, dat scheelt). Het gelukkige is weer dat ik gewoon graag thuis ben. Zo prettig, als ik 's morgens met vogelgezang wakker word en te weten: ik hoef nergens naar toe vandaag, zelfs geen boodschappen. De kinderen vermaken zich meestal goed, en daar ben ik ook blij om. Ik vind het heerlijk om bezig te zijn en de kinderen om me heen te weten. (Liefst lekker spelend natuurlijk...) Ik ben dus een introvert type, graag op mezelf. Maar ik kan wel makkelijk contact maken, daar heb ik dan weer geen moeite mee. Het is niet zo dat ik er een grote hekel aan heb om weg te gaan, maar veel dagen kunnen zo hectisch zijn en ik heb altijd wat tijd voor mezelf nodig. Tijd voor reflectie, voor bezinning, voor rust. Zelfs als het tijdens vakanties het erg rumoerig is geweest en rommelig, dan ben ik weer blij als alles weer het normale ritme is.
Deze vakantie heb ik nou eindelijk eens het gevoel dat niet alles zo moet. Wat ik kan doen, dat doe ik, en wat niet lukt, laat ik. Zo simpel. Geen stress. Dat is heel wat voor de stresskip die ik kan zijn!

Een aantal dagen geleden ging ik de koeien halen en zag ik dit.
Een paar dagen was de moeder in het strohok gebleven maar kalfde maar niet. 
Dan maar de wei weer in.


Ze voelde zich toch prettiger in gezelschap? 
Daar kwam het kleine meisje eindelijk.
Ze mocht een ritje met de kruiwagen maken naar de stal.



En dan ben ik rustig bezig geweest in de tuin en trommelt mijn Farmer iedereen bij elkaar: de pinken moeten over! Over de weg, betekent dat. Als ze naar een ander weiland gaan zonder de weg over te steken, zeggen we: de pinken moeten om. Boerenjargon.

 't Is maar een klein stukje.
Als je maar met veel mensen bent, kan het zo gebeurd zijn.

Eerst langs het nieuw ingezaaide land, dan de dam over, in het andere weiland.
 Het nieuw ingezaaide ziet er mooi glad uit.


Al die paardenbloemen nemen veel plaats in van gras, en uiteindelijk is de opbrengst en voedingswaarde minder. Maar het ziet er wel gezelliger uit. Farmer spuit niet zo gauw, want dan gaat de klaver ook dood (klaver is goed voor het eiwit).  Alleen als het het gras echt gaat verdringen.

Zo van dichtbij is het nieuwe gras langer dan we dachten.
Olifantsgras? Nee hoor, de jongens speelden dat ze cheeta's waren...
sluiperdesluip....

Een andere dag. 

Zóveel paardenboemen....

Plukken maar.

Vele handen maken licht werk.


Een bui rommelt in de verte.
We gaan terug.

Oogst van bloemhoofdjes.

Zoveel mogelijk stengel eraf knippen en dan koken. Ik zag het op internet, bij diverse blogs ook.
Kijk maar eens bij Anderson cottage of De gulle aarde.

Uiteindelijk maakte ik jam. Meer gelei, want stukjes zitten er niet in en het was bij mij wat dun uitgevallen. 
Paardenbloemengelei smaakt wat naar honing. Ik ben vergeten er nog wat kruid bij te doen. Ik ben niet zo gek op honing, maar Farmer lust het graag. 
Het is apart, maar na even wennen wel lekker. Zelf vind ik het lekkerder op een cracker dan op een boterham. Door de yoghurt smaakt het echter ook heerlijk!


Het weer is omgeslagen, 't is een stuk kouder geworden. 
Dan maar binnen verder, zojuist heb ik Jongste geknipt en de strijk wacht.

En weer herdenkingsdagen, 4 en 5 mei. 
Ik wil eigenlijk nog naar mijn moeder, maar met regenachtig weer is het wat lastig om die belhamels van mij op een bovenwoning een beetje rustig te houden. Leuker is het om samen naar het park te gaan. Daar hebben ze ook nog wat diertjes, dat vinden ze ook altijd leuk. Wie weet kan het nog wel tussen de buien door. Die komen toch ook niet altijd wanneer ze verwacht worden.

Allemaal fijne dagen en een goede weekwisseling!



19 opmerkingen:

  1. Die jam wou ik ook maken maar zie er een beetje tegen op om al die hoofdjes te plukken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet het er heerlijk rustig en mooi uit bij jullie!
    Leuk dat je die jam gemaakt hebt.
    Het is idd een flink stuk kouder nu. Mag wel weer ietsje meer zon, niet teveel trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk en leerzaam blogje weer hoor! Volgens mij is het echt genieten daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo te zien ben je wel altijd bezig! Geniet er nog van!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. :-) ik was ook nog van plan een keertje paardebloem gelei te maken, t lijkt me zo klaar, als je de bloempjes hebt geplukt ...
    Helaas heb ik vrij weinig tijd , de laatste tijd.
    En fantastisch mooi vind ik zo n pasgeboren kalfje ( of lammetje ook) altijd weer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk genieten zo op het platteland. Wij hebben ook niet altijd zo gewoond vanwege de zoon. leek me erg lastig dat gezeul met 1 kind. 22 jaar hebben we in het dorp gewoond, maar geef mij de ruimte maar. Heerlijk die gelei. Kan me voorstellen dat er voor de jongens niks aan is op een boven woning. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk om zo over de alledaagse dingen te lezen. Altijd wat te doen op een boerderij.
    Ik heb iets minder te doen, want ik woon in een rijtjeshuis. Maar ik ben evenzogoed graag thuis!!
    Groetjes en heel fijn weekend,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. bij mij mogen ze geen paardebloemen plukken,mij is gezegd dat het sap van de steeltjes gevaarlijk kan zijn,als het sap in je ogen komt dan kun je blind raken,sinds dien mogen ze het niet meer,of het waar is weet ik eigenlijk niet.
    wat mooi zo,n lief klein kalfje.
    fijn dat je zo kunt genieten ,ik wou dat ik dat kon.

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hier is onze wei ook helemaal geel, ziet er mooi vrolijk uit. In 't gazon wil ik ze niet, daar steek ik ze 1 voor 1 uit. Tja, paardenbloemenjam, da's ook een idee .....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie plaatjes weer, dat kalfje en al die paardenbloemen: prachtig! Leuk dat je de jam geprobeerd hebt, ik zag het ook staan, maar durfde het niet goed aan na de bloem-probeersels van vorig jaar :-) (De vlierbloesemsiroop en lavendelsiroop deden ons aan zeepsop denken en zijn dus uiteindelijk zo weggegaan...)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een pracht, het is inderdaad een groot verschil. Ik ben opgevoed in een dorp maar mijn vriend woond in de stad, je krijgt zo veel prikkels dat je in de avond zo moe bent en meteen in slaap vald.

    Geweldige foto's, vooral al die paardebloemen, die jam had ik ook al gezien en wou ik ook nog proberen, maar hier in de stad plukken met al die honden. Lijkt me niet lekker.

    Mooi die foto zo met het kalfje :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een prachtige foto's! Wat een heerlijke sfeer.
      En wat ziet je jam er heerlijk uit. Dit is een blogje puur genieten! Dank je wel!

      Verwijderen
  12. Ik vind dat je prachtige stukjes schrijft en herken veel van het plattelandsleven!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk he die paardenbloemen gelei. Ik heb het ook gemaakt, ben ook vergeten er kruiden bij te doen. Ik maakte het met oerzoet en agaragar. Experimentje, maar is wel lekker uitgevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een gezellige blog zeg. ja, als ik dat zo lees lijken we een beetj eop elkaar. Wel leuk. Fijn dat je kinderen zich zo goed bezighielden - tenminste, dat laten de foto's zien.

    Mooi om zo'n klein kalfje te ontdekken in de wei.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kan ook erg genieten van een dagje lekker in en om het huis rommelen met het idee niet weg te hoeven. En vanmorgen vond ik het niet erg dat de wekker ging: heerlijk weer structuur en regelmaat, dat hou ik lang vol. Wat prachtig, zo'n pasgeboren kalfje. En wat een paardebloemen!! Smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtige foto's. Er straalt een sfeer van af die mij aan mijn jeugd doet denken, heel lang geleden. Fijn om te zien !
    Mevr. Speksnijders

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooi kalfje!
    Mijn man komt ook van een boerderij en heeft heel erg moeten wennen in het dorp, vooral in ons 1e (rijtjes)huis.
    Ik dacht altijd dat paardebloemen giftig waren...'k kom zelf dus duidelijk niet van het platteland..
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige fotos'van alles rond jullie boerderij. Paardenbloemenjam? Wat leuk en origineel!
    Succes emt alle drukte (en ruimte)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...