Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 6 juni 2012

Aardbeientijd

De eerste aardbeien zijn bij ons ook goed. Welke soort het is weten we niet. De planten kwamen destijds bij mijn vader vandaan en van tijd tot tijd verjongen we de boel. We steken dan de jonge scheuten eruit en poten die op een ander plekje en de oude planten doen we weg. Ze smaken heerlijk, lekker sappig, niet waterig maar zoet en vol.
Ik had er helemaal nog niet zo'n erg in en ineens stonden er zaterdagavond 3 volle vergieten op mijn aanrecht! De jongens waren begonnen met plukken, Farmer kwam erbij en jongste rende steeds weer naar de keuken voor een volgende vergiet. Ik heb 7 vergieten en ze zijn heel de zomer in gebruik. Die vind ik zo handig voor dit zachte fruit. Door de gaatjes kan nog wat lucht en is de kans op rotten minder. Want je snapt wel dat ik onmogelijk al die aardbeien nog weggewerkt kreeg. We zetten de vergieten dus zolang op de keldervloer, best koel daar. Helemaal laten kon ik het  niet. Hoewel ik al best veel smaken en vruchten heb gecombineerd in de loop der tijd, toch  had ik nog nooit aardbei-rabarberjam gemaakt. En al hadden we die week al gewoon rabarber gegeten, er was nog juist genoeg voor de jam. Dus toch een draaitje, voor mij geen straf. Ik nam het recept van de site van Van Gilse. Het is iets anders in verhoudingen dan het recept in het boek van Van Gilse, en het leek mij lekkerder. 750 gram aardbeien en 500 gram rabarber, pondspak geleisuiker (speciaal) en 50 cc sinaasappelsap. 

En lekker is het!
Mjammie jammie.

Deze week heb ik ook gewone aardbeienjam gemaakt. Ik gebruik voor zoete vruchten (wat de aardbei is) meestal de pondsverpakkingen, waarbij je 1250 gram vruchten gebruikt. Minder zoet en daardoor een puurdere smaak. Ik kook wel gerust langer dan een minuut, dan dikt het wat meer in.

Ik zie weleens op andere blogs: you might also like... en dan 3 eerdere berichtjes uit je eigen blog. Kan iemand mij vertellen hoe je dat doet? Ik kan het niet vinden bij blogger.

Nu doe ik het maar met eigen linkjes: meer lezen over aardbeien en rabarber: kijk hier en hier en hier.


24 opmerkingen:

  1. Dat ziet er heerlijk uit! Ik hoorde laatst ook al van grote aardbeienoogsten bij iemand, maar hier heb ik nog geen aardbei gespot. Hopelijk komt dat nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker hoor al die aardbeien en in combi met rabarber zal ook vaslt goed smaken ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhhh wat heerlijk die aardbeien. Wij zijn er allemaal zo gek op! We vechten er bijna om!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen idee hoe je dat doet, maar jouw jam ziet er lekker uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heerlijke jam :-)
    enne als je bv op mijn bloog ONDER de 2 alsolike plaatjes kijkt staat er een linkwithin, klik daarop en het wijst zichzelf verder.Heul gemakkelijk te doen dus :-)
    succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ohhh :-D al gelukt ook zie ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaja, dank je!
      Ik zie dat ze wel willekeurig gekozen worden dus m'n linkjes laat ik nog gewoon staan.

      Verwijderen
  7. Lekker, bij ons zijn de aardbeien nog niet zover. Ik hoop niet dat ze door de regen teveel gaan rotten aan de plant.Dat wil ook nog weleens.
    En dat andere is je al gelukt zie ik. Ik snapte al niet wat je bedoelde want ik zag die 3 plaatjes al staan! Helemaal duidelijk.
    Zo was ik een hele tijd zoet om de labels erop te krijgen. Eindelijk gelukt. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. er gaat niets boven home made konfituur. aarbeien + jam, moet ik eens uitproberen. groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier willen ze alleen aardbeien op brood, op een beschuit of in de yoghurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk he, aardbeien. Ziet er goed uit in die pan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk! Ben vorig jaar door jou aangestoken, zó fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mmmm, aardbeienjam met rabarber! Hier zitten er al aardbeien in de vriezer om binnenkort te verwerken...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Toevallig, ik heb vandaag dezelfde jam gemaakt! Heerlijk, groet Tecla

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Begin volgende maand zullen de aardbeien er wel zijn hier.Aardbeien-rabarber is zo lekker.Ook lekker in een taart.Yum!Doe ik hier ook wel.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Drie vergieten!!!! Wij plukten reeds drie áárdbeien......Ach, er zal toch wel meer volgen? Bij een aardbeienkweker koop ik altijd aardbeien om jam te maken en vaak maak ik ook aardbeien-rabarber jam. Heerlijk. Ook rabarbertaart met aardbeien is hier een tractatie, echt een heerlijke combinatie. Je kunt je aardbeien tot prut stampen met de puree stamper en dan invriezen tot je tijd hebt om jam te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat doe ik ook vaak. Maar ik doe ze ook heel in de vriezer, die gebruik ik om door de bowl te doen, geeft er meteen meer kleur aan.

      Verwijderen
  16. Heerlijk die aardbeitjes! Hier laten ze nog even op zich wachten. Wij hebben doordragers, en komen altijd iets later. Er hangen er wel heel veel aan. Elke dag bij het toetje...mmmmm!! En ja, jam is natuurlijk ook lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Jolanda,
    Ik heb van de week ook jam gemaakt met geleisuiker. Ik minder zoete geleisuiker zitten veel E-nummers.
    Ik hoorde van iemand die een beetje gewone suiker gebruikte en de rest indikte met aardappelzetmeel. Vanmorgen heb ik dit ook geprobeerd: echt super lekker! Het lijkt op vlaaivulling.
    groetjes, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hè, inderdaad! Er zit trouwens maar 1 rood nr. in hoor. Dat wist ik niet en vind ik echt jammer. Ik had het kunnen bedenken natuurlijk maar het is zo'n standaardproduct in mijn kast... Dat met aardappelzetmeel, welke verhoudingen houd je dan aan? Klinkt een beetje ingewikkeld nl. En hoe lang is het dan houdbaar?
      Ik denk dat ik toch maar weer overstap op gewone geleisuiker, daar zitten alleen groene nrs in. En af en toe toch nog de speciale voor bijzondere recepten...

      Verwijderen
    2. Hoi Jolanda,
      Ik heb 500 gram aardbeien, 150 gram suiker en 3 eetlepels aardappelzetmeel gebruikt.
      Als de potjes dichtgeklikt zijn, kun je ze volgens mij wel een poosje bewaren.
      groetjes, Marleen

      Verwijderen
  18. Lekkerrr! Hier ook de 1e verse aardbeitjes van de overkant (m'n ouders) gekregen, heerlijk gistermiddag met slagroom op de appelcake! Maar wat jij er mee gedaan hebt, lijkt me ook wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind aardbeien zo lekker, dat ik ze het liefst 'gewoon' eet. Ik vind het zelfs zonde om er jam van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik me goed voorstellen. Het is hier dan ook de weelde van de overvloed waardoor ik er wel jam van maak (en het is lekkerder dan die uit de winkel).

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...