Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 19 juni 2012

Meer aardbeien, peulvruchten en praten als Brugman

Nog steeds blijven de aardbeien komen, dus geven we er ook van weg. En eten we ze op brood, ik geef de jongens een  schaaltje als ik ga voorlezen, we doen ze door de yoghurt en omdat Jongste ze niet lust, maak ik ook regelmatig een smoothie (met yoghurt) en dan eet  drinkt hij ze wel op. 
De vele aardbeien verwerk ik verder tot jam, 35 potten inmiddels, en doe ik in de vriezer, gepureerd, per pond. Zo kan ik ze straks nog pakken om samen met de rode bessen jam te maken, zo lekker. Ook heb ik nog hele aardbeien in de vriezer gedaan om door de bowl o.i.d. te doen. Ik maakte saus voor op de pap of pudding, n.a.v. een mailtje van iemand, pond gewone geleisuiker op een kilo gepureerde aardbeien, heet  in potten/flesjes. Ik had nog geen druppel over om te proeven want de potjes zaten net allemaal vol. Maakte aardbeiensiroop (ook  heet in flessen), dat moet nog getest worden door 't panel der Farmertjes. Ik maakte trouwens ook citroenmelissesiroop maar dat viel wat te kruidig uit dus ik doe het nog een keer met meer water. 

Het is wel groeizaam weer, al zou het voor de mais warmer mogen zijn. 

De erwten, peulen, capucijners en tuinbonen doen het geweldig. Zó hoog zijn die gewassen geworden, dat we beseffen dat het gaas een volgend jaar toch maar hoger moet zijn. In de tuinbonen zit zelfs geen luis, terwijl die daar snel last van hebben. De eerste peultjes hebben we al gegeten, we plukken ze om de dag, ze smaken jong het lekkerst. 

De bloemen van de capucijners zijn rose, mooi hè. Je kunt goed zien dat het familie is van Lathyrus. 
Die had ik trouwens ook willen zaaien maar was er te laat voor. Zo zijn er wel meer dingen, maar ja, wie weet volgend jaar.



En ach, dit vaarskalfje was vanmorgen kwijt... De koe had gekalfd, maar waar was het kalf?
Het was twee keer onder de draad doorgegaan en lag twee weiden verderop als een zoekplaatje te slapen in een veldje witte klaver. 


Jongste zoon ging mee met oudste dochter in de trekker... en hij praatte over de trekker en over de koeien en over het weer. Hij hielp mee met kippen voeren en hij praatte over de kippen en het gras en eieren en voer en het weer... Hij ondernam nog andere dingen, gezellig met oudste dochter samen, maar hij praatte en praatte en praatte (hij was goed op dreef die dag), over ja wat niet al, en ook heel veel nog over het waarom waarom waarom van vele, vele zaken... en is nooit tevreden met een half antwoord en al helemaal niet met geen antwoord...  De waarom-fase is duidelijk hardnekkig, ik schreef er vorig jaar ook al over.
En nu is oudste dochter een dagje uit met de klas, een soort van afsluitingsdag, naar een pretpark - waar zij een grondige hekel aan heeft. Maar even geen broertje met geklets. Misschien verlangt zij er nu naar? Nu zit jongste bij mij en is weer - heel gezellig- aan het kletsen. En postzegels trekken erbij, dat doet hij ook. Ik kijk en luister ernaar. Geniet ervan. Ook wel met een half oor. En een verstrooid ja komt me soms duur te staan.... 

Als hij buiten speelt gaat het nog gewoon verder, ook al ben ik binnen. 
Tik, tik, hoor ik dan op de ruit en als ik het raampje opendoe, kijk ik tegen zijn grijnzende snoet aan. 
En luister verder naar Brugman.... 
En met zoveel geklets kun je er dan op wachten:
"Mama.... ik heb een slokje dorst..."
Het hapje honger zal dan ook nog wel komen ;-)



26 opmerkingen:

  1. Jullie aardbeien doen het beter dan de onze...wij hadden er tot nu toe wel geteld 3!
    Aardbeien/rabarjam of saus is ook lekker...of een crumble met aardbeien en rabarber.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, leuk die jongste van jou!
    Heerlijk hoor al die aardbeien. En mooi dat alles zo goed groeit.
    Gelukkig dat jullie het kalfje terugvonden tussen de klavers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk ventje zeg.Hoe doe je het,met de aardbeien in de vriezer voor bowl? Heb het weleens gedaan maar was net "snot" als je het in de bowl deed.
    Vakvraagje:Wat doen jullie met stierkalfjes? houden jullie die aan of gaan die weg voor mestkalveren?
    Groet, WIlma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe ze bevroren in de bowl, als laatste -kleurige- toevoeging. Dan blijft de bowl gelijk koel (wel zorgen dat het ontdooit is als je het serveert ;)). Ze worden wel een beetje slap maar het valt best mee, vinden wij. Ontdooide aardbeien op de taart gaat niet.

      Stierkalfjes gaan weg met een paar weken. We zorgen wel dat we een goede pinkenstier houden. Die gaat met de pinken mee naar buiten.

      Verwijderen
  4. je kunt de aarbeien ook pureren en in muffinvorm in de vriezer doen zo kun je ze later door een smoothie doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe ze geprakt of gepureerd in boterkuipjes. Idd voor een smoothie of voor jam of whatever....

      Verwijderen
  5. Ah, heerlijk, dat kleine menneke ......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, lekker ventje :D
    Lekker zo veel aardbeien zeg. Geloof dat alle bloempjes die klein meisje nog niet had geplukt (alsjeblieft mama voor jou) door het knijn zijn opgevreten.

    Het ziet er prachtig uit allemaal zeg. Hoop dat je dochter het toch leuk heeft gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wordt dan maar eens boos... Ai, konijnen zitten hier ook :(
      En slakken... die hebben veel koppen uit de bonenplanten gevreten...

      Verwijderen
  7. Heerlijk al die aardbeien, maar ik moet ze vlug verwerken want ze willen met dit weer snel rotten. Zelf maak ik ze in met suiker voor de monchoutaart, is lekkerder dan uit de diepvries vinden wij. Gek kalf om zomaar te verdwijnen maar gelukkig is hij er weer. Heb je al eens verse capucijners gegeten? Tot vorig jaar wist ik niet eens dat dat kon, wij vonden ze heerlijk. Geniet nog maar wat van jullie kleine ventje die sneller groot is dan je denkt. Lekker koppie. Fijne dag nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We eten ze tot nog toe uit een potje.
      Dit jaar hebben we ze voor het eerst gezaaid. Ik dacht eerst altijd dat het een soort van bruine boon was, maar het is dezelfde zaaitijd als van erwten dus is het meer een soort erwt. Kan denk ik ook gewoon in de vriezer, zoals ik erwten rauw in de vriezer doe.

      Verwijderen
  8. heerlijk ventje,hier ook zo,n ventje maar ook zo,n dametje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke foto van jongste! Zo'n lekker koppie :-)
    En zo'n ondernemend vaarskalf! Was de moeder er niet naar op zoek?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke blog! Heerlijk, zo'n kletsmajoor. Hier neemt 'meneer' (5) ook geen genoegen met mijn - ik betrap mezelf er af en toe op - 'Daarom!' Dat is géén reden, mam! Haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gezellige blog weer van jou....van alles wat. Leuk!
    Maar dat kalfje, wel zielig, hij is zomaar in slaap gevallen, wat moest tie anders...?
    En jou zoontje, heerlijk dat hij zo kletst! In de veronderstelling dat je ook luisterd als je in de keuken bent...ha,ha.
    De aardbeien komen overal los, ik heb er gisteren muffins mee gebakken,vers door het beslag heen....mmmm..!
    En wij hebben alleen boontjes in de moestuin, erwten en peultjes koop ik meestal, vers uit diepvries. Peultjes vind ik alleen zelf lekker, vandaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je bent weer goed bezig. dan hebben wij maar een bescheiden moestuin geloof ik. maar de peulen doen het goed de eerste courgette kan deze week geplukt worden...de sla eten we al vaak . de bonen laten nog op zich wachten. dit jaar hebben we lekekr veel grond om te verbouween zo leuk we hebben alles vol staan.. eindelijk ook eigen uien en aardapells en nog veel meer. ben helemaal met onze extra moestuin

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weer een heerlijk van alles wat blogje! Leuke uitspraak: slokje dorst!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik geniet altijd van je blogjes, zo gezellig allemaal en dat geklets van een kind, heerlijk toch. Dat mis je ook zo als ze dan op school zitten. Denk dat we bij elkaar in de buurt zitten?????????.......gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee....? Bommeler- of Tielerwaard, of het noorden van Brabant?

      Verwijderen
  15. Wat leuk weer om te lezen... jammer dat je ver weg woont, anders zou ik een bakje aardbeien komen halen bij je..(en gelijk een kopje thee)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een heerlijk verhaal, ik hoor dat manneke en zie hoe je dochter af en toe fronst om zoveel vragen...
    Ik ben jaloers op zoveel aardbeien en mooie bonen etc., in mijn mini moestuintje wil het niet erg lukken dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. bedankt voor de tip van de tomatensaus met bruine suiker voor over het gehaktbrood.. lijkt mij heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. En ik ben nu ook maar weer zomaar bijgepraat :-)
    Wat een aardbeien zeg!!Heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen mijn jongste naar de kleuterschool ging heb ik dat kletsen zo gemist!
      Net als wanneer ze van het stoeltje voor op de fiets naar het stoeltje achter gaan. Voor alles is een tijd. Geniet van deze!
      groetjes, Franca.

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...