Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 4 juni 2012

Pssst, heb je 't al gehoord?

Een tijdje geleden alweer, was ik bij een winkel in een dorp. Terwijl ik aan de beurt was kwam er een mevrouw binnen en na het "goeiemorgen" plantte ze haar tas op de rand van de toonbank terwijl ze zei: "De dokter kwam net voorbij." De verkoopster zei dat ze dat ook gezien had. Mevrouw was duidelijk uit op een nieuwtje en vroeg wat die hier nou zou komen doen - ze vroeg nog net niet waar en wie. Na enige stilte zei de verkoopster: "Ach ja, misschien ergens een kopje koffie drinken." (Hulde voor de verkoopster.) Mevrouw trok haar lippen  samen en antwoordde vinnig: "D'n dokter komt niet zomaar voor de gezelligheid."

Ik denk nog vaak aan dit voorvalletje terug. Door de houding van de verkoopster kwam de vrouw niet ver. Het kan gewoon beleefde belangstelling zijn, daar wil ik van uit gaan. Maar de houding van de vrouw straalde onbeleefde nieuwsgierigheid uit.

Het brengt me tot een aantal vragen.
Hoe snel slaat belangstelling om in nieuwsgierigheid? Waar is de grens tussen een nieuwtje uitwisselen en roddel? Waar wordt meeleven bemoeizucht?

Ik denk dat de grenzen daar zijn, waar je de grens van een ander overgaat. De één heeft meer invoelingsvermogen dan de ander, maar niemand vindt het leuk om uitgehoord te worden. En waar je het gevoel krijgt overlopen te worden met (goedbedoeld) meeleven, dan is het zaak om dat op een goede en eerlijke manier te uiten.
Over het roddelen: als je je kunt voorstellen of uit ervaring weet hoe het voelt als er over je geroddeld wordt, moet je dat zeker voorzichtig maken om (te)veel over een ander te zeggen. Roddelen kan families en gemeenten kapot maken. De persoon in kwestie is er niet bij, kan zich dus niet verdedigen. En wat eerst nog gezegd is als gedachte is aan het eind van de straat al werkelijkheid... Denk niet te snel dat je je er nooit schuldig aan maakt. Ik zou dat zelf niet durven beweren. Soms is, zoals gezegd, de grens uiterst dun en soms is het ook zo verleidelijk. Voor je het weet ben je er al mee bezig. Bezig om zelf dingen voor een ander in te vullen. Conclusies trekken die niet kloppen. Ze zal wel dit of dat... hij denkt zeker... terwijl je de andere kant van de zaak niet hebt gehoord. Ik kan niet zeggen dat ik het nooit gedaan heb, zelfs niet dat ik dat nooit doe. Maar als ik het bij mezelf merk, probeer ik het direct te nuanceren, zo van... ach, misschien zit het anders dan we denken, of wie zal zeggen wat je zelf zou doen in een soortgelijke situatie. Of gewoon zeggen dat ik fout bezig ben. Ook in het gezin is het van groot belang hoe je als ouders met deze dingen omgaat! Zoals de ouden zongen, piepen de jongen.

Liever en beter is het om de positieve dingen van een ander te noemen, daar voel je je echt beter door.
En wat nou, als er over jou geroddeld wordt? Het liefst zou je de waarheid in de gezichten willen gooien. Maar meestal gebeurt het roddelen in het geniep, je weet niet wie wel of niet meekletst. Beter is het om er boven proberen te staan. Laat het maar van je schouders afglijden.

Wat  mijzelf betreft, ik weet dat bidden voor juist ook diegenen die kwaadspreken, van groot belang is en echt helpt. En de wetenschap dat God alles van mij weet, troost mij vooral. Omdat ik alles bij Hem kan brengen. En bij Hem kan ik vergeving krijgen voor wat ik fout deed en troost ontvangen voor het moeilijke wat ik meemaak.


Dit is een levensles voor mij geweest, het is niet zo dat ik op dit moment het gevoel heb dat er over me geroddeld wordt. Maar ik wil het graag eens opschrijven. Wellicht kan ik een ander ermee helpen. Ik heb lang getwijfeld of mijn blog wel geschikt voor een stuk als dit is, maar so what, het is mijn blog.

Ik heb ooit een stukje gebruikt bij het clubwerk, las het ook eens bij een medeblogster, maar wil het toch ook zelf hier meegeven:


De drie zeven
Socrates, de Griekse wijsgeer, liep eens door de straten van Athene. Plotseling kwam een man opgewonden naar hem toe en zei: 'Socrates, ik moet je iets vertellen over je vriend die...'
'Ho eens even', onderbrak Socrates hem, 'heb je datgene wat je mij wil zeggen gezeefd door de drie zeven?' 'Wat drie zeven' vroeg de man verbaasd. 'Laten we het proberen' stelde Socrates voor. 
De EERSTE zeef is de WAARHEID.  Heb je onderzocht of alles wat je zeggen wilt waar is?' 'Nee, ik hoorde het vertellen en...'     'Ah juist!
Dan is het toch zeker wel door de TWEEDE zeef gegaan?  De zeef van het GOEDE?  Is het iets goeds wat je over mijn vriend wilt vertellen?'  Aarzelend antwoordde de man: 'Nee, dat niet, integendeel...'   
'Hm, hm, zei de wijsgeer, 'laat ons dan de DERDE zeef gebruiken. Is het NOODZAKELIJK om mij te vertellen wat je zo opwindt?'  'Nee, niet direct noodzakelijk'.    
Welnu', zei Socrates glimlachend, 'als dat wat je vertellen wilt, niet waar is, niet goed is en niet noodzakelijk is, vergeet het dan en belast mij er niet mee.'




19 opmerkingen:

  1. Heel mooi stukje wat je erbij gezet hebt over de drie zeven.
    Ja, je roddelt soms sneller mee dan je doorhebt. Maar als ik mezelf erop betrap dan stop ik er meteen mee want ik weet hoe uiterst vervelend het is als er over je geroddeld wordt.
    Bidden helpt zeker ja, voor alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wie weinig zegt hoeft ook weinig te verantwoorden. Wijze les van Ma
    (uit de boeken van Laura Ingalls)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele wijze les voor iedereen. Mooi geschreven en heel duidelijk. Ach overal gebeurd het, probeer er ook niet aan mee te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is heel duidelijk wat je hier geschreven hebt, ik hoop dat een ieder die dit leest over andere leuke dingen kletst en niet over een ander toch!!!!!!!!!!!!gr. Conny.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wijze les die je hier schrijft! Ik hoorde het stukje over de zeven ook al jaren geleden, het is me altijd bij gebleven omdat het zo'n goede wijze is!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo'n soort stukje heeft ook weleens bij ons in het kerkblad gestaan.Roddel is vreselijk,maar soms slaat het door nar laster.Het maakt veel kapot.Maar denk jij dat als iemand iets zegt over een een ander dat die persoon er naar zal vragen of het waar is,ik bedoel bij degene waar over geroddeld wordt?
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk niet dat dat veel gebeurt, maar het is wel beter als je het aan die persoon zelf vraagt. Tenzij je zeker weet dat iets niet zo is, dan hoef je het slachtoffer (om zo te zeggen) niet in te lichten, maar juist op te komen voor hem of haar.
      Laster en roddel overlappen elkaar in mijn ogen.

      Verwijderen
  7. Super mooie blog! Die drie zeven van Socrates, ja die zijn mij ook regelmatig voorgehouden. Het ligt zó dichtbij om je te bemoeien, of kritiek te leveren - terwijl het maar twijfelachtig is of het waar, of het goed bedoelend, of noodzakelijk is. Ik merk zelf dat ik de leiding van God nodig heb om onderscheid te maken tussen wat ik wel of niet moet zeggen. En heel vaak weet ik achteraf: dat had ik beter níet kunnen zeggen of vragen... Leermoment! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk zou je al je woorden op een goudschaaltje moeten wegen. Aan de andere kant zou er dan ook minder humor zijn misschien.
      Waar hebben we Gods leiding niet nodig?

      Verwijderen
  8. Da's een mooie om te onthouden ... de 3 zeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toen ik ging scheiden werd er hier in de stad veel over mij geroddeld. Soms soor mensen die ik helemaal niet persoonlijk kende. Nooit kwam iemand vragen of er iets waar was van de roddels.
    Ik heb daar destijds wel veel verdriet om gehad,
    maar ik heb mezelf altijd voorgehouden dat ik een ieder eerlijk en recht in de ogen kan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste is heel belangrijk, goed dat je jezelf dat voorhield.
      Dank voor je reactie, Ipie.

      Verwijderen
  10. Heel goed om daar eens wat over te schrijven. Roddel is zo iets akeligs! En je moet zelf zo opletten dat je daar niet aan meedoet!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Roddelen is niet prettig! Ik ben me daar erg van bewust, en let er op dat ik er niet aan meedoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O, zo waar.
    Je hebt gewoon mensen die in elke put willen roeren.
    Hoe minder je weet, hoe minder last je ervan hebt.
    Die doet dit niet goed, en die deugt zo niet.
    Maar als we allemaal naar onszelf kijken hebben we denk ik wel genoeg.
    Hier hebben we iemand op het dorp die alle begrafenissen afloopt,niet uit meedeleven maar puur nieuwsgierigheid triest hoor.
    Maar ik denk dat we ons er allemaal weleens schuldig aan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi zeg! Ja, ook al neem je je voor niets te zeggen, soms is het er opeens uit. Zo irritant vind ik dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige tekst en zo waar!! Ik heb hem overgeschreven om vaak te kunnen herlezen.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een fijn stuk! Wat heb je dit goed onder de aandacht gebracht. Roddelen is volgens mij ook echt een vrouwenkwaal. Ik moet vaak denken aan een stukje van een lied : Alles wat ik hoor of zie, hoe gebruik ik het? Deel ik het met anderen of ga ik in gebed?

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...