Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 19 juli 2012

Het weer: dankbaar onderwerp om te mopperen?

Wij Nederlanders praten nogal eens over het weer. Liever gezegd, wij praten graag en veel over het weer.
We gebruiken het als gespreksopener, als tijdsvuller in de rij voor de kassa, en als er nergens over te praten valt kun je het altijd nog hebben over het weer. Want hoe dan ook, het is een dankbaar onderwerp, het weer is zo wisselend en graag halen we er nog dat en dat jaar bij, tóen was het zo'n hete zomer of zo'n barre winter.... Onze taal heeft zelfs veel uitdrukkingen over het weer: Hoge bomen vangen veel wind, wie wind zaait zal storm oogsten, niet over één nacht ijs gaan, één zwaluw maakt nog geen zomer (en een heleboel zwaluwen ook niet altijd), na regen komt zonneschijn.
We praten er niet alleen over, we klagen ook heel veel. Het schijnt dat dat klagen bijdraagt aan ons saamhorigheidsgevoel. Meer dan het doen van positieve uitspraken. Zou kunnen.
Zelf probeer ik altijd het mopperen te voorkomen en hou ik het het liefst bij feiten. Natuurlijk vind ik al die regen niet zo leuk. Het maakt me wat somber. Bovendien: de bodem slibt dicht en de mais groeit nauwelijks. (En dit noem ik een feit, geen gemopper.)   Echter van enkele bloglezers aan de andere kant van de grote plas, begrijp ik dat het daar kurkdroog is en zij bidden om regen omdat de graanoogst dreigt te mislukken en de mais staat om te krullen en het gras verdroogt. Tja, en vorig voorjaar was het hier zo droog, dat mijn Farmer veel heeft moeten beregenen. Toen was het daar niets als regen, zelfs zo dat de mais er lange tijd niet in kon (gezaaid). Dit maakt mij weer des te meer voorzichtig. Wij zullen het moeten en mogen doen met wat de grote Gever ons toeschikt. Wat mij aangaat, ik vind de troost en hoop uit de belofte van God groter dan dat het mopperen mij zou opluchten. Nee, ik ben geen  heilige, ook  ik klaag weleens. Toch is die belofte zo mooi: "Voortaan al de dagen der aarde zullen zaaiing en oogst, en koude en hitte, en zomer en winter, en dag en  nacht, niet ophouden."- Genesis 8:22. Met die belofte mogen we naderen tot God en Hem bidden om de vervulling van die belofte, ook in dit jaar.

Verlang ik naar zonneschijn? Ja, zeker. Verlang ik naar hitte? Nee, daar kan ik ook weer niet tegen. Farmer kan goed tegen 30 graden, maar ik  heb het liefst zo 23-25 graden. Dat is behaaglijk warm, maar je kunt er alles nog bij blijven doen.

Onze dochters zijn weer thuis van  hun vakanties, mijn kiekens heb ik weer bij me ;) Ze hebben het leuk gehad en wat gun je ze dat dan zo. Jongste dochter moesten we ophalen in het zuiden van Limburg, wat een prachtige streek daar! Ik ben echt een boerentrien wat dat aangaat, nooit ergens geweest en ik zei tegen Farmer: als we de boel eens een weekje kunnen overlaten aan de kinderen, wil ik daar weleens heen! Helaas had ik maar één foto gemaakt op de terugreis (want heen reed ik), maar in mijn herinnering zit het wel opgeslagen ;) Oudste dochter was in Spanje geweest, ook een hele ervaring, want buiten de Engelandreis van school was zij ook nog nooit in het buitenland geweest. Leuke groep, gezellige tijd met af en toe een goed gesprek.

Nu wacht er dus nog een berg was en ik ga weer verder!

8 opmerkingen:

  1. Leuk dat je kinderen genoten hebben van de vakantie...

    Goede insteek, om het vooral bij feiten te houden wat het weer betreft. Dan is het niet erg als 'openingszinnetje' (daar val ik ook wel in terug, je moet het soms toch érgens over hebben, he ;)). De termen 'mooi' of 'slecht' hoeven trouwens niet per se een mopper-karakter te hebben (voor een speeltuinbezoek is regen gewoon niet praktisch...). Het gaat meer om de manier waaróp het gezegd wordt: als vaststelling van een feit gerelateerd aan de activiteit die je van plan was, of als geklaag.

    Ik las een keer een bordje: "Wie moppert op het weer, zondigt tegen de Heer!" Dat is me bijgebleven. Het komt gemakkelijk omhoog, dat mopperen. Ook ik frons mijn wenkbrauwen wel als ik door de regen met de kinderen naar school moet fietsen... Da's gewoon niet zo prettig. Maar ik probeer er zo nuchter mogelijk mee om te gaan: God heeft met elk weertype zijn doel! Dat besef je temeer als je op een boerderij woont, denk ik :) Een goede oefening in dankbaarheid - het regent hier nu pijpenstelen... En morgen begint de vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik helemaal met je eens, goed of slecht betekent niet direct gemopper. En het is idd de toon (maar ook de woordkeus) die de muziek maakt!
      En dat geldt trouwens ook voor andere dingen/tegenslagen. Ik moet zelf ook nog veel (af)leren...

      Verwijderen
  2. We moeten het maar nemen zoals het komt, tevreden is iedereen toch nooit.
    Maar een beetje zomer zal ons zo goed doen, weer bijtanken voor de winter. Maar ik heb aan allebei geen hekel hoor, vind de winter ook wel gezellig...............gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankbaar gebruik ik het regenwater en vind het erg dat aan de andere kant van de wereld de boel verdroogd. Het is maar goed dat we het niet zelf in handen hebben.
    Fijn dat je dochters het naar de zin hebben gehad en heelhuids weer op het vertrouwde stekje terug zijn gekeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. idd , het is hier zo droog dat alles staat te verbranden op het veld, ook de mais. Voor ons een probleem omdat we het nodig hebben om de beesten te voeren , maar voor de mensen die er van moeten leven een veel groter probleem. Komt nog bij dat er van regeringswege geen hulp is dus de prijzen stijgen nu al gigantisch en waren al hoger dan in Nederland met een veel lager inkomen.Daarom dat heel veel mensen meerdere (bij)banen hebben. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. we moeten de dagen nemen zoals ze komen, 'weer of geen weer', we hebben het niet te kiezen. hopen dat er in augustus nog wat mooie dagen zullen komen! groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, we klagen wat af :-) Ik ben een midweek weg geweest met twee van mijn zes kinderen. Veel regen gehad maar ook zon. De mix maakt het spannend toch?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...