Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 26 juli 2012

Rabarbara en Plaswijck

Vroeger als meisje vond ik het al lekker: rababer. Ik vond het wel een gekke naam, want er zat een meisje bij  mij op zwemles dat Barbara heette, en ik dacht eerst dat mijn moeder een grapje maakte toen ze het over rabarber eten had ;-) 
Vorig jaar heeft mijn Farmer een nieuwe rabarberplant voor me meegebracht. Omdat de plant die er stond op sterven na dood was. Toch heeft hij die er ook nog uitgehaald, gedeeld en weer in een ander stuk grond gepoot en en nu prijken er 3 mooie volle planten! Daar heb ik al een paar keer van genomen, maar nog niet zoveel en nu waren de stengels weer fors gegroeid. Je kunt ze makkelijk loskrijgen zonder een mes, je pakt een stengel bij de onderkant en trekt hem met een draaiende beweging los. Je kunt tot in augustus oogsten, maar je mag geen roofbouw plegen: laat ongeveer 3 stengels eraan zitten, anders overleeft hij het niet. Ik heb een pond gebruikt om met aardbeien (uit de vriezer) weer lekkere jam te maken. Verder maakte ik de rabarber op de gewone manier klaar en deed een deel ervan in een potje. Lekker voor de winter. 




Dat gaat hetzelfde als bij de appelmoes: je maakt de rabarbermoes helemaal klaar, zoet het met suiker en wat (schenk)stroop, maakt het evt. wat dikker met een papje van water en custard of maizena. Dan breng je het weer aan de kook. En dan giet je het kokend heet in schone potjes, draait de dekseltjes erop, even op de kop laten staan, zodat de deksel goed vacuum trekken. Zo bewaar ik het op een koele donkere plaats, bij mij is dat de schuur. Denk er goed om, met dit "kokend vullen"-principe, moeten je de potjes echt een paar minuten uitkoken. En werk hygiënisch, ik pak altijd een schone theedoek om de potjes op te zetten, en een schone vaatdoek om de randen af te nemen voor de deksels erop gaat. Ik zeg het er maar even bij, voor degenen die het ook eens willen proberen maar nog niet zoveel ervaring hebben.

Het is druk hier, we staan op het punt te kuilen. Maar we hebben ook al genoten van de nieuwe veranda, wat een heerlijk plekje! Vooral 's avonds kunnen we nog een hele poos buiten zitten. Tot we leeggezogen worden door de muggen...


We zijn ook een dagje naar Plaswijck geweest, een leuk park in Rotterdam. 






Voor een redelijke prijs (nog geen tientje per persoon) hadden we een heerlijk dagje! 







11 opmerkingen:

  1. Lekker rabarber, en het zal vast druk zijn nu bij jullie met dit mooie zomerse weer moet je het wel halen. Hier is ook om ons heen allemaal drukte met kuilende en hooiende boeren en ook kunstmest rijden, dan denk ik altijd zou er al weer water komen? Fijne dag en geniet van alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heel fijn uit daar! en dat is leuk om zoveel groentjes uit de tuin te kunnen halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hier in de (gewone kleine huistuin) was de rabarber ook ter ziele gegaan, zelf dacht ik dat het door de late vorst kwam die we dit jaar hadden, maar ik twijfel of ik er weer een terugplant, ik ben namelijk de enige die het echt lekker vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jolanda,

    Lekker zeg rabarber! Maak je ook wel eens rabarbertaart? De smaak doet denken aan appeltaart. Op internet is het recept te vinden.

    Wat leuk een dagje uit naar Plaswijk! Jullie hadden in ieder geval prima weer.

    groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, rabarbertaart heb ik nog nooit gemaakt, ben ik nog ooit van plan. Maar men vindt het hier zo gezond klinken...

      Verwijderen
  5. Dag Jolanda, ik heb dit jaar voor het eerst rabarber-sinaasappeljam gemaakt en dat is ook erg lekker. Rabarber in niet te grote stukken snijden. Sinaasappels goed schoon boenen en de schil in smalle reepjes snijden en met het sap van 1/2 sinaasappel bij de rabarber doen. Ik deed er per 1250 gram 500 gram geleisuiker en 1 zakje Marmello bij. Verder zoals de rabarber/aardbeienjam.
    Groet, Tecla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Tecla, dat lijkt me ook lekker fris!

      Verwijderen
  6. Heerlijk verse rabarber, wij hebben ook een paar planten staan in de tuin. Plaswijk gingen we vroeger met m'n Oma naar toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Jolanda
    Ik las een tip . maak van citroen melisse een aftreksel en doe dat in een verstuiver en breng dit op jezelf en omgeving aan. Of het werkt weet ik niet omdat wij hier van de muggen nog niet zoveel last hebben.Maar je weet nooit.
    Zelf hou ik erg van zulke tips die geen handen vol met geld kosten en gewoon uit de natuur gehaald. Jam met marmello hoe werkt dat weet je daar iets van.
    Ik heb het sinds een jaar in huis voor boterkoek met appel maar jam nog niet geprobeerd.
    Fijne vakantie en de hartelijke groeten van
    Lianne die erg van je blog geniet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tip, citroenmelisse zat hier.
      Marmello heb ik nog nooit gebruikt. Ik wil me een keer verdiepen in het gebruik ervan!

      Verwijderen
  8. Mijn moeder maakte ook regelmatig rabarber moes. Het is lekker fris vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...