Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 31 juli 2012

Snijbonen en het therapeutische van groente snijden

Sperciebonen hebben we dit jaar niet. Snijbonen gelukkig wel en die werden steeds door mijn schoonouders geplukt (da's makkelijker natuurlijk dan bij princessebonen, zo aan de staken) en ze halen ze zelfs af voor mij. Wat een luxe. Net als zij heb ik er geen hekel aan, vind het een rustig werkje waar je bij kunt zitten. Maar ik heb natuurlijk  nog genoeg andere dingen te doen dus vind ik het zeker prettig dat ik ze afgehaald en al binnen krijg! Vorige week heb ik ze geweckt. Ik heb een vast patroon inmiddels, en het ging soepel.
Eerst het aanrecht leegmaken en gootsteen schoonmaken. 's Morgens had ik extra kroten gekookt en die in de vriezer gedaan, dus dat moet eerst helemaal opgeruimd zijn. Water erin en daar de bonen in wassen. Rare snijbonen worden eruit gevist, die kronkelige slungels blief ik niet in de potten - het moge dan discrimineel zijn. Ze zijn voor directe consumptie wel goed genoeg.
Beetje uitlekken in vergieten met bakken of pannetjes eronder anders wordt mijn aanrecht een kledderboel.


Snijden. Ik doe dat met de hand, dat vinden ze hier het lekkerst en ik vind het leuk om te doen. Groente snijden.... op het therapeutische af. ('k Heb trouwens onlangs wel een snijbonenmolentje gekocht bij de kringloop, leuk om het ook eens zo te doen en ik wil eens bonen in 't zout proberen.) Met m'n handen bezig zijn en ondertussen m'n gedachten de vrije loop laten. Overdenk ik de dingen betreffende de kinderen, andere mensen en het werk bijvoorbeeld. Krijg ik alles wat meer op een rijtje in mijn vaak overvolle hoofd. En daardoor rust...
Vooral als je kunt snijden met een goed scherp mes, dat werkt super fijn. Een goed messenblok hoeft trouwens helemaal niet zo erg duur te zijn, de mijne was dat in ieder geval niet. Bovendien heb je er voor jaren plezier van. Die grote plank ligt alleen op het aanrecht (werkeiland) in drukke tuintijden. Die kreeg ik van mijn ouders en vind ik erg handig als ik zoveel te snijden heb. Ooit kreeg ik een doos vol paprika's, die heb ik ook daarop gesneden, iets op laten drogen en rauw ingevroren. Dat gaat heel goed, je moet ze alleen wel in bevroren toestand in de (wok)pan doen, gelijk bereiden. Zo doe ik ook met een rest paprika of prei of kool die ik over heb, gelijk gesneden in de vriezer, dan kan het niet meer vergeten worden en bedorven raken.


Terug naar de bonen.
Ondertussen staan twee grote pannen water op, voor het blancheren. Darvoor heb ik een paar netjes gemaakt van een stuk oude vitrage. Als het water kookt doe ik een paar handen bonen in een netje en hang het in het water. Als het water opnieuw kookt, laat ik ze een paar minuten koken. Ik doe ze twee minuten anders vind ik ze te slap worden, bij gewone bonen hou ik drie minuten aan. Ik zet de kookwekker daarvoor. Dan haal ik het er uit en spoel het direct met koud water af, doe ze in een vergiet en daar kunnen ze uitlekken. Ik werk met twee pannen (en twee kookwekkers, één die op het fornuis zit en een andere), het gaat dan sneller, maar je moet wel bij de les blijven. Ik kan ondertussen niets anders doen dus zet ik een stoel erbij en af en toe laat  ik mijn benen even uitrusten. Ik ben tenslotte geen 20 meer en dan nog, op spataders zit ik ook niet te wachten.


Als alle bonen geblancheerd zijn zet ik nieuw water op voor in de weckpotten. Ik was de potten (hoewel schoon weggezet) met heet sodawater, spoel ze af en zet ze omgekeerd klaar op een theedoek. De ringen kook ik een paar minuutjes in wat water met een paar druppels afwasmiddel. Als het water gekookt en afgekoeld is giet ik het over de bonen in de potten, sluit ze met de klemmetjes en dan gaan ze de weckketel in. Die werkt electrisch, dus ik stel hem in en dan hoef ik er verder niets aan te doen.

De potten eruit vissen ja.
Die klemmetjes gaan eraf als de potten afgekoeld zijn. Dan zitten de deksels vacuum-vast.

Dan de boel gelijk opruimen en even uitblazen met een koppie thee.

Tjonge.
Heel verhaal over een doos vol bonen.
Saaaai.....
Ik ben ook maar een eevoudig huistuinkeukenmoedertje.

En daarnet heb ik nog zo'n doos gehad en die gaan de vriezer in, want mijn potten zijn bijna allemaal vol en het is ook iets minder werk.

Tussen de groenteverwerkingen door lummel ik eerlijk gezegd maar een beetje aan, af en toe eens een flinke poetsbui en dan vind ik het alweer goed. Het is  nog vakantietijd tenslotte.

15 opmerkingen:

  1. Heerlijk hé, verse boontjes van het land. Ik krijg ze ook elke keer van mijn ouders. Al heb ik ze zelf nog nooit geweckt, op jou manier moet het makkelijk te doen zijn volgens mij.

    Zou het nog uitmaken of je sperziebonen invriest of dat je ze inweckt?

    groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wecken doe ik ook pas sinds vorig jaar. Ik vind de bonen uit de weck goed smaken, je hoeft ze alleen maar even op te warmen, net als de potten uit de winkel. Terwijl bonen uit de vriezer echt nog even koken moeten. Het grote voordeel is voor mij dat ik meer ruimte in de vriezer hou voor andere dingen en dat de ene een groter deel van het jaar uit kan.

      Verwijderen
  2. Aan het jam maken heb je me voor altijd gekregen maar boontjes inmaken, daar begin ik niet aan ;-) Ziet er wel goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nooit aten we snijbonen omdat manlief alleen de gezouten bonen kende. Niet goed afgekookt denk ik en dan zijn ze veel te zout. Vorig jaar kocht ik toch eens een zak en hij is helemaal om, vind ze best lekker nu.
    Heerlijk voorraadje voor de winter of voor onverwachts.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bonen in het zout maakte mijn moeder vroeger in een keulse pot.Al moest ze ze daarna wel altijd heel goed spoelen omdat het anders te zout was.We hadden vroeger thuis een grote moestuin en dus bonen genoeg om zo in te maken en in te vriezen. Ik heb ze inmiddels ook geweckt maar dan wel gesneden met de bonenmolen , in Roemenië kennen ze alleen gele snijbonen en niet de snijbonen zoals wij ze in Nederland zien. De bonen uit de weck zijn heerlijk om te eten , zowel de snijbonen als de spercie bonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal niet saaaaai!:)
    Ik vind mezelf maar erg non-actief als ik jou zo zie....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helemaal niet saai... ik geniet heerlijk van dit soort blogjes. Gewoon de handel en wandel rondom verse groente en fruit... hoe je het doet... hoe je je hoofd leegt... Helemaal herkenbaar, alleen doe ik het met het maken van kleding... ook héérlijk rustgevend tjoek, tjoek achter de machine... en ondertussen handelt en wandelt er van alles in mijn hoofd van het ene bakje naar het andere bakje en ineens is de boel intern in mijn hoofd opgeruimd en ben ik uitgerust en relaxt. Lekker toch!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een echt heerlijk werkje. Ik heb helaas niet zo n goede oogst, Ik heb dan ook maar een ieniemienie moestuin. Toch maak ik tomatensaus in als het tijd is voor de tomaten. Heb een fijne vakantie nog. Het wordt vandaag weer mooi weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Jolanda,

    Doet de weckketel het nog goed?
    Leuk om te lezen dat je er weer mee aan de slag bent.

    Groetjes,
    Alderina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij werkt nog prima hoor!
      Wat leuk om weer eens van jou te horen!

      Verwijderen
    2. Tja, ik lees nog wel eens je blog hoor.....
      Hoe is het met jullie.
      Ik heb je mailadres niet meer.

      Verwijderen
  9. Lekker, bonen! Zelf maak ik bonen in voor bonensalade. Met sperziebonen dan. Ik schrijf hier het recept op, misschien heb je er ook wel eens zin in als je weer sperziebonen in de tuin hebt. Bonensalade smaakt lekker bij aardappelsalade of bij gekookte aardappelen, maar staat ook mooi bij een salade-buffet.

    1500 g sperziebonen
    2 l water, 2 EL zout
    1/2 l wijnazijn
    1 EL zwarte peper
    3 uien in ringetjes of blokjes
    bonenkruid
    ev andere kruiden
    50 g suiker

    Bonen schoonmaken, stukjes van ca 4 cm snijden (heel laten kan ook).
    Water met zout koken, bonen 10-15 minuten meekoken.
    1/2 liter kookwater apart zetten, bonen afgieten, met koud water afpoelen, goed laten afdruipen en in de potten vullen.
    1/2 liter kookwater zeven, het zeefsel met azijn, suiker, peper en uien koken.
    De potten vullen - kruiden en ui op alle potten verdelen ...

    Ellen scrapothekerin.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt mij een interessant recept, dank je!

      Verwijderen
  10. Helemaaaaal niet saai!! Van zulke blog's leer ik zelf een hoop!!
    En ik denk anderen ook!! Ik krijg de sperziebonen van alle kanten aan geschoven, heb nu twee grote zakken liggen thuis.. Was van plan ze in te vriezen, volgend jaar misschien maar eens proberen te wecken!!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...