Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 11 juli 2012

Tuinbonen en kruisbessen en toch onthaasten


De tuinbonen waren goed, ontdekte ik en toog maandag snel aan het plukken. Ik was alleen even vergeten dat we twee soorten hadden gezaaid, Farmer had er een stok ter markering tussen gezet maar die was helemaal overgroeid dus viel niet meer op. De gewassen waren zo hoog geworden. Ook het feit dat maar van één soort de toppen eruit gehaald waren, deed me nog niets beseffen. (Want dat moet je altijd doen bij tuinbonen, anders worden de peulen niet dik geloof ik.) Uiteindelijk zaten beide soorten dus door elkaar... ach, dan wordt het gewoon Tuinbonenmelange, klinkt nog sjiek ook. De ene soort moest een bruinkokende zijn, maar op m'n bordje prijkten gewoon witte bonen. Ik weet niet hoelang je ze dan moet koken om ze bruin te doen zien? Ik heb trouwens liever witte, ziet er smakelijker uit. En groot dat ze waren! En toch totaal -echt niet- melig. De schillen zacht en de boontjes zelf als boter zo mals! 
We eten ze meestal gewoon met gekookte aardappels, maar champignons of uitgebakken spekblokjes smaken er ook lekker bij. Je kunt ze echter ook in een salade eten en dat wil ik de komende tijd eens uitproberen. 


We hebben er dit jaar zat!
En er hangen er nog meer...

Voor het invriezen heb ik de grote wel apart gehouden van de kleintjes, want er zou wat verschil in kooktijd kunnen zitten. De bonen zijn zó gaar, ca. 5 tot 10 minuten. Ik dop de bonen, was ze, laat ze even opdrogen en dan gaan ze in grote ijsbakken in de vriezer. Voor gebruik kan ik ze dan los eruit schudden, zo makkelijk. 

Vorig jaar hebben we twee kruisbessenstruikjes gekocht. Krissen, zo noemde vroeger een oudoom van me die bessen. Er zaten rupsen in van 't voorjaar en werkelijk al het blad was eraf gevreten. Maar gelukkig lieten ze de bessen ongemoeid en zo kon ik precies 4 potjes jam van de kruisbessen maken. Het heeft een fris-zure smaak. 



Ik had nog zo'n 3,5 ons over en daarvan maakte ik een compôte. Ik bracht de bessen met wat suiker en water aan de kook. (Verhoudingen: per 500 gram bessen neem je 100 gram suiker en 100 ml water.) Ik voegde een kaneelstokje toe en liet het zachtjes zo'n 20 minuten koken, tot ze opengebarsten zijn. Even proeven, want dan kun je evt. nog wat suiker toevoegen. Ik deed er nog een beetje bij en kookte het nog door. Daarna deed ik het in uitgekookte schone potjes, liet ze een kwartiertje op zijn kop staan. Zo kun je het koel en droog wel een tijdje bewaren. Omdat ik niet zo veel meer had, was er maar 1 potje vol en het andere konden we gelijk proberen. Je vindt het er misschien uitzien als een vieze groene smurrie, maar het is erg lekker hoor! In de yoghurt of ook in kwark. In plaats van een kaneelstokje kun je ook steranijs toevoegen, dat wil ik een andere keer weleens proberen.


We hebben ook nog heel veel eieren en ik bakte vanmorgen lekkere eierkoeken.

Het lijkt alsof  ik weer de hele week in die tuin en keuken bezig ben. Nou ja, daar ben ik wel vaak te vinden ja. Maar het is ook zo heerlijk om te doen!  
Ik doe echt wel op m'n gemak, de dag door. Niet zo rekening te hoeven houden met de tijden, geeft een rustig gevoel. Niet steeds weer eruit, jakkeren naar school....al die verplichtingen en dingen moeten... Zo prettig dat je alles kunt doen zonder een tijdsdruk en haastgevoel. Weer eens een boek lezen. 
De jongens vermaken zich, ondanks het wisselvallige weer, best goed. De duplo is weer tevoorschijn gehaald en dan is het weer eens leuk. Mooie huizen en lange sleeën van auto's worden gefabriceerd. Er is meer tijd om eens een spelletje te doen. En de computer vinden ze ook best -te- leuk. Maar als het even kan zijn ze toch veel buiten. En ze helpen Farmer, die bezig is met een nieuwe schutting en het terras een metamorfose geeft.








16 opmerkingen:

  1. Heerlijk hoor, al die lekkernijen uit je tuin!
    Kruisbessen hadden wij vroeger thuis ook, zijn echt lekker.
    Fijn dat je geniet van de vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die eierkoek moet ik ook eens proberen, goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk he, dat je de deur bijna niet uit hoeft! Nou ja, ik bedoel, dat je het erf bijna niet af hoeft! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Blijft altijd leuk om je blog te volgen (al reageer ik niet altijd). Echt even een kijkje in een heel ander leven, het boerenleven - al woon ik al jaren in een dorp, ik ben toch geloof ik nogal 'stads' :) Alles bij-de-hand qua winkels etc., niets zelf laten groeien... Nou ja, op wat kruiden in mijn tuin na dan :) Eierkoeken - nog nooit op het idee gekomen om ze zelf te bakken. Ik ga 'ns op zoeken naar een recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh dat klinkt heerlijk zeg, zo bezig zijn in de keuken. En mooi dat je kinderen zich ook lekker vermaken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ziet dat er lekker uit! Heerlijk zo lekker relaxed

    BeantwoordenVerwijderen
  7. grappig zeg die kruisbessen dat is echt lang geleden en brengt herinneringen boven. een buurman had ze in zijn moestuin en als aalbessen en wij mochten helpen met plukken. die eierkoeken zien er lekker uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Da's vakantie....niks moet, alles mag!! Ik Laat altijd mijn horloge af tijdens de vakantie. Geeft een heerlijk vrij gevoel.
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het koken en bakken in de keuken vind ik ook zo leuk! Tuinbonen eten wij niet. Wel erwten en boontjes.Peultjes koop ik wel eens, vind ik ook lekker, als wok. Leuke tip,eierkoeken bakken....
    En succes met jullie terras! Ben benieuwd wat het gaat worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel herkenbaar zeg, al dat inmaken. Ik heb gisteren, ondanks een kinderverjaardag, de rode bieten uitgezocht en gekookt, en op de markt bakken vol aardbeien meegenomen, voor weinig uiteraard, en heerlijk jam gemaakt. t Is altijd veel werk inmaken, maar o zo lekker. En makkelijk voor de winter.
    En nu met de vakantie idd fijn rustig, geen gejakker naar school, net even wat relaxter allemaal. (en ze kunnen idd meehelpen met van alles, makkelijk!)
    Gr, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat ziet er allemaal goed uit zeg! ( wat is overigens de foto van de hond leuk aan de zijkant van je blog)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk zeg die eierkoeken. Wat voor recept gebruik jij daarvoor?
    Groetjes, Grenouille

    BeantwoordenVerwijderen
  13. He wat een leuke blog heb je. Hier ook een kruisbesstruik zonder blaadjes maar met bessen. Ik ga die compote maar eens proberen want er is waarschijnlijk niet genoeg voor een potje jam. Goed idee. Groetjes Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het ziet er allemaal even lekker uit, hoewel ik moet zeggen nooit tuinbonen te eten. Ik vond het vroeger helemaal niet lekker en nu? Ik zou t niet weten eigenlijk, erg he?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heerlijk verse tuinbonen, wij eten ze met bonenkruid een gefruit uitje en spekblokjes. En kruisbessen , noemde we thuis klapbessen , waarom die naam ???? ik weet het niet , maar ze zijn wel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...