Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 31 augustus 2012

Deze week....

... genoot ik van het opmaken van de jongensbedden wat ik samen met mijn ijverige Jongste deed. Oftewel: hoe een saaie huishoudtaak een gezellig moment wordt... "Lekker frisse bedjes, wat zullen jullie lekker slapen!", zei ik. Vaak is dat gewoon zo. Gelukkig ook nu. En 's avonds genoot ik nog een keer, toen ik bij hen ging kijken voor we zelf naar bed gingen en ik het schone goed rook.  Het klinkt een beetje simpel misschien, maar op zulke momentjes weet je waar je het steeds weer voor doet hè.

... vond ik het prettig dat de zon vaak scheen. De vele was die ik deze week had, wapperde vanzelf droog en als ik er een beetje op lette, hoefde ik het merendeel alleen maar op te vouwen en niet te strijken.
En na de buien kon ik eindelijk weer wat onkruid wegkrijgen. Ik had het eerder geprobeerd maar kwam niet verder dan het afbreken van stengels. Onlangs vroeg iemand me of ze eigenlijk wel via de voordeur moest komen of achterom, want, "zo te zien wordt het paadje niet vaak gebruikt.... " (Erg overgroeid door een uit de kluiten gewassen brem die over het paadje hing en verder zag het er ook tamelijk onverzorgd uit. Niet bepaald een visitekaartje dus.) Subtiele manier van zeggen hoor, maar ik heb er toch nu maar wat aan gedaan. Ik zei overigens dat ze gerust achterom mag komen maar dan ze dan op moet letten dat ze het hekje wel goed dicht doet, anders loopt de hond weg (ze is bang voor honden). Ik had ook kunnen zeggen (bedenk ik nu) dat dat onze stijl nou eenmaal is: een wilde, natuurlijke tuin zeg maar.
Maar het ís zo hoor, het paadje wordt alleen gebruikt voor mensen die iets komen bezorgen of ophalen, voor een enkele collectant en voor nog enkele anderen, die op visite komen, maar de meesten komen achterom. Wijzelf komen er alleen voor de uiterst zeldzame keren dat we dat stukje tuin wat fatsoeneren.

... waren er ook nogal wat frambozen. Zoals mijn schoonouders steeds de snijbonen plukten, zo doen ze ook met de frambozen. Ze gebruiken die zelf natuurlijk ook (leggen ze in brandewijn o.a.) maar ik krijg ook steeds een  bakje. Wat ik altijd meteen in de koelkast zet, want kan ik de bosbessen bijvoorbeeld gerust een aantal dagen in de keuken laten staan zonder dat er iets aan of bij te zien is, bij de frambozen zwermen heel erg snel de fruitvliegjes al. In de koelkast kun je ze echter heel goed houden.
Zeker tot de tijd dat ik er:

Frambozensaus van  maakte...

samen met bosbessen een heerlijke, goed smeerbare jam van maakte...

.. en limonade maakte. 
De foto is trouwens van aardbeienlimonade, die ik in het voorjaar gemaakt had.
Een kan met aangemaakte limo in de koelkast: heerlijk fris dus en zonder toevoegingen... puur van smaak.
We doen de frambozen ook door de yoghurt of zomaar een paar zó. Mmmm.

Ik maakte met de bosbessen trouwens ook nog muffins. Eén van de lekkerste muffins vind ik. Ik had de oven te snel te ver open gedaan denk ik, want ze zakten in. Gebeurt vaker bij mij :(
Toch nog lekker hoor!


... hebben de jongens zich bij de onvermijdelijke schoolgang neergelegd, ik hoor weinig geklaag meer.
Jongste is wel bekaf na een hele dag school, maar die gaat (nog?) graag.
Ik had, met eigenbelang, een leuk spel voor hen verzonnen: vuilnismannetje spelen. Ze namen het erg serieus op. Heel de achtertuin en de zandhoop en omstreken is opgeschoond van alle kapotte speeltjes, stukken karton, stukken plastic, hout, en wat ze al niet tevoorschijn hadden getoverd voor hun altijd wisselend fantasiespel. Ik heb nog gedacht aan een foto maar zal jullie de blik op de berg rommel besparen - geloof me, 't was veel.
Jongste dochter is naar school deze week en (je gelooft het haast niet) de oudste twee hebben nog steeds vakantie. Oudste dochter werkt deze week niet meer in de apotheek, maar heeft \Farmer gehopen met het schoonspuiten van de stal. Mocht het weer nu erg bar worden, dan kunnen de koeien zo op stal blijven. Maar hopelijk duurt dat nog even!



12 opmerkingen:

  1. Gisteren ook nog fijn de bedwas buiten kunnen drogen: heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, zo'n weekoverzicht. Al die lekkere dingen op de foto's doen me watertanden. Ik hoop voor jullie en iedereen dat het inderdaad nog even mooi weer blijft/wordt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja die geur van fris wasgoed is zo lekker, vooral als het buiten heeft gehangen.
    Zo fijn om te lezen wat je zoal doet en hoe je ervan geniet.
    Leuk idee, dat vuilnismannetje spelen...:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer goed veel gedaan zo te lezen... Ik heb via de gemeente frambozen en bessen plantjes besteld, begin november kunnen ze afgehaald worden. Ik hoop maar dat de slakken waar wij echt veel last van hebben alles met rust gaan laten...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk je weekverslagje!! Lekker bezig geweest, en voldaan gevoel.
    Wens je veel succes in je drukke gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je toch weer allemaal lekkers gemaakt!
    En inderdaad, van zoiets simpels als schone bedden, kan je echt blij worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja heerlijk he dat buiten gedroogde beddengoed, zo lekker fris. Wat ben je druk met al die lekkere dingen maken, leuk hoor................gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een lekker fris bed, dat is zooo heerlijk! leuk om je week te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij ons is het ook de gewoonte dat iedereen achterom komt. Heel gezellig en gastvrij maar inderdaad de voordeur moet daarom af en toe wel in de gaten worden gehouden. En jammer dat al het was straks weer binnen gedroogd moet worden! Gezellige blog heb je geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Klinkt als een heerlijke week!
    Lekker he, de was die zo snel droogt.
    En mmm frambozen, heerlijk!

    Hier gaat de voordeur ook zelden open, ik zeg altijd dat alleen de Koningin langs de voordeur binnen komt ;-)

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heerlijk om were bij je te lezen.. oh die berg speelgoed herken ik.. maar dan van 1 mannetje in onze tuin.. daar gaat weer een hoop weg wat kapot is gegaan buiten...heb vandaag zijn kamer onderhanden genomen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind dat ook altijd zo heerlijk wapperende was in de wind. En dan fris op de bedden. Je hebt heerlijke limonade gemaakt. Bedankt voor je reactie bij mijn blog hoor. De complimenten zijn gemeend!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...