Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 16 augustus 2012

Kruiden te kijk gezet en ingevroren

Nou, van de opruimplannen kwam totnogtoe niet zo veel. Met dit warme weer moet ik altijd noodgedwongen een stapje terug doen. Bij 30 graden functioneer ik niet helemaal normaal. Voeg daarbij nog enkele onverwachte dingen en het kringetje is weer rond. Dus niks ontrommeld... Maar, wat in het vat zit, verzuurt niet. Het komt nog wel.
Ik ben overigens wel blij met de warmte, hoewel ik het vandaag beslist aangenamer vindt met 25 graden. Voor de maïs is die hoge temperatuur echter wel lekker, die maakt nu nog een beetje een spurt omhoog.

Ik had nog wat snijbonen voor de vriezer, had ook nog een paar kilo sperciebonen van de aanbieding gekocht (in de tuin staat hoegenaamd niets) en daarvan gegeten en ook nog een aantal maaltjes weggewerkt.
Het was ook dringend nodig om onkruid uit de tuin weg te halen. In de moestuin helpt het er niet aan: als ik daar het onkruid uit wil trekken, trek ik meteen de kroten en wortels mee. Niet de bedoeling, dus afblijven maar. Dus we zoeken de kroten tussen -soms letterlijk- metershoog onkruid.
Het kruidenwiel kon ik wel schoonmaken en ik heb meteen de wilde bossen wat gesnoeid. Het nieuwe plantje Rozemarijn dat ik in het voorjaar kocht, was bijna niet meer te zien, dat zou niet goed gaan.

De bloeiende munt heb ik in een vaasje gezet, dat blijft lang staan en is leuk om te zien.
Gezellig op de veranda.

Ook had ik de selderij en peterselie fijngesneden en in de vriezer gedaan. Ik had er een kruidenmolentje voor en dat wilde ik eens uitproberen. Graag zou ik schrijven dat ik het een handig apparaatje vindt, maar ik vind het helemaal niet handig, echt een miskoop! Liever, veel liever snij ik dus weer met de hand (en een mes, duh).
Ik heb de kruiden weleens in vormpjes voor ijsklontjes gedaan, waarbij je wat water toevoegt. Dat is handig maar ik wilde het nu gewoon los invriezen. Eerst liet ik de gewassen stengel bij het open raam even opdrogen, daarna sneed ik de blaadjes fijn en zo zijn ze losgevroren in boterkuipjes in de vriezer gegaan.


Nu heb ik het helemaal zelf voor het zeggen wat betreft de benodigde hoeveelheid en dat heb ik 't liefst. Zo wil ik ook nog de basilicum doen. Het is me duidelijk geworden dat de aroma's van deze kruiden het best bewaard blijven door ze in te vriezen. Drogen betekent, behalve dat het veel bewerkelijker is, ook een belangrijk verlies aan aroma. Graag zou ik nog eens een droogapparaatje willen trouwens, om andere kruiden en fruit in te drogen. Ik had eens een bod gedaan op marktplaats maar die mensen hadden, terwijl ze al contact met mij gehad hadden, hem verkocht aan anderen. Nu spaar ik dus maar voor een nieuwe, maar het heeft niet zo'n haast, want zoals gezegd hangen er toch bijna geen appels aan de bomen en juist ook daarvoor lijkt het me handig. Nu droog  ik ze weleens op de verwarming, maar dat duurt natuurlijk eventjes.



13 opmerkingen:

  1. Ik vond het gisteren ook maar niks, die hitte. Was blij dat ik de hele middag en avond en stukje van de nacht in de auto mocht zitten. Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben een droogapparaat van Bomann, gekocht om vlees te drogen voor onze hond. We kochten 'm bij Aximax, daar is deze het goedkoopst. Echt een aanrader, we zijn zeer tevreden over de Bomann en drogen er ook spullen voor onszelf in...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gezellige bos kruiden zo op tafel! Doe maar lekker rustig aan hoor met die warmte, de rommel loopt niet weg zeggen we dan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe de kruiden grog snijden en dan in een plasticzak zo plat mogelijk. Je kan het gemakkelijk eruit halen en het breekt in je handen.Ben je sneller klaar.
    Gr Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sorry ik bedoel natuurlijk grof snijden.
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuk stukje weer om te lezen.. mooie munt.. ik heb net een verlepte plant weggegooid.. is niet helemaal goed gegaan helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oei, dat onkruid in de moestuin ken ik!!! Het is hier ook zoeken naar de boontjes, hoor! Erg hè.
    Leuk die bos munt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie bos kruiden in die kan.
    Jullie zullen wel veel op de veranda zitten met dit warme weer en genieten...ben benieuwd naar volgende plaatjes ervan...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik snij ook gewoon met het mes. Net zo snel.
    Veel succes komend weekend, als het zo warm wordt. Ik kijk er naar uit en geniet er al vast van!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. By Ieke en Lianne: Bedankt voor jullie tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb door de tropische warmte ook het huis helemaal niet op orde! Normaliter, als de kinderen weer naar school gaan, heb ik alle kasten weer netjes en opgeruimd, maar nu durf ik mij nauwelijks op de slaapkamers te wagen want die zijn op zolder. Ik val zo wat van de graat!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als je je kruiden zo invriest kun je dan ook makkelijk een klein beetje er van nemen?
    Groetjes Nellianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een theelepeltje of een eetlepel, net wat je wilt!

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...