Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 7 augustus 2012

Laatste vakantieweek, zandmannetjes en spelletjes

We zijn aan het wisselen van kamers: oudste dochter krijgt de hobbykamer en ik de oude hobbykamer, waar oudste dochter dus de laatste jaren haar kamer had. Ik zal het ingewikkelde verhaal achterwege laten, als je ons huis niet kent is het lastig uit te leggen, maar het komt erop neer dat oudste dochter zo meer ruimte krijgt en ik wel wat moet inkrimpen, maar niet veel.
Bij al dat gedoe kwamen we onderweg ergens ook nog een amaryllis tegen:

Die had ik weggezet na de winter en tot onze verrassing zaten er al knoppen in.
Dus nu staat hij te pronken in de kamer.

Het is alweer de laatste vakantieweek.
Ik voelde me onlangs een  beetje schuldig omdat we zo weinig weggeweest zijn. Maar ik sprak mezelf uiteindelijk vermanend toe: de kinderen hebben er eigenlijk niet naar getaald. Blijkbaar was het dus ook niet nodig. Vorige week was ik nog van plan om ergens heen te gaan, zomaar even gauw, en toen waren ze juist zó ontzettend lekker aan het spelen op de grote zandhoop, dat ik dacht: wat doe ik moeilijk?


 Ze hebben zich heel de vakantie echt prima vermaakt. Zelf vind ik ook dat het omgevlogen is. Het nieuwe hondje, de veranda, en zeker de grote zandhoop, die met de hutjes hier en daar hebben echt een vakantiegevoel gegeven. Voor onszelf en voor de jongens. En deze week zijn ze naar de kindermiddagen van de dorpskerk, waar ze luisteren, zingen, knutselen en spelen kunnen.
Vandaag ben ik met de meiden wezen winkelen in een voor ons onbekende stad - dat was ook leuk en gezellig! Zelf nog in een verbouwingsuitverkoop (70 % korting!) een paar goede open schoenen gekocht, eigenlijk een soort van slippers. Maar dan veel sterker, met echt leer en ze lopen lekker.

Deze zandhandjes krijg ik niet meer weg met wat wrijven. Alleen met een sopje, maar waarom zo'n haast?

Pas heb ik nog Monopoly gedaan, was lang geleden. Ik dacht het wordt niks, want na een half uur spelen was ik nog niet een keer langs start gekomen, zo vaak zat ik in de bak... Uiteindelijk had ik alleen Utrecht en de stations in bezit terwijl de andere drie spelers meer hadden. Maar ik had nog een aardig sommetje over omdat ik nog zo weinig gekocht had, en pompte heel Utrecht meteen vol met huizen. En het bleek een gewild verblijf, ze kwamen er nogal eens op. Dus werden zij uitgekleed, al hun duurbetaalde Amsterdamse grachtenpandjes konden meteen weer op de schop, op een gegeven moment heb je dan, bij geldgebrek: ach, doe mij heel Groningen maar van je... Eigenlijk niks aan om zo te winnen. Oudste zoon deed voor 't eerst mee en was er op een gegeven moment ook uit. Dat gaf toch wel de nodige teleurstelling bij hem... En dat vind ik ook het grote nadeel van Monopoly, in tegenstelling tot de nieuwere spellen (die ook minder lang duren) waarbij je gewoon in de race blijft tot er iemand gewonnen heeft. Ik voor mij doe liever Kolonisten of Carcasonne of iets dergelijks. Of wat snellere spelletjes zoals Skip-bo en Set! of gewoon Yathzee. Trouwens, een spelletje wat de kinderen hier ook graag doen is Niets aan te geven, dat is nog van mij van vroeger.
En ja, ik doe vaak mee - op zaterdagavonden en zondagen. Met de kleintjes maar ook met de groten. Had je misschien niet verwacht van mij. Zelfs saaie spelletjes worden leuk als je die kindersnoetjes ziet glimmen.


Zo heb ik een spelletjes met kaarten waarop dierentekeningetjes staan en die moeten dan gegooid worden met de speciale dierendobbelstenen. Alleen die dobbelstenen maken het al zo leuk en al is het voornamelijk geluk hebben met gooien, toch is het leerzaam omdat ze leren tellen en met regels omgaan e.d. En met dat bord wat ik ooit op een rommelmarkt kocht kunnen we 't zelfs gezellig samen op de bank doen.

Doe jij ook mee met je kinderen met een (gezelschaps)spelletje of doen jullie dat nooit?
Wat voor dingen doe je dan graag samen met je kinderen?


14 opmerkingen:

  1. Ha, ik kwam dat bord vandaag tegen in een winkel en dacht wat is dìt nou voor ding, terwijl ik je foto en verhaal lees (gezellig!)en bekijk denk ik ooooh toch wel handig tegen dat irritante gekletter bij Yathzee enzo....
    Spelletjes doe ik sporadisch meer, ik krijg er zo'n slaap van. (niet tegen m'n kinders zeggen hoor)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou niet meer maar toen onze zoon nog in huis woonde was het vaak risk, kan ook lang duren maar ook yathzee deden we vaak. En als er niemand was te spelen dan deed mijn man weleens met hem dammen of schaken. Zelf kon ik dat nooit had geen vooruitziende blik;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze kinderen zijn nog steeds dolop bordspelen. De oudste (36) woont al 12 jaar in Australie en als ze weer 'ns in Nederland is moet er altijd 1 avond met ons 'basisgezin' (wij, plus oudste en jongste) gepland worden om met ons vieren spelletjes te doen (scrabble, levensweg, monopoly, cluedo, mens-erger-je-niet etc.) Altijd weer genieten en ik merk dan dat ze nog net zo fanatiek zijn als vroeger, Tecla

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vooral Mens-erger-je-niet en pesten zijn hier in trek. En ja hoor, dan "pest" en "erger-je-niet" ik vrolijk mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geluk zit in een klein hoekje....of eh...in een grote zandberg. Zand en water is vaak het enige wat kinderen nodig hebben om zich te vermaken. Was voor mij zo en voor mijn oudste zoon, destijds het smerigste mannetje van de zandbak, eveneens. en als de kids blij zijn en genieten, doen moeders dat ook!!!
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij zijn nu in de ban van Monopoly-deal :-) Erg leuk ,maar oei wat is ze slim! En dan heeft ze (dochterlief) de grootste lol :-)

    Groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die handjes op die deur! Geweldig! zou ik er ook niet direct afwassen hoor!
    Zo te horen hebben de kids een fijne vakantie gehad....
    Spelletjes werden hier vroeger ook veel gespeeld toen de kinderen wat jonger
    waren...
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi de amaryllis , en de zandhandjes op de deur een teken dat de kinderen hebben genoten. Zoals jullie buiten wonen en dan helemaal op een boerderij is er voor kinderen eigenlijk altijd heel veel te beleven. Ook wij doen nog gewone spelletjes als yathzee , mens erger je niet, halma en zo meer. Er komt dan soms ook nog een zak pelpinda's bij op tafel .Maar ook gezamenlijk puzzelen wordt bij ons nog gedaan .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk dat je zomaar zo´n mooie Amaryllis tegenkomt. En spelletjes? Wij spelen altijd Uno, een kaartspelletje dat een beetje lijkt op pesten met gewone speelkaarten. Leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij zijn ook maar een paar keer weggeweest. Ze spelen thuis ook heerlijk. Vooral omdat man nu ook vakantie heeft, ze zijn hem de hele dagen aan het helpen op hun manier.
    Spelletjes doen we wat meer in de winter. Ze kiezen vaak voor mens-erger-je-niet, maar vinden het ook wel moeilijk als ze verliezen. Ook sjoelen valt erg in de smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. leuke blog weer om te lezen. zijn we weer een beetje op de hoogte.. Toch een prachtige vakantie als ik het zo lees.
    Volgens mij hebben je kinderen een prima vakantie gehad.. en heel veelzijdig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier gaan we ook niet weg. Spelletjes doen we wel weer wat. Scrabble(met engelse woorden ivm noeite met hOllands voor een enkeling),Skip-bo,Dutch Blitz vinden we echt leuk.Mens erger je niet hebben we helaas niet meer.Toch eens op laten sturen.Met skip bo doen we ook wel vragen net als met kwartetten.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha geweldig. Na een half uur nog niet voorbij start. Hopelijk kon je er tegen?
    Wij nog een week hierna. Gat erg hard inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het klinkt of de jongens een heerlijke vakantie hebben gehad, lekker de ruimte om hun spel te spelen, zand, water, wat is er voor een kind nou mooier? En dan die leuke handjes op de deur :-) Lekker nog even laten zitten hoor!
    Manlief houdt niet van spelletjes, ik wel (wij deden ze thuis ook altijd op zaterdag en zondagavond). Gelukkig begint dochterlief nu ook ijverig te puzzelen, dat kunnen we alvast samen doen, volgen de spelletjes hopelijk vanzelf!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...