Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 13 augustus 2012

Opruimkriebels en een vliegenverhaal

Het lijkt wel of het grote Opruimvirus me te pakken heeft. Ik was verleden week veel bezig om de kamerruil gedaan te krijgen en dat is aardig gelukt. Nu kom ik nog een smalle hoge boekenkast tekort en ik zal eens rondkijken daarvoor. Want ondanks een scherpe selectie ga ik niet alle boeken wegdoen....
En al ruimend en ordenend kom ik weer tot andere, in mijn ogen meer logische, indeling van alle spullen. waardoor ik o zo graag ook andere kasten weer eens zou willen uitmesten. En van het ene komt dan het andere. En waarom niet? Appels en peren hangen er nauwelijks, evenmin pruimen. De aardappeloogst valt tegen, alleen de frambozen zien er nog veelbelovend uit. Anders zou in al die dingen dermate veel tijd gaan zitten, dat het schoonmaakgebeuren zich noodgedwongen beperkt tot hoogstnoodzakelijke dingen. Tja, een mens kan niet alles. Dus nu wil ik dat de komende tijd eens gaan doen, tijd voor grote schoonmaak of niet, wat kan mij dat nou schelen? Ik heb nú de kriebels en daar moet je dan gebruik van maken! En in het voorjaar heb ik altijd zoveel andere dingen weer te doen. Ik ga het wel met beleid doen, want alle andere dingen gaan ook gewoon door. Ik doe nooit mee aan "een kastje per dag", want dat werkt hier toch niet, maar voor een kortere tijd heb ik wel zoiets in mijn gedachten.
Vanmorgen echter begon ik eerst met de kamer en de keuken, tamelijk uitgebreid. Dat was beslist nodig! Ik had een tijdje terug een set jemako doeken gekregen en die heb ik eindelijk (was even vergeten dat ik die had) behoorlijk uitgeprobeerd op de 12 ramen van de keuken en de kamer, en ben er erg tevreden over - wat ook wel mag voor dat geld. De jongens zijn vandaag weer begonnen met school, de meiden echter hebben nog steeds vakantie. Twee zijn er aan het werk, alleen jongste dochter is thuis en die verricht allerlei hand- en spandiensten, hetzij voor mij of voor mijn Farmer. We wachten trouwens nog op stro, maar vanmorgen hadden we hier weer een behoorlijke bui, dus moet het eerst weer opnieuw drogen. Farmer had de bosaap laten werken langs de kuilen en langs de sloot, nu is er weer meer overzicht. Het gras hadden de jongens voor de pinken gegooid. Hooien in het klein...

Terwijl ik vanmorgen bezig was, kwam ik natuurlijk ook veel vliegenpoep tegen. Het valt dit jaar nog best mee hoor, er zijn er vaak genoeg meer geweest. Ik zie ze dus regelmatig vliegen... Ik herinner me een verjaardag van middelste dochter, begin juli, een heel aantal jaar geleden. Mijn moeder was mij even in de keuken aan het helpen en zag tot haar grote ergernis zóveel vliegen, dat zij aan de jacht begon. Al petsend en meppend maaide ze de keuken door, ik hielp haar ook nog maar eens mee. Licht hijgend van inspanning sprak mijn moeder tevreden: "Hèhè, 'k geloof dat we ze nu wel hebben..." Zorgvuldig sloot zij de ramen en nauwlettend zag ze toe dat de deur netjes achter me gesloten werd toen we naar het terras gingen, waar de gasten zich bevonden.
Een klein halfuurtje later moesten we weer in de keuken zijn en tot haar grote ontsteltenis zag het er alweer zwart van de vliegen. Ze begreep er niets van en riep uit: "Oh nee, hoe kán dat nou?"
Ik ben ermee opgehouden me dat af te vragen. Al doe je alles potdicht, dan nog schijnen ze door kiertjes ofzo naar binnen te komen, 'k snap er ook niks van. En dan de kinderen die in en uit lopen, het lijkt wel of ze daarop wachten en gelijk hun kans waarnemen. In feite kun je nog beter alles tegen elkaar open zetten, want tocht, daar hebben ze wel een hekel aan... (maar ja, ik ook).
Maar mijn moeder - het lieve mens gaat achter een enkel vliegje aan. Vorig jaar was ik bij een wat ouder echtpaar en toen ging het ook over gevleugelde overlast en zij vertelden toen dat als zij een vlieg zien, zij er dan samen op af gaan - oh heerlijk, dat zag ik helemaal voor me..;).

13 opmerkingen:

  1. Vliegen zo heb je er één en zo heb je er twintig oftewel zonder ben je niet zomers. Hoe vies ze ook zijn wij hebben van die vliegen strips hangen . Ook in Roemenië is het met de pruimen , appels en peren slecht gesteld, van de 12 pruimenbomen die we hebben , draagt er 1 een paar vruchten.Hopelijk volgend jaar beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonder vliegen ben je niet zomers... leuke uitspraak. Ik heb in de bijkeuken weleens van die strips hangen. Nu niet, omdat er niet zoveel zijn en ik vind het idd kleverige dingen.

      Verwijderen
  2. Hier ook heel weinig fruit aan de bomen, de strenge vorst zal vast de oorzaak zijn. Ik wil ook geen vliegen in huis, ze zitten overal op en laten ook nog eens hun sporen na. Maar als er vee rond het huis loopt en kinderen die in en uit lopen ontkom je er bijna niet aan. Inderdaad door laten waaien als jij lekker buiten zit, maar dan willen de deuren zo lekker dichtklappen.
    Ga lekker door met opruimen en wat maakt het uit in welke tijd je dat doet, als je nu de moed hebt, en de kinderen alweer naar school, kan je lekker alles weer eens op een rijtje zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een herkenning in je verhaal! IK gebruik de schoonmaakwoede ook net wanneer het mij uitkomt, dan moet ik er volop gebruik van maken. Voor je 't weet, is tie weer weg!
    En die vliegen, ws heb je overal eitjes liggen dan heb je zo hele zwermen.
    Bloempotten enzo... ik heb zo ooit op de keukenkastjes gehad en al die maden vielen naar beneden, vreselijk, het was zo vies, en dan in je keuken! Ik kan er nog van griezelen!
    Wij gebruiken ook vliegenvangers, maar ze ogen niet echt fris.
    Als we de stallen leeg hebben, is het in huis een drama.
    Succes ermee,
    Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, brrr.... ik griezel ook van je verhaal! Maden, dat kan wel, maar die heb ik echt niet in huis, het valt dit jaar best behoorlijk mee. Toen had ik die ook niet, dat jaar waren er gewoon veel vliegen.

      Verwijderen
  4. Ik had toevallig vandaag ook een poetsbui die tijdens een voorjaarsschoonmaak niet zou misstaan. Hij duurde niet lang hoor, want ik moest ook nog gaan werken......lol.....maar twee lastige hoekjes in de kamer zijn weer eens aangepakt.
    Weer een gezellig verhaal Jolanda!
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja weer zo,n herkenbaar verhaal, maar gebruik je schoonmaak woede maar. Kan maar weer eens opgeruimd zijn, geeft weer zo'n lekker gevoel als het klaar is en je weet weer wat je bezit in al je kastjes toch...................gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een bosaap?? Wat een grappig woord! Maar de klemTOON zal wel anders liggen dan ik me zo voorstel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, ik denk dat je het wel goed zult zeggen: gewoon bos-aap.
      Wij noemen de motorzeis zo ;-)

      Verwijderen
  7. Tot een jaar of 10 geleden hadden we hier veel last van vliegen. Kon ook niet anders: schapen tegenover, paarden naast ons en koeien als achterburen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben ook veel vliegen.Heb net maar weer plakstrips gehaald en en spuitbus.Het was zo erg.Jakkes.Ben niet zo voor al dat gespuit,maar het kon niet zo.
    Hier nog een week of drie vakantie.Geen schoonmaakwoede,al moet er wel nodig wat gebeuren.Maar te druk met het vee nu.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier zitten momenteel veel meer vliegen als anders. Dochter probeert ze levend te vangen en dan naar buiten te doen. Is ze bij jullie de hele dag wel bezig denk ik...
    Goed bezig met je schoonmaak. Maar wel erg jammer van de tegenvallende oogst.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ach grote schoonmaak: als het je nu aanstaat doe je het toch gewoon nu?! Nooit gehoord van die doekjes trouwens, ben ik vast een te slechte huisvrouw voor :-0

    Hier is de pruimen oogst van 't jaar trouwens juist heel goed, al heel wat schaaltjes uitgedeeld, want dochterlief en ik hoeven ze (nu) niet... De appel- en perenoogst is wel schraal, maar vooruit, net wat je zegt dat scheelt een hoop werk!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...