Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 21 augustus 2012

Strooien en hooien

Zaterdag was het dan zover: stro laden. Oftewel in de Farmers volksmond: strooi laoie.
En warm... héét dat het was! Wie verzint er nou zoiets achterlijks om met 35 graden effe 350 pakken stro te laden...!, sputterde een verhitte en bezwete dochter naderhand. Tja, je wacht erop, tot de tarwe eraf kan (stro is een restproduct van tarwe). En als het dan zover is, dat de balenpers komt, dan ga je. Oplaoie die pakskes. Nou ja, pakjes... zeg maar pakken. Zwaar! Maar goed van kwaliteit.
En gelukkig was daar na afloop het verkoelende zwembad.


Kijk hoe het stuift, zo droog en heet is het.

Eerst overleg: hoe doen we het - wie rijdt, wie laadt, wie schikt de pakken op de wagen.
De (groene) opraapwagen nemen wij er bij want dan hoeven we tussendoor niet te lossen maar kan alles in een keer mee.

Zulk lichamelijk zwaar werk behoort niet tot mijn dagelijkse portie.
Met hooien (aan het begin van de vakantie) ging het goed maar nu breekt de hitte me op. Ik moet stoppen, zie sterretjes en mijn hart gaat tekeer als een wilde. Geloof me, dat vind ik niet leuk!

De jongens duiken thuis in het zwembad terwijl ik langzamerhand op adem kom.
Dan arriveert de pers: voor het hooi (dat is gedroogd gras, het moet droger zijn dan gras dat in de kuil gaat - voor de leek). Ik open de schrikdraden voor hem en ben ervan overtuigd dat hij het verder wel weet.
Maar als ze terugkomen met het stro is de pers al weg, maar liggen er op het ene land geen pakjes... Huh?  Nadere inspectie wijst uit dat er maar een deel is gedaan. Het andere deel ligt nog op de ruggen. 24 pakjes hooi, terwijl Farmer rekende op zo'n 100...
Gebeld, maar alles is al naar huis. "Je moet ze ook alles voorkauwen", moppert Farmer. 
Maandag dan maar verder, ieder is toch zo ongeveer uitgerangeerd.


Mooi goudgeel stro, zoals het eruit hoort te zien.
Heel wat beter dan de grauwe pakjes van vorig jaar.
Het zijn er iets te weinig, dus Farmer geeft aan dat als er nog ergens een stuk of 20 over zijn, dan moeten ze maar een seintje geven.

We eten de pannenkoeken die ik die ochtend had gebakken.

Ik maak meestal drie varianten. Gewone, met spek en  met appel. 

Maandag blijkt dat het hooi wel verder is geslonken: 50 pakjes worden er nog opgeladen.

Ik moest me nog haasten voor een enkele foto...


Er is dus wel plaats om mee te rijden op de wagen. "Kom maar, mama, ik hou je wel vast", zegt jongste zoon tegen me. Dat geeft de mama moed ;)

Langs de koeien....

"Dit is een gekke!"
Het laatste van het stro komt met het hooi uit de pers.
Hier zie je dus het verschil. 
Stro wordt voornamelijk gebruikt als bedekking in de (kalver)stal.
Hooi is voer. Wat grover van structuur dan kuilgras.

Langs de kuilplaat...

En dan, net terug van het hooiland, komt er weer een telefoontje: Farmer kan de laatste benodigde 20 stropakjes die hij nog tekort kwam, gaan opladen. 
Dit doet mijn schoonvader met middelste en jongste dochter. 
Farmer is nl. alweer aan het schudden, want er moet ook nog wat gekuild worden...
Dat moet dus vandaag (dinsdag) gebeuren.

En dan nog is het werk niet klaar.

Want het stro en hooi moet allemaal nog gelost worden...

Een deel is gedaan, het meeste moet nog.
Hoog en droog.

(Winter)voorraad!


25 opmerkingen:

  1. Wat een mooi logje om te illustreren dat het boerenleven niet alleen maar romantiek is! Ik moet er echt niet aan denken dat ik bij die temperaturen zo hard had moeten werken. Petje af voor jullie (wat zeg ik, hoed af!). Maar het lijkt me een heerlijk gevoel dat het werk gedaan is en de hooizolder vol ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig blogje! Idd is het hard werken op de boerderij.
    Toen ik nog heel jong was werden bij ons nog de schoven opgebonden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen! Ook bij ons is er deze week stro en hooi op zolder gekomen. Alleen hoefden wij het stro alleen maar te lossen, ;s morgens vroeg toen het nog niet zo warm was. En het hooien gebeurde 's avonds.... Maar niet zo veel als bij jullie hoor, wij zijn 'hobby'boer ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke blog heb je zeg! Zomaar een kijkje nee zeg maar gerust een kijk in jou leven! Het ziet er warm maar heel gezellig uit. Ze zeggen niet voor niets geen beter leven dan een buiten leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pffff..... ik geef het je te doen met die hitte. Wel fijn dat het zulk mooi stro is.
    En die cowboy-hoeden van de mannen..... wat een prachtig gezicht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eeeh... dat zijn Farmer & dochters ;)

      Verwijderen
    2. Oh, haha! Nou, stoere dochters dan!

      Verwijderen
  6. mooie foto's, prachtig, maar wat een zwaar werk met die hitte!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben blij dat ik dit niet (meer) hoef te doen in deze hitte. Het was dit weekend dan ook wel extreem warm, maar ja wat moet dat moet. Ik kan me wel voorstellen dat je sterretjes zag. En het is mooi spul geworden dus daar hebben jullie de winter weer profijt van. En die cowboy hoeden, geweldig! En de pannekoeken zien er lekker uit.

    groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Idd hard werken, maar als 't mooie kwaliteit is en 't ligt hoog en droog op zolder kun je wel tevreden terug kijken op deze zomer ...

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een drukke dagen op het land. Ik herinner me de volgeladen kraaren nog, die ik zag als kind bij ons voor op het land. Wij vonden het leul om mee te rijden. Maar in die hitte! Logisch dat je het benauwd kreeg.

    Lekkere pannenkoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hooien altijd met warm weer en meestal met dreiging van omweer en regen. Ja bij mijn man thuis ook altijd op de trektor gezeten terwijl hun de pakken opstaken. Zware klus maar leuk om dat bij jullie terug te zien. Heerlijk deze herinnering......................gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een informatieve en interessante blog! Leuk zo te lezen hoe dat gaat. Ik zie het helemaal voor me. Maar inderdaad, dat dacht ik zaterdag ook toen ik langs een hardwerkende boer fietste: hoe heet het ook is, het werk op de boerderij gaat altijd door. Knap staaltje werk geleverd dus! Klasse!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat geniet ik toch van je blogjes!!! Je neemt ons zo lekker mee alsof we er bij waren;-)
    Petje af voor farmer en je dochters zeg werken in die hitte!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een werk joh, en dan met zulke temperaturen. Begrijp het dat je het echt even niet leuk meer vond. Je hebt het mooi geschreven, zoals het dan gaat.
    Hard werken, en dan de pannekoeken, super!
    Mooie foto's.....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow in die hitte.. Respect en heerlijk om het bij jullie te zien, het gaat precies hetzelfde als bij het Friese!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een werk zeg, ik weet wel een klein beetje wat het is. Maar wel erg extreem weer de laatste dagen voor zulk lichamelijk zwaar werk!!
    Hmm ze zien er heerlijk uit, die pannekoeken....:)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk zo'n beschrijving van het boerenleven!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuke foto's!
    Al het stroo inmiddels al binnen?
    Ik las regelmatig bij op je blog, zelf vandaag weer een blogje gepost ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Petje af voor je man en z'n hulpen , het is ieder jaar weer voor jullie topdrukte om alles binnen te halen en dan ook nog eens op de daarvoor bestemde plaatsen te krijgen. Ik weet van vroeger dat de buurman altijd blij was als het in die tijd droog was en al het hooi- en kuilwerk gedaan was.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. O, o... terwijl wij lekker genieten van een zonnig weekend gaat het 'boeren' gewoon door... Respect hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Phoe, en dat terwijl wij bij de zee afkoelen... Petje af hoor! En mooie foto´s ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wow wat mooi om zo mee te mogen kijken in jullie bedrijf!!hard werken met dat warme weer maar gelukkig is alles op tijd binnen want ik geloof niet dat we nog mooi weer krijgen

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...