Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 10 september 2012

Hondenleven


Onze herder had al een tijdje een dik gezwel onder haar buik. Ze had er verder geen last van en we hebben besloten geen operatie te laten doen, de veearts was het met ons eens. Ze was bijna 12 jaar oud, en vaak knappen ze niet eens op, terwijl zo'n operatie heel wat kost. En dan moet je ook nuchter zijn: het is een dier en geen mens. De laatste tijd vermagerde ze heel erg, al at ze nog goed. Maar dat werd steeds minder en ze verzwakte steeds meer. Op een middag vond ik ze dood. Ergens ben je dan opgelucht, want al had ze geen pijn (dat kon je tenminste niet merken, ze jankte nooit), erg leuk om te zien is zo'n vermagerd en verzwakt dier niet. De kinderen waren wel even verdrietig erover, maar het scheelde denk ik veel dat we Bonnie nu hebben. Snuf was een trouw dier en  is altijd lief geweest voor de kinderen.


Haar taak is nu dus helemaal overgenomen door Bonnie. Die begint ook al goed te waken en de jongens zijn gek ermee. Al moet je het wel in de gaten houden, het blijft altijd een hond.

Soms moet je lachen om het gekke beest: zo enthousiast. En knagen... ai. Schoenen en klompen zijn op dit moment niet veilig voor haar, ik moet echt zorgen dat er een dikke tak voorradig is, daar mag ze naar hartelust op knagen. Pas stuitte ze op een kolonne mieren en na er wat doorheen gesnuffeld te hebben, danste ze een tijdje rond en rolde door het gras om die vervelende kriebelbeesten weer kwijt te raken ;)
En altijd honger. Natuurlijk passen we haar dieet aan op haar (enorme!) groei, maar ze mag niet vet worden. Naaktslakken zijn altijd in trek bij haar, zo eigenaardig. Zeker veel eiwit in ofzo, maar ze pakt ze telkens weer, dan snuffelt ze eens door het natte gras en even later staat ze je al smakkend aan te kijken. Iin het begin probeerde ik ze uit haar bek te halen, maar je kunt net aan de gang blijven, bovendien ben ik er lang niet altijd bij omdat ze nu los binnen het hek van de achtertuin mag lopen.
In de singel (de rij bomen om het erf) staan een paar hazelaars. Veel hazelnoten komen er nooit af, maar er lagen er toch wel een paar. Ik moet echter haasten ('t is een race: wie het eerst komt, die het eerst maalt...)  om nog wat te redden uit de bek van de veelvraat.... Krgk krgak... en kapot is er weer een schil en de noot is opgepeuzeld.... Ik zei het al: gekke hond ;-)

Dachten we dat een drietal jongens een hoop troep kon verzamelen; een jonge hond kan er ook wat van! Ik geloof: het is een onuitgesproken, nimmer aflatende wedstrijd....


Trouwens, de definitie van de uitspraak "een hondenleven leiden" is niet meer wat het in vroeger tijden geweest is.... toen was een (straat)hond niets: opzij getrapt, schurftig en mager, hongerig en vals...

Dit is wat we er tegenwoordig onder verstaan.
Luilekkerland, als je het mij vraagt...;-)






14 opmerkingen:

  1. Ah zo zielig een zieke hond! Mijn broertje had een zwarte Labrador, de hond ontwikkelde ook een gezwel. Opt laatst stonk hij vreselijk, helemaal verkankerd :( Ik mis de hond nog, ze zijn zo lief :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, zonde van het oude hondje maar fijn dat ze vredig is ingeslapen.
    Bonnie heeft ook niet echt een rotleven. En superhandig van die slakken eten. Stiekem een franse hond? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, dat zeggen wij ook weleens tegen elkaar: escargot... de gewone pot is niet genoeg voor haar...

      Verwijderen
  3. Gelukkig dat ze geen pijn had. Het zal wel raar zijn dat de oude hond nu weg is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inmiddels al een paar weken geleden maar, ja dat was heel leeg in het begin. En ik vergis me nog weleens in de naam van de hond.

      Verwijderen
  4. ja wat naar om zo,n hond dan te moeten missen,ze is toch een lid van je gezin,maar je hebt wel weer een prachtige hond zeg,leuk he zo,n jonge hond bij je te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat heb ik ook zo lang gehad, dat ik me in de naam vergiste toen onze oude hond er niet meer was en kort erna Boris bij ons kwam.
    Jullie hond is ook aardig gegroeid zo te zien en wat ziet ze er mooi glanzend uit!
    Ik zou wel willen dat Boris ook naaktslakken lustte, want daar hebben we er genoeg van...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Af en toe roer ik een rauw ei door het voer. Dat is goed voor de vacht. Wel zorgen dat je het goed doorroert, niet te herkennen dus, anders krijg je misschien een eierdief...

      Verwijderen
  6. Voor kinderen vaak erg verdrietig, als een lief huisdier dood gaat.
    Succes met het opvoeden van deze.Je hebt nu in elk geval geen last van naaktslakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och jammer van Snuf. Ik ben ook opgegroeid met een hond. Toen ik veertien was overleed hij ook. Ik ben bijna vierendertig maar mis hem nog steeds gek he?
    Wat heb je weer een fijn blogje geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En katten hebben ook een heerlijk leven heb ik ontdekt. Die twee van ons lagen de afgelopen dagen voortdurend te zonnebaden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hé, toch naar als een hond die al zolang bij je is er niet meer is! Maar wat wordt Bonnie al groot en mooi! Kan je h'm niet een poosje hier in de tuin laten lopen, naaktslakken genoeg hier :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. door naaktslakken te eten kun je wormen krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...