Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 14 september 2012

Melkers uitgemolken

De laatste tijd kan ik maar slecht reageren bij anderen, of dat nou aan onze verbinding ligt of aan Blogger, weet ik niet, maar 't is behoorlijk irritant als je net een behoorlijke reactie hebt geschreven en je het dan niet geplaatst krijgt. Misschien hebben mensen  er bij mij ook last van. Erg vervelend.
Ik ben volop bezig met het opruimen, daarover hoop ik volgende week verder te schrijven.

Ik geloof dat ik nu eens even wil ventileren. Met het opruimen ben ik ook aan het archiveren, de hele papierenhandel. Als je dan met opruimen dingen tegenkomt van jaren terug en welke getalletjes er toen nog bij stonden... soms waren dat nog guldens maar je kunt er nu een euroteken voor zetten en dan nog zou je er niet mee komen. Alle kosten zijn enorm gestegen, er zijn veel kosten bijgekomen door allerlei maatregelen waar misschien best wat voor te zeggen is, en soms ook niet, maar die je nergens op kunt terugverdienen. Voeg erbij de alsmaar stijgende voerkosten en de stagnerende melkprijs, nou ja...
En dan die AH die de ene na de andere keten opkoopt en daarom maar een lage inkoopsprijs afdwingt. Die mensen denken vast dat wij wel van de lucht kunnen leven. Op deze manier worden de melkers uitgemolken! Ik vind de macht van die supermarktketens veel te ver gaan. Terwijl wij er alles aan doen om een eerlijk, kwalitatief uitstekend product te leveren. Aan allerlei eisen moeten wij voldoen: hygiëne, gezondheid, medecijnbeperking (is bij ons altijd al laag geweest gelukkig), weidegang, mestboekhouding, enz enz. Dit alles geeft, behalve de vele lichamelijke arbeid ook een enorme papieren rompslomp. Zoals gezegd: dat is niet vreselijk, als je dan ook maar een eerlijke prijs krijgt.
Je bent niet gewend van mij dat ik klaag, daarom mag het wel een keer. 
Het boerenleven is mooi, maar hard werken voor een beetje.

Ik heb gisteren de vaatwasmachine ook eens goed schoongemaakt. De vaat werd de laatste dagen niet goed schoon. Ik heb de zeef eruit gehaald en daaronder zit de terugslagklep. Die heb ik eruit gehaald en er zat behoorlijk wat vuil en een stukje glas tussen. Daarna even afgesopt en ik heb hem een keer leeg laten draaien  op de hoogste temp. Vannacht  is de vaat weer goed schoon geworden. Het is dat dat ding ingebouwd zit, maar als hij stuk gaat weet ik nog niet of er direct een nieuwe komt. Net als de wasdroger, ik vind het heel  handig bij vochtig en klam weer, maar gebruik hem zo min mogelijk. Liever hang ik de was op. Gedurende dit soort perioden van koud en klam weer, gebruik ik hem nog weleens.

En ja, 'k ben een beetje sikkeneurig vandaag.
En ik heb het koud, loop met een vest aan. Ben een beetje verkouden en  moe.

Ik ga maar lekker iets bakken, dat maakt me warmer en vast ook iets vrolijker....


19 opmerkingen:

  1. Je bent niet de enige hoor met problemen bij het plaatsen van een reactie, ik heb dat ook bij sommige sites. En wat je schrijft over AH en consorten is helemaal waar alleen trekken hun zich niets aan van protesten. Goed weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik schreef er vandaag ook nog over, belachelijk dat dat soort praktijken gebeuren en je kunt er als individu niets mee doen :(
    Reageren heb ik nooit problemen mee, dat had ik wel met internet explorer, nu gebruik ik alweer tijden firefox, maar ik weet niet of het daaraan ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. herkenbaar hoor. Aan de ene kant wil je niet klagen, aan de andere kant mag de oneerlijke macht van de supermarktketens wel eens wat meer benoemd worden. mijn schoonouders zijn fruitteler en draaien ieder jaar met meer verlies doordat de AH steeds meer appels uit andere EU landen haalt, en de prijs daarmee zo laag maakt, dat je er geen boom meer voor kan snoeien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, met groente en fruit is het idem.
      Zo jammer dat wat onze eigen bodem biedt, niet ook gewoon in de winkels ligt.

      Verwijderen
  4. ...ja ik was ook al zo kwaad op die AH !! Ik doe er geen boodschappen meer ! Bah ! En het is werkelijk koud, wennen he? Sommige dagen zijn gewoon niet leuk. Laten we hopen op een heel mooi weekend, kunnen we gewoon weer genieten van ons boerenleven ! groetjes Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alle reden om opstandig te worden. De voerkosten zijn enorm gestegen, dat gaat gewoon ook nog door. Elke keer is er weer een beetje bij op, maar omdat het om zulke grote hoeveelheden gaat tikt het behoorlijk door. 't Is dat je niet de uren rekent die je als gezin in het bedrijf steekt, want anders zou je direct stoppen. Een verbetering zie ik er evenwel nog niet aankomen :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op sommige momenten heb je weleens de gedachte: waar doe ik het allemaal voor.
      Maar gelukkig hebben we totnogtoe wel een aardig rendabel bedrijf. Toch wordt het wel moeilijker.

      Verwijderen
  6. Je hebt gelijk. Als boer sta je helemaal onderaan, wij kunnen niets meer doorberekenen naar een ander die onder je staat...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mag best hoor, af en toe een beetje 'mopperen'. En gelijk heb je wat uitmelken betreft. Soms vraag je je af of men wel beseft wat ze op den duur kapot maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eigenlijk zouden we, als klanten van AH, deze supermarkt 'ns een poosje moeten boycotten.
    Ik kan me goed voorstellen dat melkveehouders, fruit- en groententelers e.a. kapot gaan aan dit inkoopbeleid van AH, die vooral op zijn eigen kleintjes let!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van mij mag je boos zijn en mopperen. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Begrijpelijk dat je klaagt, het is belachelijk dat alles bakken met geld mag kosten, behalve hetgeen de boer levert, het 'product' waar het om gaat. Die 2% actie van AH is ook weer echt asociaal. Hoop dat je je inmiddels wat beter voelt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als je hard werkt voor je geld en je ziet dat anderen er niet juist mee omgaan dan wordt je ook boos. Mopper dan maar even en van bakken knap ik ook altijd op;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik geloof dat ik maarceen tijdje niet naar AH ga. Verderbstel ik voor dat webals consumenten ook gaan klagen bij AH

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het heeft al wel geholpen geloof ik. Het erge is dat meer supermarkten zich hier schuldig aan maken.

      Verwijderen
  13. Misschien helpt het om Google Chrome te gebruiken, meestal zijn de problemen dan opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Van mij mag je boos zijn, dit is zo oneerlijk. Jullie moeten zo hard werken, het is bijna liefdewerk oud papier.(of zijn wij de enigen die dat zeggen?)
    Maar tegelijk is het voor mij als consument ook fijn als prijzen laag zijn. Moeilijk om te bedenken hoe ik met mijn krappe budget lekker kan leven zonder dat anderen daar onder lijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. mensen kopen een pak melk maar weten vaak niet wat daar aan vooraf gaat,als een pak melk 49 cent kost blijft er voor de boer wenig over,echt heel zuur

    ook ik had een vaatwasser die ingebouwt was en ging kapot.wil geen nieuwe dacht ik.maar na een week of twee kwam er toch een nieuwe ben er blij mee

    wasdroger.heb ik al jaren geen meer mis dat niet echt

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...