Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 26 september 2012

Over snippers, maïs, herfst, k(i)(a)stje en muziek

Omdat de maïsplaat nog bedolven lag onder de agfezaagde takken, besloot mijn Farmer vorige week om de takkenversnipperaar te lenen van de buren. Vorig jaar heeft hij dat ook gedaan, waarom zou je zo'n ding aanschaffen als de buurman er één heeft staan. Als bedankje maak ik twee taarten (ze zijn daar ook met nogal een aantal). Vorig jaar had ik appeltaarten gebakken maar omdat ik niet zoveel tijd had maakte ik nu monchoutaarten. "Nou, als je nog eens wat gebruiken wil...."
Farmer had gelijk nog wat andere bomen gesnoeid, waaronder wat wilgen en zulk spul, niet zulke grote takken met een hoop blad, daarvan gooide hij een hoop in de kippenren. Kunnen ze lekker doorheen schrobbelen en omdat gras daar toch geen kans krijgt is het wel snel modderig. Op deze manier blijven de eitjes ook wat schoner.

Gelijk een leuk klusje voor de jongens: de hoop wat uitspreiden.

De rest van de (mooiere) snippers gebruiken we in de tuin, onder de pergola, rond de besssenstruiken en rond de gastank, zodat de gasboer daar fatsoenlijk kan lopen.

Het was ook maar goed dat die maïsput schoon was, want gisteren kwam het grootste deel van de maïs.
Nu  komt er alleen nog het gedeelte wat we zelf gezaaid hebben, die moet nog afrijpen.

Het was net op tijd binnen, het begon wat te regenen en het waaide nogal. 
Dat was wel even lastig met het onderdekken, als de wind steeds onder het plastic komt, valt het niet mee om  het goed strak erop te krijgen. 
Maar mijn Farmer en zijn vader, oudste dochter en ik kregen het toch goed gedaan.
Om half 4 moest ik de kinderen van school halen en onderweg kregen we een enórme plensbui met hagel, de nevel zagen we over de weiden hangen.
Blij dat de maïs onder 't plastic zat!

Het  is echt herfstweer, maar als de zon erbij komt is het gelijk weer aangenaam. Bonnie is druk met het springen achter de ronddwarrelende blaadjes aan en de jongens trotseren regen en wind om de kastanjes te rapen waar je ineens mee bekogelt wordt, zo snel ze er nu afvallen. Leuk, gratis speelgoed. Ze moeten ze van mij wel goed laten drogen, en de gescheurde exemplaren gelijk weggooien, anders komen er beestjes of schimmel in en daar zit ik ook niet op te wachten.

Het  ontrommelen gaat hier langzaam maar zeker door. Al ga ik niet zo hard als ik wel zou willen, door allerlei dingen die er altijd tussendoor fietsen, van lieverlee komt er schot in. Eergisteren had ik dit kastje onder handen genomen. Zelfs een grote doos met verschoningsdoekjes lag daar nog plaats in te nemen. Lekker opgeruimd en nu heb ik plaats voor 't instrumentarium van dochters, fohn en stijlkam, waar ik vaak bijna over struikel (op de trap) en wat geen vaste plaats had. 

Dat kistje is eigenlijk een theekistje wat ik ooit beplakt heb met een servet en een paar foto's. (Klik op de foto om het beter te kunnen bekijken.) Het randje geverfd, net zolang gemengd tot ik de goede kleur had. Daarna het geheel een paar keer gelakt, zodat de foto's goed blijven zitten. Was heel leuk om te doen (dat ik daar toen tijd voor had!).
Inmiddels zit in dit stoere boys-kistje eehh.... typische vrouwendingen: haarelastiekjes en -speldjes....
Tja, je moet het ergens laten.

Gisteren moest ik met jongste dochter even naar het ziekenhuis (niets ernstigs hoor) en daarna bracht ik ze door naar school. Ik had een cd opstaan met klassieke muziek, er kwam een  nummer van een componist met een tongbrekende naam, waarschijnlijk Russisch. "Oh, de olifantenmars..", sprak jongste dochter. "Olifantenmars?", echode ik. "Heet die zo?" "Nee, die noemden we zo omdat we vroeger daar altijd zo bij gingen stampen." Oh.  Zag  het natuurlijk gelijk voor me, hoe dat dan toeging in mijn keuken. Hm. Zojuist toen ik de jongens naar school had gebracht, shuffelde ik even door naar dat nummer. Nog een keer luisteren. En ja hoor, als je goed luistert kun je de olifanten horen stampen en trompetteren, echt! En met een  beetje fantasie natuurlijk...


10 opmerkingen:

  1. Dat kastje staat hier ook. Lang gelden gekocht en zo mee verhuisd naar overal waar ik ben. Alleen aan dat mooie kistje ben ik nooit toegekomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk en ook fijn dat het zo makkelijk gaat met de buren enzo, enne nog bedankt voor de mooie foto's van het kalfje in je vroige blogje,prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ja als je taarten bakt als dankjewel...dan wil iedereen wel wat uitlenen ;-)
    Zo'n soort kistjeheb ik ook gemaakt.
    Was ook een theekistje. Heb hem geverfd, daarna een mooi stukje stof uitgeknipt(appelbloesem meen ik) en daar overheen gelakt een aantal keren.
    Leuk resultaat en leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker dat de mais op tijd onder zeil was!
    En makkelijk dat je elkaar als buren blij kunt maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. en nou ben ik nieuwsgierig welk muziekstuk dat is..;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi als het weer allemaal in de kuil zit.Vind altijd mooi als het zaaien begint en het oogsten eris.Sfeertje.Leuk die jonge honden,hebben er nu drie rond springen
    Hoe heet dat muziekstuk?

    Groet,Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geluk dat jullie de mais net droog opgeborgen. Het was hier ook echt verschrikkelijk slecht weer met dikke hagelstenen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Rian en @ Wilma:
    Het stuk staat op een cd van Classical top 100 of zoiets, het is van Aram Khachaturian: Sabre Dance.
    Een druk stuk, de kinderen worden er een beetje hyper van, springen heen en weer ;-) en ikzelf (na diverse keren beluisterd te hebben) stapeldol.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt. Heb het even opgezocht.Pfft,het lijkt wel of het oerwoud leeg loopt.Laat het hier maar niet horen denk ik.Het is wel mooi om te zien als ze het spelen.Zouden deze mensen ook hyper worden?
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekker, gezellig blogje met een hoop onderwerpen. Leuk dat kistje op het kastje. Hier gaat het ontrommelen ook gewoon door. Maar er komen ook weer dingen bij. Ik ga dat muziekje ook eens luistern

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...