Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 2 oktober 2012

Frambozen op brandewijn

Vorige week -of was het die week daarvoor, soms raak ik het overzicht kwijt- heb ik nog een keer jam gemaakt met frambozen en aardbeien of bosbessen.
Mijn moeder was hier een dagje en ik gaf haar ook en bakje frambozen mee. Ze dacht er eerst sap van te maken maar ik zei dat ik dat nou juist voor haar ging doen en ze die flesjes dan zo mee kon nemen. "Mmmm, misschien dan op brandewijn zetten..." Zij heeft dat vroeger ook wel gedaan, maar dat was al een hele poos geleden en ze ging even bij mijn schoonmoeder vragen hoe die dat onlangs nog gedaan had.  Ondertussen kookte ik de saus en jam. Ik was alles al aan het opruimen toen ze terug was, het duurt echt allemaal zo lang niet. Die zaterdag kreeg ik plotseling ook wel zin om dat eens te proberen. Geen idee of ik dat lust, maar Farmer zeker wel! 

Verhoudingen: voor 1 kg frambozen gebruik ik 500 gr. suiker en 3/4 liter brandewijn. Zo staat het in het oude libelle-kookboek van mijn moeder en het is een minder straf recept dan in het kookboek van mijn schoonmoeder (ook een oud exemplaar en daar staan de lekkerste recepten soms nog in!). Mijn schoonouders vonden dat vorig jaar namelijk te sterk dus hadden zij er voor het gebruik nog wat suikerwater bijgedaan. (Weck)pot opgezocht, goed schoongemaakt, de gewassen frambozen en suiker laagje voor laagje erin, brandewijn erop en dekseltje erop. Simpel! De eerste dagen af en toe voorzichtig omschudden om de suiker wat beter te doen smelten. Drie maanden laten staan, een mooi kerst-aperitiefje dus. 'k Ben benieuwd. Als het goed gelukt is wil ik het volgend jaar met eerdere frambozen doen, van de eerste pluk, die zijn meestal mooier en groter. Dit waren nl. al wat kleinere, van de wat latere pluk.

En dan kan het bij de rest van de voorraad. 
In nog een andere kast staan de gewone aardbeienjam en de potten die nog over zijn van vorig jaar: pruimenjam en appel-perenjam.
Jammer genoeg hebben we dit jaar geen appels om potten vol appelmoes te maken, maar als ik dit zie geeft me dat ook al veel voldoening.




18 opmerkingen:

  1. Geweldig...heerlijk zo'n goed gevulde kast met zelfgemaakte spullen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. knap hoor omdat allemaal te maken,het zal vast wel lekker zijn,mijn moeder deed ook altijd jam maken was altijd best lekker,hier willen ze er niks van weten,ik maak het ook nooit,ik heb daar het geduld niet voor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het er in ieder geval al mooi uitzien!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als het net zo lekker smaakt al het eruit ziet, komt het wel goed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, heerlijk zo'n kast met potjes, doet me denken aan de voorraadkelder die m'n oma vroeger had, het was altijd heerlijk om daar in te neuzen en potjes met stoofperen uit te zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ken wel abricozen op brandenwijn, Boerenmeisjes noemen ze dat toch?
    En Boerenjongens is met rozijnen en/of krenten??
    Het ziet er lekker uit. Je kast is goed gevuld. Je kunt er voorlopig mee vooruit. Actief hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die boerenkinderen ken ik ook.
      Frambozen op brandewijn hebben geen andere naam voor zover ik weet.

      Verwijderen
  7. Heerlijk, Frambozen op brandewijn. Wij hebben het een anderhalve maand geleden al gemaakt en zitten nu soms aan een heerlijk smakend borreltje! En de geur is ook geweldig. Ik heb er ook een vanillestokje in gedaan. Wij hebben het ook met aardbeien gemaakt! Kan op dezelfde manier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt ook inmaakbrandewijn, daar zit ook vanille in, maar de slijter vertelde me dat de een het juist wel en de ander echt niet erin wil, dus ik dacht: laat ik eerst maar neutraal doen ;-)

      Verwijderen
  8. Wat een leuk idee frambozen op brandewijn, iets om te onthouden. Ik maak wel altijd boerenjongens of walnotenlikeur zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk, en dat heb ik nou nog nooit gedaan... walnoten, die heb ik nog zat. Eens googlen of zet jij het recept eens op je blog ;-)

      Verwijderen
  9. oh wat lekker zeg!!!!! over ijs is het ook erg lekker!! wat heb je je kast lekker vol zeg.. ik hoop dat ik volgend jaar ook zo een volle kast heb staan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan me goed voorstellen dat zo'n voorraadkast veel voldoening geeft, Jolanda!! En met Kerst.....wordt het een feestje met de brandewijnframbozen ;-)
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat lijkt me lekker ... Maarja, een kilo frambozen - hoe kom ik daar ooit aan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als je frambozen moet kopen ben je wel duur uit. Het mooiste is zelf een paar struikjes te hebben...
    En een halve kilo kan ook, je rekent het gewoon om.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...