Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 12 oktober 2012

Loopbaanbegeleiding

De kinderen hebben net herfstvakantie gekregen en de jongens zijn druk met hun boomhut. Ik mag er geen foto's meer van op het blog zetten, want dan "weet iedereen het".
Ik zit nu aardig op schema, maar we willen in de tuin de boel nog opruimen en in de bijkeuken moet de witkwast eens rondgaan. Dus zoals altijd werk genoeg. Ook niet erg en gelukkig voel ik me weer iets beter. Deze week is vrij rustig geweest met weinig afspraken, alleen de tandarts, maar dan lig je lui in de stoel nietwaar? Daarbij ben ik een aantal keren echt op tijd naar bed gegaan en dat voel ik nu ook goed, ik heb meer energie.

Middelste dochter is gestopt met haar studie, het was toch niet echt iets voor haar. Dat was even moeilijk, omdat ze het samenwerken met de andere studenten erg leuk vond, daar moest ze afscheid van nemen. Ze neemt nu een tussenjaar omdat ze nu echt helemaal niet meer weet wat wat ze wil en wat ze kan. Ze is bezig om wat baantjes te zoeken, ondertussen helpt ze ons met allerhande klusjes. Bovendien willen we haar een uitgebreide test/loopbaanbegeleiding laten doen. We denken dat het voor haar nu heel goed zal zijn om meer inzicht te krijgen in wie ze is en wat ze kan gaan doen, ook wat het allemaal inhoudt. Want ik zie niet zoveel nut in het lukraak bezoeken van open dagen. Dat hebben we al veel gedaan en je krijgt op die dagen ook niet zo geweldig veel informatie, tenminste niet als je geen flauw idee hebt van wat je wilt. We hebben info liggen van Artemis in Nijmegen, daar heb ik ook al iemand over positief over gehoord. Het is heel duur, maar wat moet je als je het echt niet weet? Bovendien is ze nog heel jong, net 17 geworden in juli. Iemand ervaring met deze dingen? Dan  hoor ik het graag, mag ook via mail (rechts bij mijn Welkom).

Ooit heb ik beloofd op dit blog om mijn nasi- en bamirecept te delen. Zonder zakje gemaakt dan. Het stelt eigenlijk niks voor, hoewel ik in het begin ook moest zoeken naar de goede verhoudingen. Iemand nog interesse? Dan komt dat de volgende keer, want anders wordt het nu zo lang.


24 opmerkingen:

  1. Hopelijk vind je dochter de perfecte keuze voor haar, na een jaartje werken. Veel succes voor haar hoor!

    Altijd leuk om eens een nieuw receptje uit te proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,

    Dus bij jullie hebben ze al herfstvakantie, hier moeten de kids nog een weekje wachten.
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je nasi-recept.....

    Lastig hoor, als je niet goed weet welke kant je op moet wat betreft studie... Hopelijk mag ze meer duidelijkheid krijgen na de test. Ik kan je er geen advies in geven, heb er geen ervaring mee....

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je je energieker voelt. Lekker joh, effe bijkomen bij de tandarts ;)

    Goede stap van je dochter om te stoppen en te kijken wat ze echt wil. Wellicht komt ze door de baantjes die ze gaat doen iets tegen wat haar heel erg goed ligt, waar ze nu misschien helemaal niet aan denkt.
    Ben ook gestopt met hbo toen ik 18 was, toen bij een deurwaarder terecht gekomen en uiteindelijk een juridische opleiding gevolgd toen ik 21 was, terwijl geen haar op mijn hoofd dacht die richting uit te gaan.

    En recepten zijn ook hier altijd welkom :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ;-)
      Nou ja, volkomen ontspannen lig ik daar ook weer niet...

      Daarom wil ze ook wat anders erbij zoeken naast haar kassawerk. Oriënteren.

      Verwijderen
  4. ook mijn dochter heeft een paar jaar gewerkt (bij Burgerking) voordat ze echt wist wat ze wilde...(ze was een hele vroege leerling misschien dat dat ook scheelt)nu zit ze(net 20) sinds dit jaar met veel plezier weer op school..(ICT)...eindelijk iets wat ze echt leuk vind en ze gaat er echt voor nu....met mega goeie cijfers...
    dus ook jou dochter komt er zeker!!!
    gr Carlien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te lezen.
      Eigenlijk zijn ze nog best jong en wat krijgen ze op school nou aan info over wat een beroep nou inhoudt... moeten ze kiezen tussen twee beroepen... geen idee - of een verkeerd idee- van wat zulke mensen de hele dag doen.

      Verwijderen
  5. Geen ervaring mee, maar wel heel lastig!
    Lijkt me leuk om eens een nasirecept zonder zakje te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja leuk een nieuw recept,wij moeten nog een week en dan hebben ze hier herfstvakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Houden jullie er wel rekening mee dat ze nog jonger is dan 18 jaar en dus te maken krijgt met de leerplichtambtenaar? Die kan trouwens wel helpen met mogelijkheden bekijken.

    Groetjes Noa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Middelste dochter heeft haar Havo-diploma, dus is ze niet meer leerplichtig. De overheid verlangt - voor zover wij weten- dat mensen een Havo-diploma of een MBO-diploma hebben.

      Verwijderen
  8. Ook hier is het vakantie, heerlijk! Ja, ik heb wel belangstelling voor je recepten hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Succes voor je dochter bij het zoeken naar een leuke studie. En soms is een studie heel leuk, maar blijkt de baan erna niet alles (of er is gewoon geen werk in). Een hoop keuzes, lastig als je nog zo jong bent!
    Dat recept van je wil ik ook wel eens lezen :) Heb zelf ook een nasi-recept 'zonder pakjes' die me al goed bevalt, maar een beetje experimenteren met iets andere ingrediënten is altijd leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn dat je je wat beter voelt. Het is vaak moeilijk om op tijd in bed te komen he, ik heb dat ook.

    Wat vervelend voor je dochter! Hopelijk heeft ze veel aan die begeleiding.

    En dat recept? Kom maar op!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lastig he, die keuzes... we hebben er ruimschoots ervaring mee... ik heb pas een op groot nieuwsradio gehoord van deze mensen. Dat sprak me erg aan.
    Misschien iets voor jullie. Het blijft waarschijnlijk een hele uitgave.
    http://www.goedegebuure.info/index.html
    Verder kun je op internet ook allerlei tests doen.

    Niks mis mee als ze nog niet weet wat ze wil. Uiteindelijk komt er wel iets uit.

    En een goed recept is nooit weg.
    Fijn weekeind

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal ook eens een kijkje nemen daar. Het hoeft ook nog niet meteen, ze heeft er nog wel even de tijd voor. Hopelijk vindt ze voor die tijd al een echte "klik" met een bepaalde studie/beroep.

      Verwijderen
  12. Onze jongste is ook gestopt, om dezelfde reden. Hij heeft flink gespaard de afgelopen jaren en gaat binnenkort een grote reis maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vervelend voor je dochter. Maar het is natuurlijk ook wel wat, he. Dat je zo jong al moet beslissen wat je later wilt worden zonder dat je er veel informatie bij krijgt. Want die open dagen stellen natuurlijk niet zoveel voor, alleen dat alles mooi weer is. Hopelijk vind je dochter de klik om te doen wat ze graag wil gaan doen.

    En ik ben ook zeer benieuwd naar je nasi-recepten. Dus kom maar op :)

    groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat mij ook erg geholpen heeft (en daarnaast leuk was) om met vrienden/familie/kennissen een dagje mee te lopen bij hun werk. Wat houdt hun werk in, lijkt me dat leuk, wat kan ik er mee en daarnaast ook hoe gaat dat eigenlijk.........

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ook hier is jongste gestopt met de studie

    ook ik wil graag je nasi en bami recept

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je dochter blijft tot haar 18e leerplichtig,ongeacht of ze een Havo of MBO-diploma heeft.We hebben dezelfde vergissing gemaakt met onze dochter,die gelukkig wel door studeert,maar op haar vorige MBO-opleiding hadden ze in de eerste instantie ook gezegd dat ze na het voltooien van de opleiding niet meer leerplichting zou zijn.Later kwamen ze er op terug en vertelden haar,dat zij,omdat ze nog geen 18 is,dat dit voor haar niet gold.Een vriendinnetje van haar heeft hierdoor behoorlijke problemen gekregen met de leerplichtambtenaren.'
    groetjes Edith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie, Edith.
      Ik heb de site van de rijksoverheid eens opgezocht, en daar staat dat leerlingen van 5 tot 16 leerplichtig zijn. Jongeren van 16-18 hebben te maken met de (start)kwalificatieplicht. Deze houdt in, dat jongeren tenminste een Havo- of VWO-diploma moeten hebben, óf een MBO-diploma niveau 2.
      Misschien dat het niveau van de vriendin dus te laag was?
      Wat ik van deze site begrijp is dat onze dochter dus niet meer leerplichtig is. Bovendien wil ze nog wel graag, maar we moeten eerst duidelijk krijgen wát. Je kunt ze ook niet lukraak op een opleiding zetten, om dan later weer te switchen. Je hebt nl. ook nog te maken met de langstudeerboete tegenwoordig. Dochter heeft nu de volle 5 jaar die je over een HBO studie mag doen, nog staan. Daarom is zij nu ook meteen gestopt.

      Verwijderen
  17. Ook ik zie je recept graag tegemoet op je blog. En de jongens veel plezier met hun boomhut.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn oudste dochter wist ook niet precies wat ze wilde, en is toen eerst het kappersvak ingegaan(omdat ze het vroeger leuk vond om poppenhaar te kammen ;-), Na 10 jaar kwam ze erachter dat ze toch eigenlijk wel iets heel anders wilde en heeft toen binnen een jaar haar drogisterij diploma gehaald. Spijt van die 10 "verloren" jaren heeft ze absoluut niet, ze heeft er heel veel mensenkennis opgedaan.
    Haar loopbaanoriëntatie had trouwens geen "effect", omdat ze echt niet wist wat ze leuk vond.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoe is het uiteindelijk afgelopen met de loopbaancoaching van uw dochter?

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...