Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 26 oktober 2012

Maiskolven rapen

Goeiemorgen allemaal, kom maar snel je bed uit.... zing ik terwijl ik de jongenskamer inloop. Ik zie de jongenshoofden net uitsteken onder hun dekbedden vandaan. Ik hoor wat beerachtig gebrom uit het bed van Jongste zoon. Ik trek de gordijnen open en als ik terugloop naar de overloop zie ik in de bedden van de  oudste twee alleen maar de kussens....hun hoofden liggen eronder. Want de bulten verraden dat ze toch het bed nog niet uit zijn. Moeilijk soms, dat wakker worden.

Tja, gisteren waren ze ook de hele tijd buiten geweest. De maïshakselaar kwam. Nog wel toen ze nog op school waren! Middelste zoon heeft daar een vol kwartier over gemopperd en geklaagd maar koos toen eieren voor zijn geld en ging maar gauw ook zijn oude kleren aantrekken om mee te gaan naar het stoppelveld. Om de kolven die er dan altijd nog een aantal liggen, te rapen.


Het was niet superrijp maar omdat ze nogal nattigheid verwachten kan het maar beter weg zijn.
Het was maar een goeie bunder, niet zoveel dus, de rest hadden we al eerder binnen.

Speurend over de grond....

... rapen maar.


Stoppels.

Dan uitzoeken: een aantal mooie kolven bewaren voor het spelen met de trekkers.
De rest voor de kippen.
Uitkijken voor de hond, die nam al een kolf mee: kun je dit eten? 




12 opmerkingen:

  1. Wilde nog even zeggen dat je nasi recept echt lekkere nasi oplevert!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ...en wat omschrijf je dit alles toch weer leuk ! Vooral je begin stukje.
    Na het rapen begint het drogen, het pellen, het spelen. En de hele winter maïskorrels in huis ??? Althans zo ging het bij ons. Groetjes van hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat weer een leuke inkijk in jullie leven op een boerderij!!
    Enneh...dat moeilijk uit bed komen van de jongens.....dat wordt alleen maar erger naarmate ze ouder worden ;-)
    Groetjes en fijn weekend,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oja, onze kinderen zouden ook erg mopperen!
    Ze boften, bij ons was het pas op woensdagmiddag.
    Fijn dat nu alles eraf is!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Valtook niet mee, uit bed komen. Zeker nu het kouder wordt. Rob poft op de zorgboederij mais, erg leuk is dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat lijkt mij ook leuk. Maar daar gebruiken ze ws suikermais voor, en niet deze voedermais. Suikermais hadden we hier ook gezaaid maar 't was deze zomer niet veel in de tuin, helaas.

      Verwijderen
  6. Soms bleven er jongens thuis, vroeger, als ze maais gingen kneuzen. Mijn vader er achteraan bellen ... ( was meester).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ohhhh mijn oudste kan ook zoooooooo moeilijk uit bed komen smorgesn, ik krijg er werkelijk nog eens een rolberoerte van, want het irriteert mij echt enorm...
    Onze in de tuin gezaaide mais is helaas ook niet ehct een succes geworden dit jaar, te veel regen en wind.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is toch een prachtige manier om op te groeien!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een werk weer. fijn dat alles binnen is en wat leuk om er mee te mogen spelen voor de kinderen

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...