Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 9 oktober 2012

Verstrooide boerin

Afgelopen week zijn er alweer kalfjes geboren. Een mooi zwart stierkalf, dat al hard rende toen dochter en ik het vangen wilden.... en een rood vaarskalfje dat nog nat bij haar moeder stond, toen ik de koeien op ging halen.
Maar wat nu zo erg is van mij.... ik was vergeten te zeggen tegen mijn Farmer dat het kalf al gedronken had.  De eerste melk, die noemen we biest.Vol met antistoffen en goede dingen. Toen Farmer zag dat de koe bijna geen melk gaf, had hij biest uit de vriezer gehaald om het aan het kalf te geven. Pas  toen hij vertelde dat het kalf niet zo best dronk, viel het kwartje bij  mij pas.... "Oh, daar kom  je nóu mee.... ", bromde mijn Farmer. Weet je, dan voel ik me zelf net zo'n onnozel kalf....
Deze zomer deed Farmer de melkkoeien 's nachts nogal eens in een andere wei dan overdag. Dat betekent dus dat ik de schrikdraad moet omhangen zodat ze na het melken naar die andere wei gaan. Dan zei mijn Farmer dus tegen me dat ik de draad moest dichtdoen en ik zei ja.... en vervolgens loop ik met mijn hoofd in de wolken of zoiets, want ik denk aan van alles en nog wat... maar vergeet die draad dicht te doen. Dat is niet één keer gebeurd, maar meerdere keren... en natuurlijk voel ik mij dan ook weer een zeer onbekwame boerin.
Ik rijd met mijn buurvrouw samen om de kinderen naar school te brengen en te halen. We hebben daar een schema voor, en na een vakantie wisselen we weleens wat. Na een paar weken van telkens even kijken of ik aan de beurt ben, zit dat wel in mijn hoofd. Maar ooit reed ik met mijn schoonzus samen, dat werkte helemaal niet. Door haar werk was dat heel onregelmatig, elke keer anders. En ik vergat het dus vaak.... Nee, dat was geen succes, vind ik zelf heel erg van mij, maar ik ben er blijkbaar te chaotisch voor. Zo frustrerend soms. Als het gaat over zelfacceptatie, dan is dit iets wat ik erg lastig vind van mezelf. Dat chaotische. En het lijkt wel of, naarmate ik ouder word, het erger wordt. Of ik ben me er meer van bewust, dat kan ook. En natuurlijk is het met opgroeiende kinderen er ook niet eenvoudiger op geworden.
Een vast ritme helpt mij wel, maar zo gauw er onverwachte dingen zijn, schiet ik óf in de stress, óf ik pak het wel goed op, maar lopen de (praktische) dingen later weer in de soep.... Tja, iedereen zal wel zijn of haar zwakkere kanten hebben maar vaak vraag ik me af wat mijn sterke kanten nou zijn.Toch, altijd als ik op dit punt uitkom, weet ik me wel geborgen bij God, want Hij kent mij veel beter dan ik mijzelf ken. Dat is dan een troost voor mij en tegelijk  ligt daar misschien ook wel een manco...: dat ik meer in gebed zou kunnen gaan. Het is soms zo moeilijk om daar tijd voor te maken, maar ik ervaar dat het beter voor me is. En op andere dagen kan het ook gebeuren dat ik al biddend mijn taken doe.
Maar een stukje meer structuur, dat zou wel goed zijn. Met lijstjes maken moet ik echter ook oppassen, want soms staat er niet eens veel op, en haal ik dat niet eens, door allerlei redenen. Dan voel ik daar alleen maar chagrijnig van worden en dat is de bedoeling van zo'n lijstje natuurlijk helemaal niet.

Ik schei maar uit met dit relaas en sluit af met de foto's van dat kalfje, want hé, ik had toen toch maar mijn toestel bij me....









Heb jij weleens moeite met karaktertrekjes van jezelf?


20 opmerkingen:

  1. Ooooh wat een prachtige foto's!
    En die laatste alinea zou ik ook geschreven kunnen hebben. Ik heb gelukkig nog niet veel afspraken en daardoor kan ik het behoorlijk goed loslaten en niet te stressen. Maar een echt goed 'systeem' om dingen goed te plannen zou bij mij ook niet verkeerd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent niet de enige.....stond vanmorgen in het verkeerde gebouw voor een vergadering. 't Was blijkbaar deze keer op een andere plek. Ik baalde wel, maar haal tegenwoordig mijn schouders erover op. Ik kan het op dat moment toch niet meer veranderen. En een schuldgevoel helpt niet. Volgende keer beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk, en dat fototoestel, dat vergeet ik nou altijd ;-)
    Ik ben van mezelf wel erg gestructureerd, maar dat werkt ook regelmatig tegen me. Ik kan behoorlijk van de wap raken als alles anders loopt dan gepland. Had ik maar wat van dat ongestructureerde van jou, dan kreeg je wat structuur van mij terug ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iets ertussenin zou dan geweldig zijn, maar ja... gelukkig eigenlijk dat we 't niet voor het zeggen hebben, zou zo saai worden.

      Verwijderen
  4. aaa wat een schatje,ik herken mijzelf zo in jou,ik ben ook zo,n warhoofd hoor,als mijn kids mij wat vertellen dan weet ik dat de volgende dag al niet meer bijvoorbeeld,en ik moet alles opschrijven echt alles anders vergeet ik het echt.

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stond vorig jaar in het verkeerde ziekenhuis voor een afspraak ..... En ben ook wel eens zoontjes vergeten op te halen. Allemaal menselijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Herkenbaar!Maar soms ben ik blij dat ik wat (nou ja ,heel wat)chaotisch ben,want anders liep volgens mij alles in de soep.Maar als ik bij het vee ben,loopt m'n hoofd vaak wel gesmeerd.Gelukkig maar.
    Mooi he die kalfjes.
    Groet, wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het kan nog erger.....je fototoestel meenemen en vergeten foto's te maken ;-)
    We vergeten allemaal wel eens iets en het woordje structuur heb ik maar geschrapt. Met 2 studerende kinderen en 1 op het middelbaar is er altijd wel iemand thuis....zucht. Over de rest van mijn karaktertrekjes ga ik het niet hebben. Wordt zo'n lang verhaal....hihi....
    Groetjes,
    marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie foto's!
    En ach...we zijn allemaal weleens chaotisch toch?! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oeh, ja... Ik ben geregeld een wandelende ramp (op bepaalde gebieden, maar wel lastige gebieden), maar gelukkig heb ik creatieve talenten die zo in het oog springen, dat veel mensen het me gelukkig vergeven...

    Als ik ergens me voor verontschuldig, of ik krijg iets niet voor elkaar... wordt er geregeld gezegd "Ieder zijn talenten en jij hebt gelukkig héle mooie talenten..."... dan ben ik toch wel blij met mezelf... en ik denk dat jij ook héél veel talenten hebt, o.a. het fotograferen van die lieve schatjes. Wat prachtig is de kleine hè.... Ik kan daar úren naar kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik hartje kalfjes! Dat vergeetachtige herken ik wel. Dingen die ik echt niet moet vergeten staan op de kalender, zoals rijschema's, wie waar heen moet en welke post ik niet moet vergeten. Van lijstjes word ik kriebelig en klusjes worden gewoon gaandeweg opgepakt hoe het past in de dag. Alleen boodschappenlijstjes, daar word ik dan weer blij van. Scheelt een hoop tijd in de supermarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, het is zo lastig, die fouten en foutjes die we maken. Je voelt je boos en dom, net wat je schrijft. We zijn al met dingen bezig voordat de klus geklaard is waar je mee bezig was...maar ik bedenk dan ook wel vaak, dat iedereen wel eens fouten maakt. En alles wat wij lastig vinden, en anders zouden willen doen, kunnen we inderdaad voor de Heere neerleggen.
    Mooie klafjes, leuk dat je er foto's van hebt gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 't Zou fijn zijn als alles fantastisch en vanzelf ging he, maar ja, helaas. Soms moet je er net iets meer moeite voor doen. Wat maakt het uit? Als het je helpt?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, ik heb er ook last van en vergeet ook nogal eens wat. Mooi kalfje zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Of ik ook moeite heb met karaktertrekjes van mezelf?
    Meis, je moest eens weten...!

    Je hebt prachtige foto's gemaakt! Dat vergeet ik altijd namelijk. Ik geniet er vaak erg van op dat moment, en later denk ik: Had ik er maar een foto van gemaakt!
    Meis, volmaakt zullen wij mensen nooit zijn, en wat je zei over het gebed, daar ben ik het helemaal mee eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ja hoor hier ook een chaotisch mens. vreselijk maar ik leer t nooit als ik opruim vergeet ik de voorgenomen taak af te maken en ga van de een naar de andere klus eb=n vergeet waar ik als eerste aan begonnen was. dat probeer ik af te leren en doelgerichter te werken ... en soms lukt het. en vergeten..joh doe ik ook zooooo vaak. lastig is t wel.. maar bij mij scheelt t ik moet zelf altijd mijn kind van school halen dus dat vergeet ik nooit

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja, ik baal ervan dat ik zo tegen dingen kan opzien, en dat dan niet los kan laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. aaaaaaah moooooooooie foto's ;-)
    ik ben nogal perfectionistisch wat nogal ehmm vermoeiend kan zijn(vooral voormezelf idd....)
    soms ben ik opvliegerig
    ik kan slecht opruimen=wegdoen etc etc, hoe lang moet ik doorgaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Jolanda,

    Ik vind je blog leuk om te lezen het is op sommige vlakken verglijkbaar met ons eigen situatie.

    Alleen zijn onze kinderen nog wat jonger.

    Ik kwam op je site voor de vierkante appeltaart. Dit recept wil ik van de week gebruiken voor mijn eigen verjaardag.

    gr. joyce

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...