Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 16 november 2012

Boerderijbezoek

Deze week waren de kinderen uit de groep van Middelste zoon voor een bedrijfsbezoek gekomen. Ze werken in de klas over beroepen en je kon je als ouders aanmelden om iets in de klas te vertellen of de  klas laten kijken op  het werk. Ik  heb ons aangemeld en tja, op een melkveebedrijf kijken is dan leuker dan in de klas iets vertellen... ik kan slecht een koe meenemen naar school. En in het echt is natuurlijk veel mooier dan op een foto. Nu hebben wij geen ervaring met bezoekers rondleiden, maar we hadden er alle vertrouwen in dat we dat best konden. Oudste dochter was ook thuis, dat kwam mooi uit. Ze doet de opleiding dier- en veehouderij en dit was dus een kolfje naar haar hand. Zij nam de helft van het groepje en ik de andere helft, totaal ongeveer 20 kinderen dus een niet al te grote groep. We hadden ons praatje verdeeld over 4 plaatsen om te kijken, zo liepen we elkaar niet in de weg. Ze mochten kijken in de stal, de melkput, de kalverstal en de kuilplaat.
De meisjes keken nauwelijks naar de trekker die in de stal stond, de jongens sprongen daarentegen bijna op de treeplank. Grappig. En één van de kinderen vond het kuilgras naar chips ruiken... Huh? Vers gemaaid en gedroogd gras ruikt lekker vind ik, maar kuilgras... nou nee.... beetje doordringend zuurachtig. Maar wel leuk om te horen ;-)




Ook de stier vonden ze nogal indrukwekkend. Ik  heb het er zelf niet zo op, al is het mooi om te zien, dat wel. Maar hij is zo ongedurig en groot.... in de wei liep hij ook altijd zo te brallen... br. 'k Was altijd blij met de extra stroomdraad die gespannen was. Zijn taak (voor de jonge koeiedames...) is inmiddels overgenomen door een jonge stier. Deze wordt afgemest en dan moet hij weg voor de slacht.
En een lol dat de kinderen hadden toen er een koe moest plassen! 


In de stal kwamen we ook Farmer tegen, die gewoon lekker door kon gaan met zijn werk, hij was bezig met het scheren van de jonge pinken, die zaterdag daarvoor naar binnen waren gegaan.
De dikke vacht moet weer glad worden, anders zweten ze veel te hard in de stal. Bij de koeien had Farmer al de uiers geschoren, want "ge mot de spiênen gewoôn zitte zuuke tussen al da haor..." Het is vooral dus voor de hygiëne, dat dit gebeurt. Er kan dan zoveel vuil aan zitten en we hebben toch graag schone melk nietwaar? Net zoals de staartkwasten, die Farmer een tijdje terug al afgeschoren had.  Tegen de tijd dat ze weer in de lente naar buiten gaan, zijn ze allang weer dusdanig mooi aangegroeid dat ze de vliegen weer kunnen verjagen... telkens weer. En weer.





De kalfjes vonden vooral de meisjes erg leuk. Daar wilden ze nog wel een keertje kijken, maar Oudste dochter was al klaar met haar groep en was bezig om nog wat vragen te beantwoorden.
"Waarom zitten er bij sommige koeien van die vlekken op hun neus?"
"Ja... ehm... (wat moet  je nou weer met zo'n vraag, dacht ze)...dat komt door wat de moeder doorgeeft... eh.. net zoals de één sproeten heeft en de ander niet." Goeie oplossing, Oudste dochter!

Ik moet nog vermelden dat de foto's van de stier en de kalfjes in dit blogje van Jongste dochter zijn, ere wie ere toekomt.

Deze week ben ik maar liefst 3 x verrast met een award. Ze komen van Eilzabethzeeuws knoopje en Sarina. Neem zeker eens een kijkje op deze blogs, alle drie heel verschillend maar de moeite waard.
Heel lief dat jullie aan mij gedacht hebben, ik zie het als een stukje waardering! Toch geef ik er verder liever geen aandacht aan, ik hoop dat jullie het niet erg vinden. Ik zou ook niet weten aan wie ik ze door moet geven, er zijn zoveel leuke, interessante blogs.

En nu ga  ik gauw naar mijn administratie. Ik ben aan een grote opruimtaak bezig, ik hoop daar een andere keer nog over te schrijven.... over het opruimen dan hè, ik ga hier geen getalletjes strooien. Ik ben me er nl. wel terdege van bewust dat ik heel veel (anonieme) meelezers heb - soms vraag ik me weleens af of mensen in mijn omgeving mijn blog ook lezen... men kan me soms aankijken of ze me voor 't eerst zien.... maar ik hoor er nooit zoveel  over. Nou hoeft iedereen me niet in mijn gezicht te staan prijzen, maar ik zou het best waarderen als ik er eens wat over zou horen, als een soort feed-back zeg maar. Of een gesprekje over wat ik schreef... Want stiekem meelezen hoeft echt niet, u en jij mág het lezen, anders zou ik mijn blog wel gesloten hebben gemaakt of mezelf anoniemer hebben opgesteld. Maar ja, hoe anoniem blijf je, met een flink gezin én met een boerderij?






19 opmerkingen:

  1. Leuk is dat! Dat is bij de school van mijn kinderen ook, dat een paar ouders met een boerderij die openstellen voor een bezoekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oo ja super,hier gaan ze ook met de kleuters 1 keer per jaar naar een boerderij,altijd erg leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi, ik vind je blogs altijd heel leuk om te lezen, weer zo'n heel ander wereldje dan het varenswereldje,
    fijn weekend
    groetjes sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja er zal er huis wel iemand zijn die jou kent en bij je leest. Jolanda je bent een voorbeeld voor ons allemaal. lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik geniet van je blog zo levens echt

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk om te lezen over je boerenleven en de rest.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is nou zo herkenbaar wat je schrijft. Ik weet dat er heel wat mensen in m'n omgeving m'n blog lezen, maar er zijn er maar weinig die er iets over zeggen. Zo hoorde ik laatst van een vriend van onze zoon dat z'n moeder alles wat er op m'n blog staat leest....grappig want z'n moeder spreek ik regelmatig maar mijn blog komt nooit ter sprake....dat laat ik dus maar zo en ik vind het eigenlijk wel heel grappig! Laat iedereen die dat wil maar lekker 'anoniem' meelezen en bij ons naar binnen gluren!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een ontzettend leuke blog. Mooi te zien hoe je bedrijf werkt en goed te lezen hoe eerlijk je bent over nominaties en anonimiteit. Ik waardeer je stukjes heel erg, al ben ik ten diepste anoniem. Lekker zo doorgaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. via via op je blog gekomen. Lees het met veel plezier. Zo heel anders dan mijn leven in een hele grote stad. Door een dochter die beheerder is op een kinderboerderij heb ik wel affiniteit met het "landleven".
    goed weekend
    Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk bericht en wat leuk om te lezen over het leven op de boerderij. Ik kan er ook altijd van genieten om er rond te lopen en te kijken en te ruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke blog en super dat schoolkinderen mochten langskomen op de boerderij, zo leuk en leerzaam voor ze!
    Over anonimiteit - af en toe hoor ik dat ook in mijn omgeving: "Ik heb laatst je blog ontdekt!" Nou, mag hoor, maar ik loop er dus zelf ook weer niet mee te koop, offline :) Al zullen ze geen nieuws lezen, denk ik zo. Jij hebt een leuke, unieke blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. helemaal leuk voor de kids om rond te mogen kijken..ben blij we hier in de omgeving ook regelmatig op de boerderijen komen met zoonlief en rond kunnen kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kunt u eenmaal op mijn blog kijken a.u.b. ? Ik heb je een award gegeven.

    Groeten uit Duitsland
    Dieter

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Jolanda,
    beste dank voor de reactie op mijn award. Ik vind het niet erg dat je niets met het doet. De beantwoording van de vragen vind ik echt interessant. Persoonlijk ken ik soms geen Nederlanders. Via blogs Nederlanders te contecteeren vind ik leuk !

    Ook succes met je blog !

    Prettige dag uit Duitsland
    Dieter

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk zeg, dat de kinderen mochten komen kijken! Ze zullen er vast van genoten hebben! Leuk dat dochterlief ook een groep voor haar rekening wilde nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk om als boerin meetelezen.Erg leuk verslag.
    gaat de stier bij jullie zelf in de vriezer?Hebben er ook een en die verdwijnt er wel in/Vraag was.Doen we hetzelf of gaat ie naar de slager.Hier mag je het zelf doen.Maar te druk,dus op naar de slager/
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat zullen de kinderen genoten hebben van de rondleiding op jullie boerderij. Da's toch veel leuker dan een verhaaltje voor de klas. Ik was al een jaar of 13 toen ik op bezoek ging bij mijn vriendin van de middelbare school die op een boerderij woonde en was als 'stadsmeisje' onder de indruk van allles wat daar gebeurde. Leuke herinneringen!! Soms lees ik iets bij jou waardoor ik me ineens iets herinner uit die tijd......zo leuk. Dus....lekker doorgaan met schrijven, Jolanda. Genoeg mensen die van jouw blogjes genieten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb je een award gegeven. Check: jellebakker.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...